바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

대학생의 성격 5요인과 진로준비행동의 관계에서 진로결정 효능감의 매개효과

The Mediation effect of Career decision-making self-efficacy on the relation between the Big five personality factors and Career preparation behaviors in college students

초록

본 연구의 목적은 성격 5요인과 진로준비행동의 관계에서 진로결정 효능감의 매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 성격 5요인과 진로결정 효능감, 진로준비행동의 관계는 어떠한가? 둘째, 성격 5요인의 외향성, 성실성, 개방성, 정서안정성과 진로준비행동의 관계에서 진로결정 효능감이 매개역할을 하는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위하여 수도권 4년제 대학 3개교에 재학 중인 학생 472명(남학생 158명, 여학생 314명)을 대상으로 성격 5요인 척도, 진로결정 효능감 척도, 진로준비행동 척도를 실시하였다. 상관 및 회귀분석 등을 통해 확인된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성격 5요인의 외향성, 성실성, 개방성, 원만성이 진로결정 효능감과 진로준비행동에 정적 상관이 나타났으며, 정서안정성은 진로결정 효능감과 정적 상관이 있었다. 둘째, 진로결정 효능감은 성실성, 개방성과 진로준비행동의 관계를 부분 매개하였으며, 외향성과 진로준비행동의 관계를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 마지막으로 상담 및 교육 장면에서 성격 및 효능감의 개인차에 대한 이해를 통해 진로준비행동을 촉진하도록 조력하는 방안과 추후 연구를 위한 제안점이 논의되었다.

keywords
college students, Big five personality factor, decision-making self-efficacy, career preparation behaviors, social cognitive career theory, 대학생, 성격 5요인, 진로결정 효능감, 진로준비행동, 사회인지 진로이론

Abstract

The purpose of this study was to examine the role of the career decision-making self-efficacy on the relation between the big five personality factors and career preparation behaviors. In this study, the relation among the variables and the mediated effects of the self-efficacy on the relation between the Big-five factors and career preparation behaviors were examined. In doing so, 472 four-year-college students (male 158, female 314) in metropolitan areas were recruited. International Personality Item Pool, Career Decision-Making Self-Efficacy Scale Short Form, Career Preparation Behavior Scale were used. First, extraversion, conscientiousness, agreeableness, and openness showed a significant positive correlation with the self-efficacy and career preparation behaviors. Second, the self-efficacy partially mediated the association between conscientiousness and career preparation behaviors as well as that between openness and career preparation behaviors. However, the self-efficacy completely mediates the relation between extraversion and career preparation behaviors.

keywords
college students, Big five personality factor, decision-making self-efficacy, career preparation behaviors, social cognitive career theory, 대학생, 성격 5요인, 진로결정 효능감, 진로준비행동, 사회인지 진로이론

참고문헌

1.

김봉환 (1997). 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화. 한국심리학회지: 상담과 심리치료, 9(1), 311-333.

2.

김영혜, 안현의 (2012). 사회인지 진로이론적관점에 근거한 국내 진로발달연구의 동향분석: 대학생 연구를 중심으로. 진로교육연구, 25(4), 1-18.

3.

김지연, 황매향 (2004). 실업자의 진로 결정 수준․진로 준비행동과 성격 5요인과의 관계에 관한 연구. 상담학연구, 5(3), 637-646.

4.

모화숙, 박미라, 하대현 (2013). Big 5 성격요인과 주관적 안녕감간의 관계에 대한 자기효능감의 매개효과. 교육심리연구, 27(3), 761-781.

5.

민경희 (2012). 대학생용 정서․성격 진로문제(EPCD) 척도 타당화 연구. 숙명여자대학교 석사학위논문.

6.

서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석 시 고려 사항. 한국심리학회지: 상담 및심리치료, 22(4), 1147-1168.

7.

손은령, 손진희 (2005). 한국 대학생의 진로결정 및 준비행동-사회인지적 진로이론을중심으로-. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(2), 399-417.

8.

유태용, 이기범, Ashton, M. C. (2004). 한국판HEXACO성격검사의 구성타당화 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 18(3), 61-75.

9.

유태용, 한태영, 안상수, 신강현, 한영석, 탁진국, 노혜미 (2006). 성격이 실직자들의 행동, 생애만족 및 정신건강에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 11(1), 107-124.

10.

유현실 (2014). 대학 진로교과목 수강생의 진로결정 자기효능감과 대학생활 적응에 대한 성격 및 성별의 종단적 효과. 열린교육연구, 22(1), 89-111.

11.

윤지예, 김건모 (2010). 대기업 근로자의 맥락수행과 성격, 자기효능감의 관계. 농업교육과 인적자원개발, 42(2), 225-241.

12.

이미진 (2012). 진로준비행동 관련 변인의 메타분석. 대구대학교 석사학위논문.

13.

이상희, 최춘희, 신상수 (2011). 재취업구직자의 성격 5요인이 구직효능감과 진로준비행동에 미치는 영향-고용지원집단 프로그램 참가자를 대상으로-. 인간이해, 32(1), 85-102.

14.

이영란 (2006). 상담자의 소진과 5요인 성격특성과의 관계. 숙명여자대학교 석사학위논문.

15.

이은경 (2001). 자기효능감이 진로발달에 미치는영향. 이화여자대학교 박사학위논문.

16.

정미예, 조남근 (2012). 사회인지 진로이론을적용한 대학생의 주관적 안녕 예측모형. 상담학연구, 13(2), 401-415.

17.

정애경, 김계현, 김동민 (2008). 진로미결정 및관련변인에 관한 국내연구 메타분석. 상담학연구, 9(2), 551-564.

18.

주명진, 김정남 (2011). 대학생의 불안과 진로자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향. 인문학논총, 27, 157-174.

19.

하대현, 황해익, 남상인 (2008). 5요인 성격검사의 개발 및 학업, 적응, 진로 관련 준거와의 관계. 교육심리연구, 22(3), 609-629.

20.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

21.

Barrick, M. R., Mount, M. K., & Gupta, R. (2003). Meta-analysis of the relationship between the Five-Factor model of personality and Holland’s occupational types. Personnel Psychology, 56, 45-74.

22.

Betz, N. E., Klein, K., & Talor, K. (1996). Evaluation of a short form of the Career Decision-Making Self-Efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4, 47-57.

23.

Brown, S. D., & Hirschi, A. (2013). Personality, career development, and occupational attainment. In S. D. Brown & R. W. Rent (Eds.), Career Development and Counseling:Putting Theory and Research to Work (2nd ed., pp.299-328). New York, NY: Wiley.

24.

Brown, S. D., & Rector, C. C. (2008). Conceptualizing and diagnosing problems in vocational decision making. In S. D. Brown &R. W. Rent (Eds.), Handbook of counseling psychology (4nd ed., pp.392-407). Hoboken, York, NJ: Wiley.

25.

Choi, B. Y., Park, H., Yang, E., Lee, S. K., Lee, Y., & Lee, S. M. (2012). Understanding career decision self-efficacy: A meta-analytic approach. Journal of Career Development, 39, 443-460.

26.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hisdale, NJ:Erlbaum.

27.

Costa, P. T., & MacCrae, R. R. (1992). Revised NEO personality inventory(NEO-PI-R) and NEO five-factor inventory(NEO-FFI) professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.

28.

Costa, P. T., & MacCrae, R. R., & Holland, J. L. (1984). Personality and vocational interests in an adult sample. Journal of Applied Psychology:An International Review, 69, 390-400.

29.

Gasser, C. E., Larson, L. M., & Borgen, F. H. (2004). Contribution of personality and interests to explaining the educational aspirations of college students. Journal of Career Assessment, 12(4), 347-365.

30.

Goldberg, L. R. (1999). A broad-bandwidth, public domain, personality inventory measuring the lower-level facets of several five-factor models. Personality Psychology in Europe, 7, 7-28.

31.

John, O. P., Naumann, L. P., & Soto, C. J. (2008). Paradigm shift to the integrative Big Five trait taxonomy: History, measurement, and conceptual issues. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research. New York:Guilford Press.

32.

Judge, T. A., & Ilies, R. (2002). Relationship of personality to performance motivation: A meta-analytic review. Journal of Applied Psychology, 87(4), 797-807.

33.

Larson, L. M., Rottinghaus, P. J., & Borgen, F. H. (2002). Meta-analyses of Big Six interests and big five personality factors. Journal of Vocational Behavior, 61(2), 217-239.

34.

Lent, R. W. (2013). Social Cognitive Career Theory. In S. D. Brown & R. W. Rent (Eds.), Career Development and Counseling:Putting Theory and Research to Work (2nd ed., pp.115-144). New York, NY: Wiley.

35.

Lent, R. W., & Brown, S. D. (2008). Social cognitive career theory and subjective well-being in the context of work. Journal of Career Assessment, 16, 6-21.

36.

Lent, R. W., & Brown, S. D. (2013). Social Cognitive Model of Career Self-Management:Toward a Unifying View of a Adaptive Career Behavior Across the Life Span. Journal of Counseling Psychology, 60(4), 557-568.

37.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive career theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-112.

38.

Mount, M. K., & Barrick, M. R. (1995). The Big 5 personality dimensions: Implications for research and practice in human resource management. In G. Ferris (Ed.), Research in personnel and human resources, (vol. 13, pp. 153-200). Greenwich, CT: JAI Press.

39.

Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40, 879-891.

40.

Reed, M. B., Brunch, M. A., & Haase, R. F. (2004). Five-factor model of personality and career exploration. Journal of Career Assessment, 12, 223-238.

41.

Roberts, B. W., Caspi, A., & Moffitt, T. E. (2003). Work experiences and personality development in young adulthood. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 582-593.

42.

Roberts, B. W., Walton, K. E., & Viechtbauer, W. (2006). Patterns of mean-level change in personality traits across the life course: A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 132(1), 1-25.

43.

Rogers, M. E., & Creed, P. A. (2011). A longitudinal examination of adolescent career planning and exploration using a social cognitive theory framework. Journal of adolescence, 73(1), 132-142.

44.

Rogers, M. E., Creed, P. A., & Glendon, A. I. (2008). The Role of Personality in adolescent career planning and exploration: A social cognitive perspective. Journal of Vocational Behavior, 73, 132-142.

45.

Rottinghaus, P. J., & Hauser, P. M. (2013). Assessing Additional Constructs Affecting Career Choice and Development. In S. D. Brown & R. W. Rent (Eds.). Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work (2nd ed., pp.477-505). New York, NY: Wiley.

46.

Rottinghaus, P. J., Lindley, L. D., Green, M. A., & Borgen, F. H. (2002). Educational aspirations: The contribution of personality, self-efficacy, and interests. Journal of Vocational Behavior, 61(1), 1-19.

47.

Saka, N., Gati, I., & Kelly, K. R. (2008). Emotional and personality-related aspect of career-decision- making difficulties. Journal of Career Assessment, 16(4), 403-424.

48.

Salomone, P. R. (1982). Difficult cases in career counseling: Ⅱ. The indecisive client. Personnel and Guidance Journal, 60, 496-499.

49.

Super, D. E., Savickas, M. L., & Super, C. M. (1996). The life-span, life-space approach to careers. In D. Brown, L. Brooks, & Associate (Eds.), Career Choice and Development: Applying contemporary theories to practice (3rd ed., pp. 121-178). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

50.

Taylor, K. M., & Betz, N. E. (1983). Applications of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision. Journal of Vocational Behavior, 37, 17-31.

logo