바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

부모평정 진로지지 척도의 구인타당도 검증

An Examination on Construct Validity of the Parent Version of Career-Related Parent Support Inventory

초록

본 연구에서는 학생이 지각한 부모 진로지지 척도(CPSI: Career-related Parent Support Inventory)를 부모들이 평정할 때에도 동일한 구조를 나타내는 지 확인하고자, 부모가 지각한 진로지지 척도의 구인타당도를 검증하였다. 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)의 결과, 부모가 지각한 진로지지 척도가 20문항 5요인으로 구성될 것이라는 초기의 가설이 지지되었다. 그러나 ‘경험적 지지’의 하위요인 문항 중 1문항은 문항의 적합도가 낮은 것으로 나타났다. 또한 경험적 지지의 하위요인 중 문항 12번과 문항 17번, 대화적 지지의 하위요인 중 문항 1번과 문항 6번은 비슷한 문항으로 서로 중첩되고 있음을 확인할 수 있었다. 그럼에도 불구하고 5개의 요인구조 모형은 부모가 지각한 진로지지 척도에도 동일하게 적용되고 있었으며, 신뢰도 점수 역시 높게 산출되어 적합하다는 것을 증명해 주었다. 나아가 부모들이 지각한 진로지지 수준은 학생들이 지각한 진로지지 수준에 비해 월등하게 높은 것으로 나타났다. 이는 부모들의 진로지지 사고와 행동을 이해하는데 있어 학생이 지각한 부모 진로지지의 결과뿐만이 아니라 그들의 부모가 지각한 진로지지 결과를 함께 살펴보며 사용해야 함을 시사해 주는 결과였다. 마지막으로 연구자는 한국의 사회, 문화, 경제적 맥락을 고려하여 연구결과의 함의에 대해서 논의하였다.

keywords
Career Counseling, Career-related Parent Support. Construct Validity, 진로상담, 부모진로지지, 구인타당도, Career Counseling, Career-related Parent Support. Construct Validity

Abstract

The purpose of the present study is to investigate the construct validity of the parent version of Career-related Parent Support Inventory (CPSI). The results of confirmatory factor analysis supported initial hypothesis in which CPSI showed 5-factor structure with 20 items. The result also showed that item 12 and item 1 are highly associated with item 17 and item 6, respectively. Overall, findings in this study indicated that a first-order five-factor model exhibited not only a better fit but also more parsimonious than a second-order factor model. High reliability coefficients implied that the responses in the CPSI were consistent within each sub-factor. When career-related support for parents were compared with those for adolescents, results showed that parents exhibited higher scores in all sub-factors of CSPI than adolescents. Finally, the implications of the current study are discussed under the context of Korean culture, economy, and society.

keywords
Career Counseling, Career-related Parent Support. Construct Validity, 진로상담, 부모진로지지, 구인타당도, Career Counseling, Career-related Parent Support. Construct Validity

참고문헌

1.

권용미 (2003). 고등학생의 자아정체감 및 사회적 지지가 진로태도에 미치는 영향. 대전대학교 교육대학원 석사학위 논문.

2.

김수리, 이재창 (2007).부모지지, 진로결정 자기 효능감 및 역기능적 진로사고가 청소년의 진로성숙에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(2), 393-407.

3.

김완일 (1994). 한양대학교 학생들의 대학생활 적응에 관한 연구. 한양대학교 학생생활연구소 대학생활연구, 12, 125-210.

4.

김은경 (2000). 아동이 지각한 사회적 지지 및 자아개념과 문제행동과의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문.

5.

노미순 (1999). 일반계 고등학교 직업과정 청소년의 진로성숙과 사회적 지지에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위 논문.

6.

여성구 (1996). 일반계 고등학교 직업과정 학생들의 자아개념과 진로성숙도와의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위 논문.

7.

오은경 (2003). 사회적 지지와 의사결정 유형, 진로 성숙도의 관계. 전남대학교 대학원 석사학위 논문.

8.

이광자 김순옥 (2005). 부모 지지와 고등학생 진로발달과의 관계 연구. 한국가정관리학회지, 23(5), 1-14.

9.

이상희 (2009). 대학생의 부모 진로지지 척도 개발 연구. 상담학 연구, 10(3), 1539-1553.

10.

이유선 (1996). 사회적 지지와 자기지각이 장애청소년의 학교생활적응에 미치는 영향: 서울시내 중학교 특수학급 학생을 중심으로. 이화여자 대학교 석사학위 논문

11.

이정규 (2006). 부모의 사회적 지지와 고3학생의 진로결정 자기효능감과 진로정체감과의 관계. 교육심리연구, 20(3), 571-586.

12.

이현림, 송재영 (2004). 대학생이 지각한 사회적 지지가 진로탐색행동에 미치는 영향. 상담학연구, 5(2), 393-407.

13.

한수현 (2003). 사회적 지지와 진로태도 성숙 및 진로 미결정과의 관계. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문.

14.

Arbuckle, J. L. (1996). Full information estimation in the presence of incomplete data. In G. A. Marcoulides & R. E. Schumacker (Eds.), Advanced structural equation modeling (pp. 243-277). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

15.

Avision, W. R., & McAlpine, D. D. (1992). Gender differences in symptoms of depression among adolescents. Journal or Health and Social Behavior, 33, 77-96.

16.

Bandura, A.(1997). Self-efficacy: Toward a unifying theory of Behavioral Change. Psychological Review. 84. 191-215.

17.

Baker, A. (1985). “What will tomorrow bring?” A study of the aspirations of adolescent women. Ottawa, ON: The Advisory Council on the Status of Women.

18.

Betz, N. E. (1989). Implications of the null environment hypothesis for women's career development and for counseling psychology. Counseling Psychologist, 17, 136-144.

19.

Browne, M. W. & Cudeck, R. (1992). Alternative way of assessing model fit. Sociologyal Methods & Research, 21, 230-258.

20.

Blustein, D. L. (1997). A context-rich perspective of career exploration across the life roles. Career Development Quarterly, 45, 260-274.

21.

Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

22.

Cauce, A. M., Hannan, K., & Sargeant, M. (1992). Life stress, social support, and locus of control during early adolescence: Interactive effects. American Journal of Community Psychology, 20, 787-798.

23.

DeRidder, Larry (1990). The Impact of Parents and Parenting on Career Development. TN: Comprehensive Career Development Project.

24.

Dubow, E. F., & Ullman, D. G.(1989).‌Assessing social support in elementary school children: The survey of children's social support, Journal of Clinical child Psychology, 18, 52-64.

25.

Furman. W., & Buhrmester, D. (1992). Age and sex differences in perceptions of networks of personal relationships. Child Development, 63, 103-115.

26.

Flores, L. Y., & O'Brien, K. M. (2002). The career development of Mexican American adolescent women: A test of the social cognitive career theory. Journal of Counseling Psychology, 49, 14-27.

27.

Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1998). Fit indices in covariance structure modeling: sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychological Methods, 3, 424-453.

28.

Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: coventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.

29.

Lent, R. W., Brown. S. D., & Hackett. G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47, 36-49.

30.

McDonald, R. P., & Ho, M. H. R. (2002). Principles and practice in reporting structural equation analyses. Psychological Methods, 7, 64-82.

31.

McWhirter, E. H., Hackett, G., & Bandalos, D. L. (1998). A casual model of the educational plans and career expectations of Mexican American high school girls. Journal of Counseling Psychology, 45, 166-181.

32.

Schultheiss, D. P., Kress, H. M., Manzi, A. J., & Glasscock, J. M. J. (2001). Relational influences in career development: A qualitative inquiry. The Counseling Psychologist, 29, 216-241.

33.

Shartrand, A., Kreider, H., & Erickson-Warfield, M. (1994). Preparing teachers to involve parents: A national survey of teacher education programs. Cambridge, MA: Harvard Family Research Project.

34.

Sherri L. Turner & Richard T. Lapan. (2002). Career self-efficacy and perceptions of parent support in adolescent career development, The Career Development Quarterly, 51, 44-55.

35.

Sherri L. Turner & Richard T. Lapan, (2003). Native American Adolescent Career Development. Journal of Career Development, 30(2), 159-172.

36.

Thoits, P. A. (1982). Conceptual, Methodological, and Theoretical Problems in Studying Social Support as a Buffer Against Life Stress. Journal of Health and Social Behavior, 23(2), 145-159.

37.

Turner, S. L., Annette, A., Lapan, R. T., Udipi, S., Ergun, Damla. (2003). The Career-Related Parent Support Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 36(2). 83-94.

38.

Young R, A., Valach, L., Dillabough, J., Dover, D.,& Matthes, G. (1994). Career research from an action perspective: The self-confrontation procedure. The Career Development Quarterly. 43(2), 185-196.

logo