바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

정서지능, 지각된 진로장애, 진로결정자기효능감의 관계 모형 검증

Verification of the Relationship Model of Emotional Intelligence, Career Barriers and Career Decision-Making Self-Efficacy

초록

본 연구는 사회 환경적 요인이 진로결정자기효능감에 미치는 영향을 지각된 진로장애를 통해 알아보고 이들 관계에서 정서의 역할을 모색해 보고자 하였다. 이를 위해 대학생을 대상으로 진로장애 척도, 정서지능 척도, 진로결정자기효능감 척도로 구성된 설문을 실시하고 변인들 간의 상관 및 진로장애의 매개 효과를 살펴보았다. 분석 결과, 정서지능이 진로결정자기효능감에 미치는 영향에 있어서 진로장애의 매개 효과가 유의미하였으며, 특히 정서지능이 진로결정자기효능감에 직접적으로 영향을 미치는 완전매개모형에 비해, 진로장애를 거쳐 영향을 미치는 부분매개모형의 적합도 지수가 더 우수한 것으로 나타났다. 또한 진로 외적 장애가 진로결정자기효능감으로 가는 경로계수는 유의미하지 않은 것으로 나타나 진로장애의 유형에 따라 진로결정자기효능감에 미치는 영향이 상이한 것을 확인하였다. 이러한 결과를 통해 정서지능은 진로결정자기효능감에 직접 영향을 줄 뿐만 아니라 진로장애의 두 가지 유형 중 진로 내적 장애를 매개로 간접 영향을 준다는 것을 확인하였다. 마지막으로 이 같은 결과와 모형이 의미하는 바와 함께 본 연구의 시사점 및 제한점이 논의 되었다.

keywords
Emotional intelligence, career barriers, career decision-making self-efficacy, 진로장애, 정서지능, 진로결정자기효능감, Emotional intelligence, career barriers, career decision-making self-efficacy

Abstract

This study aimed to investigate the social contextual effect of career decision-making self-efficacy through career barriers; it also explored the role of emotion in relation to these factors. We confirmed correlations among emotion intelligence, career barriers and career decision-making self-efficacy and examined the hypothesized model that emotional intelligence would predict career decision-making self-efficacy through the partial mediation of career barriers. The results showed that the partial mediation effect was significant. In addition, the relation of emotional intelligence to career decision-making self-efficacy differed according to type of career barrier.

keywords
Emotional intelligence, career barriers, career decision-making self-efficacy, 진로장애, 정서지능, 진로결정자기효능감, Emotional intelligence, career barriers, career decision-making self-efficacy

참고문헌

1.

강주영 (2006). 부모애착과 정서지능이 자기지각과 진로태도성숙에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문.

2.

김영란, 태보영 (2001). 상담소 이용 만족도 조사 연구 서강대학교 인간이해, 22집 서강대학생생활연구소.

3.

서울대학교 학생생활연구소 (2000). 1999학년도(1999 3- 2000 2) 본 연구소 활동 현황. 학생연구 34(1), 75-76 서울대학교 학생생활연구소

4.

김선중 (2005). 진로장벽, 희망, 진로결정자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향. 홍익대학교 박사학위논문.

5.

손은령 (2001). 진로 장벽연구의 동향과 후속 연구 과제. 학생생활연구 20. 81-97

6.

유나현 (2005). 애착, 심리적 독립, 정서지능에 따른 진로결정 자기효능감의 차이. 연세대학교 석사학위 논문

7.

이상희 (2007). 진로장애와 진로성숙의 관계에 대한 진로자기효능감의 매개효과와 사회적지지의 중재효과 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 19(2), 375-392

8.

이명숙 (2003). 대학생의 진로자기효능감과 진로장애지가, 진로준비행동 간의 관계분석. 국제상담대학원 석사학위논문

9.

이은경 (2001). 자기효능감이 진로발달에 미치는 영향. 이화여자대학교 박사학위논문.

10.

이은진 (2001). 다재다능한 대학생을 위한 진로 집단 상담 프로그램의 효과. 연세대학교 대학원 박사학위논문.

11.

이중희 (2006). 대학생의 정서지능과 진로의사결정 효능감 및 진로결정수준의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

12.

한태영, 이세란 (2005). 청소년의 정서관련 변인과 학업 스트레스의 관계: 체험정서, 표현정서 및 정서지능의 영향. 한국심리학회지: 학교 2(1), 37-58

13.

황상민, 박재일. (1997). 학교 이미지, 대학생활 그리고 진로 및 취업에 관한 인식조사. 대학생활연구, 6, 22-91 세종대학교 학생생활연구소

14.

홍세희. (2000). 구조 방정식 모형에 있어서 적합도 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19, 161-177.

15.

Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insight from the Emotional Quotient Inventory (EQ-i). In Bar-On & J. D. Parker (Eds.), Handbook emotional intelligence (pp.363-388). San Francisco: Jossey-Bass

16.

Bechara, A., Damasio, H., Damasio, A. R., & Lee, G. P. (1999). Different contributions of the human amygdala and ventromedial prefrontal cortex to decision-making. Journal of Neuroscience, 19, 5473-5481.

17.

Bechara, A., Damasio, H., Damasio, A. R., (1997). Deciding advantageously before knowing the advantageous strategy. Science, 275, 1293-1295.

18.

Betz, N. E (1994). Career counseling for women in the sciences and engineering. In W, B Walsh & S. H. Osipow (Eds.), Career counseling for women ,237-261, Hillsdale, NJ: Erlbaum.

19.

Betz, N. E. & Voyten, K. K. (1997). Efficacy and outcome expectations influence career exploration and decidedness. The Career Development Quarterly, 46, 179-186.

20.

Brown, S. D. & Lent, R. W.(1996). A social cognitive framework for career choice counseling. Career Development Quarterly, 44, 354-366.

21.

Carson, K. D. & Carson, P. P. (1998). Career commitment, competencies, and citizenship. Journal of career Assessment, 11(4), 379-392.

22.

Crites, J. O. (1969). Vocational psychology. New York: Mcgraw-Hill.

23.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York : Bantam Books.

24.

Goleman, D. (1997). Working with emotional intelligence. New York : Bantam Books.

25.

Kidd, J. M. (1998). Emotion: An absent presence in career decision making. Career Development Quarterly, 46, 210-229.

26.

Lazarus, R. S. (1993). From psychological stress to the emotion: A history of changing outlooks. Annual Review of Psychology, 44, 1-21.

27.

LeDoux, J. (1996). The emotional brain: The mysterious underpinning of emotional life. New York: Simon & Schuster.

28.

Lee, J. I. (1994) The relationship between women's self-efficacy expectations and career decision status at the college level in Korea. unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University.

29.

Lent, R. W., Brown, S. D., Brenner, B., Chopra, S. B., Daviss, T., Talleyrand, R. & Surhakaran, V. (2001). The role of contextual supports and barriers in the choice of math/science educational options: A test of social cognitive hypotheses. Journal of Counseling Psychology, 48, 474-483.

30.

Lent, R. W., Brown, S. D. & Hackett, G. (1984). Relation of self-efficacy expectations to academic achievement and persistence, Journal of Counseling Psychology, 31, 356-363.

31.

Lent, R. W., Brown, S. T. & Hackett, G. (2000), Contextual Supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis, Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36-49.

32.

Lent, R. W., Brown, S. T. & Hackett, G. (1994). Monograph: Toward a Unifying Social Cognitive Theory of Career and Academic Interest, Choice, and Performance, Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122.

33.

Lent, R. W. & Hacket, G. (1987). Career self-efficacy: Empirical status and future directions. Journal of Vocational Behavior, 30, 347-382.

34.

London. M. (1997). Overcoming career barriers: A model of cognitive and emotional process for realistic appraisal and constructive coping. Journal of Career Development, 24(1). 25-38.

35.

Lopes, P. N., Brackett, M. A., Nezlek, J. B., Dchutz, A., Sellin, I., & Salovey, P. (2004). Emotional intelligence and social interaction. Personality and Social Psychological Bulletin, 30, 1018-1034.

36.

Luzzo, D. A. (1996). Exploring the relationship between the perception of occupational barriers and career development, Journal of Career development, 22(4), 239-248

37.

Luzzo, D. A. & Jenkins, S. A. (1996). Perceived occupational barriers among Mexican- American college students, TCA-Journal, 24(1), 1-8.

38.

Mayer, J. D., Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence. New York: Basic Books.

39.

Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R., & Sirarenios, G. (2003). Measuring emotional inteligence with the MSCEIT V2.0. Emotion, 3, 97-105.

40.

Mazurek, N., & Shoemaker, A. (1997). Career self-efficacy in college students with disabilities: Implications for secondary and post-secondary service providers. (ERIC. Document Reproduction Service NO. ED 089 763).

41.

Menhart, S. F. (1999). Emotional intelligence: An alternative explanation of career success. Dissertation Abstracts International: Section B: The Science & Engineering, 59(7-B), 3748.

42.

O'leary, V. E. (1974). Some attitudinal barriers to occupational aspirations in women. Psychological Bulletin, 81, 809-826.

43.

Powell, D. F., & Luzzo, D. A. (1998). Evaluating factors associated with the career maturity of high school students. The Career Development Quarterly. 47(2), 145-158.

44.

Robert j. Emmerking & Cary Cherniss (2003) Emotional intelligence and the career choice process. Journal of career assessment, 11(2), 153-167.

45.

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.

46.

Schutte, N., Malouff, J., Hall, L., Haggerty, D., Cooper, J., Golden, c., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of measure of emotion intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177.

47.

Shuttleworth, C. L. (1992) The effects of perceived barriers on college women's occupational choice. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University.

48.

Swanson, J. L., Daniels, K. K. (1995). The Career Barriers Inventory-Revised. Unpublished manuscript, Southern Illinois University, Carbondale.

49.

Swanson J. L., & Woitke, M. B. (1997). Theory into practice in career assessment for women: Assessment and intervention regarding perceived career barriers. Journal of Career Assessment, 5, 431-450.

50.

Tak, J. K., & Lee, K. H. (2003). Devlopment of the Korean Career Indecision Inventory. Journal of Career Assessment, 11(3), 328-345.

51.

Taylor, K. M., & Betz, N. E. (1983). Applications of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision. Journal of Vocational Behavior, 22, 63-81.

52.

Trinidad, D. R., Unger, J. B., Chou, C. P., Azen, S. P., Johnson, C. A. (2004). Emotional intelligence and smoking risk factors in adoloescents: interaction on smoking intentions. Journal of Adoloescent Health, 34, 46-55.

53.

Zajonc, R. B. (1980). Feeling and thinking: Preferences need no inferences. American Psychokogist, 35, 151-175.

logo