ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 기업상담자들의 소진 경험을 살펴보아 이들의 소진을 예방하고 극복하기 위한 방안을 마련하고자 하였다. 이를 위해 기업 내 상담실에서 2년 이상 근무하고 본인이 소진 경험이 있다고 응답한 기업상담자 총 10명을 연구대상으로 선정하여, 이를 합의적 질적 분석 방법으로 분석하였다. 연구 결과, 소진의 원인, 소진의 결과, 소진 극복방법의 3영역과 24개의 중심개념으로 구분되었다. 첫 번째 영역은 기업상담자들이 인식한 소진의 원인과 관련된 것으로, 14개 중심개념으로 구분되었다. 조직과 개인내담자 사이에서 이해당사자들 간 요구 조율, 비밀보장 원칙 준수, 조직 내 근무로 다른 조직원들과 맺게 되는 이중관계, 성과를 중요시하는 조직 요구에 부응 등이 포함되었다. 두 번째 영역은 기업상담자들의 소진 결과와 관련된 것으로, 5개의 중심개념으로 구분되었다. 육체적 피로와 신체적 증상, 대인관계 축소 및 철수, 부정적인 정서, 상담 및 업무에 대한 동기와 의욕 저하, 이직이나 퇴사에 대한 고민이 포함되었다. 세 번째 영역은 기업상담들의 소진 극복방법과 관련된 영역으로, 5개의 중심개념으로 구분되었다. 사회적지지 체계 활용, 인지적 문제해결방안 모색하기 등이 포함되었다. 연구결과를 토대로 기업상담자 소진 예방과 극복을 위한 시사점과 제언을 제시하였다.
The purpose of this study was to explore the experience of counselor burnout in order to assist in recovery and prevention. Participants included 10 counselors who had worked for at least 2 years and experienced burnout. Interview data was analyzed by the consensual qualitative research method. Results revealed 24 sub-domains within the following 3 domains: causes of burnout, conquences of burnout, and factors facilitating burnout recovery. The cause of burnout, as perceived by participating counselors was comprised of: coordinating demands, observing confidentiality between individuals and organization, observance of confidentiality, dual relationships within organization, and meeting organizational demands. Experiencing physical fatigue, physical symptoms, relational withdrawal, or negative emotions, and a decrease in motivation and desire of counseling/tasks resulted from burnout. Factors facilitating recovery from burnout included using social supports, finding problem-solving strategies, and/or enjoying leisure activities. Results, findings and implications are discussed.
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