ISSN : 1229-0688
MMPI-2의 보충척도인 대학생활 부적응(Mt) 척도는 대학생활의 부적응 정도를 측정하기 위해 개발된 척도로 대학생활 부적응 문제를 보이는 고위험군 학생들에 대한 조기선별과 치료적 개입의 효율성을 높일 수 있는 도구이다. 본 연구는 Mt 척도의 타당도를 확인하기 위해 수행되었다. 연구 1에서는 389명의 해군사관학교 학생을 대상으로 MMPI-2와 대학생활적응 척도를 실시하였다. Mt 척도는 대학생활적응 척도와 -.40의 유의한 부적상관을 보여 대학생활 부적응을 측정하는 도구로서의 타당성이 확인되었으며, MMPI-2의 임상척도의 설명력을 통제한 이후에도 대학생활적응 척도에 대해 4%의 추가적인 설명력을 보여 Mt 척도의 유용성 또한 확인되었다. 연구 2에서는 318명의 해군사관학교 남학생을 대상으로 MMPI-2가 실시되었으며, 대학생활 부적응을 측정하는 4가지 지표로 평균학점, 품행점수, 자질평정, 인성평정 결과를 분석에 사용하였다. 회귀분석 결과 Mt 척도 점수는 평균학점에 대해 유의한 설명력을 지녔으며, 학년차를 통제하였을 때 품행점수에 대해서도 유의한 설명력을 지닌 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점 및 제한점이 논의되었다.
Mt scale of MMPI-2 is an instrument to detect a high-risk group of students having college maladjustment problems, therefore to increase efficiency of therapeutic intervention. This study was designed to evaluate the validity of Mt scale. In Study 1, 389 Naval Academy students completed MMPI-2 and Student Adaption to College Questionnaire(SACQ). Mt scale showed a significant negative correlation of -.40 with SACQ, suggesting the validity of Mt scale. Even after controlling for clinical scales of MMPI-2, Mt scale explained additional 4% variances of SACQ. In Study 2, 318 male Naval Academy students completed MMPI-2. Four indexes of college maladjustment including GPA, conduct (fault) score, quality and personality rating were analyzed. In the following regression analysis, Mt scale significantly predicted GPA. Furthermore, after controlling for the effects of grade, Mt scale also significantly predicted conduct (fault) scores. Implications and limitations of this study were discussed.
강연욱, 이민희 (1995). 대학생활 부적응(Mt) 척도의 타당도 및 유용성에 관한 연구. 충북대학교 학생생활연구소 대학생활연구, 20, 1-13.
구본용 (1989). 학교장면에서의 심리검사의 활용. 한양대학교 학생생활연구소 대학생활연구, 7, 17-46.
김정기, 강연욱, 최명식 (1998). 대학생활 부적응 척도의 타당도 및 변별력에 관한 연구. 한국심리학회지: 건강, 3, 179-188.
김중술, 한경희, 임지영, 이정흠, 민병배, 문경주 (2005). 다면적 인성검사 ∏ 매뉴얼. 서울: 마음사랑.
옥경희 (2001). 대학생들의 사회적 지지와 대학생활적응. 광주대학교 학생생활연구소 학생생활연구, 8, 21-39.
이상민, 남숙경, 이미경 (2009). 정신건강서비스의 경제적 가치: 대학상담활동을 중심으로. 한국심리학회지: 일반, 28, 363-384.
Baker, R. W., Siryk, B. (1984) Measuring adjustment to colleage. Journal of Counseling Psychology, 31(2), 179-189.
Barthlow, D. L., Graham, J. R., Ben-Porath, Y. S. & Mcnulty, J. L. (2004). Construct Validity of the MMPI-2 College Maladjustment (Mt) Scale. Assessment, 11(3), 251-262.
Bishop, J. B. (1990). The university counseling center: An agenda for the 90's. Journal of Counseling and Development, 68, 408-413.
Bubenzer, D. L., Zimpfer, D. G. & Mahrle, C. L. (1990). Standadized indivisual apprasial in agency and private practice: A survey. Journal of Mental Health Counseling, 12, 51-66.
Butcher, J. N., Graham, J. R., Ben-Porath, Y. S., Tellegen, A., Dahlstrom, W. G., & Kaemmer, B. (2001). MMPI-2(Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2): Manual for administration, scoring, and interpretation, revised edition. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Camara, W. J., Nathan, J. S., & Puente, A. E. (2000). Psychological test usage: Implications in professional psychology. Professional Psychology: Research and Practice, 31, 141-154.
Dworkin, L. R., & Lyddon, W. J. (1991). Manage demands on counseling services: The Colorado State University experience. Journal of counseling and Development, 69, 402-407.
Graham, J. R., Barthlow, D. L., Stein, L. A. R., Ben-Porath, Y. S., & McNulty, J. L. (2002). Assessing general maladjustment with the MMPI-2. Journal of Personality Assessment, 78, 334-347.
Guinee, J. P., & Ness, M. E. (2000). Counseling centers of the 1990's: Challenges and changes. Counseling Psychologist, 28, 267-280.
Kleinmuntz, B. (1960). Identification of Maladjusted college students. Journal of Counseling Psychology, 7, 209-211.
Kleinmuntz, B. (1961). The college maladjustment scale (Mt): Morms and predictivity validity. Educational and Psychological Measurement, 21, 1029-1033.
Lauterbach, D., Garcia, M., & Gloster, A. (2002). Psychometric properties and Predictive validity of the Mt scale of the MMPI-2. Assessment, 9(4), 390-400.
Merker, B. M. & Smith, V. J. (2001) Validity of the MMPI-2 college maladjustment scale. Journal of College Counseling, 4, 3-9.
Robbins, S. B., May, R. M., & Corazzini, J. G. (1985). Perceptions of client needs and counseling center staff roles and functions. Journal of Counseling Psychology, 32, 641-644.
Stewart, D. W. (1994). Using the MMPI-2 College Maladjustment Scale in a Canadian university setting. Canadian Journal of Counselling, 28, 135-141.
Stewart, D. W. (1996). Predicting counseling service utilization patterns with MMPI-2 college maladjustment scale. Canadian Journal of Counselling, 30, 211-216.
Strewart, D. W., & Cairns, S. L. (2002). Objective versus subjective evaluation of student distress at intake: Considerations for counseling centers. Journal of College Student Development, 43, 386-394.
Svanum, S., Ehrmann, L. C. (1993). Screening for maladjustment in college students: An application of receiver operating characteristic curve to MMPI scales. Journal of Personality Assessment, 60, 397-410.