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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구의 목적은 리더십 잠재력 분석(Analysis of Leadership Potential: ALP)이라는 진단도구를 사례 중심으로 소개하여 이 도구가 집단상담 장면에 매우 효율적이고 실질적으로 활용될 수 있음을 제시하는데 있다. 먼저, 이 진단도구의 이론적 및 방법론적 근간을 이루고 있는 사회적 관계 모형(Social Relations Model: SRM, Kenny & La Voie, 1984)을 기술하였다. 이에 기초하여 ALP의 특성을 측정도구, 평가유형 및 분석결과 중심으로 소개하였다. 그 다음, 한 대학상담소에서 근무하는 사람들을 대상(총: 13명, 남: 2명, 여: 11명)으로 ALP가 갖는 효과를 살펴본 경험적 자료를 제시하였다. 임승환 성격검사(Lim's Character Style Inventory; LCSI)와 ALP를 이들에게 실시하여 그에 따른 결과 중심으로 13시간의 교육을 실시하였다. 교육 후 ALP를 다시 실시하여, 1차와 2차에서 얻은 결과를 비교하였다. 전반적으로 자기지각, 타인지각, 메타지각 및 이상지각 간의 차이가 상대적으로 감소하였으며, 타인의 성격적 특성을 좀 더 분명하게 파악하게 되었다. 이러한 결과를 집단상담 관련해서 ALP가 갖는 새로운 방법론으로서의 가능성 측면에서 논의하였다.
This study introduces the diagnostic tool of Analysis of Leadership Potential (ALP) through case analysis and an application to group counseling. The Social Relations Model (SRM; Kenny & La Voie, 1984), which provided the theoretical and methodological underpinnings of ALP, is first described. Next, ALP evaluation types and output are introduced. A case study also is presented. Before a 13-hour workshop, the ALP was administered to thirteen persons employed by a university student guidance center. The ALP was administered again after workshop the pre- and post-workshop ALP were compared. Following the workshop, discrepancies among self-perception, other-perception, meta-perception and ideal-perception were smaller and characteristics of others were judged more accurately. These results are discussed in relation to the powerful potential of ALP for group counseling.
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