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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 보육교사의 감정노동 경험에 대한 현상을 심층적으로 탐색해보고 그들이 바라는 심리적 도움이 무엇인지를 알아보기 위해 수행되었다. 이를 위해 영유아의 이용률이 가장 높은 기관 유형인 민간 어린이집의 보육교사들에게 ELS(Emotional Labor Scale)를 수정한 설문지를 배부, 수거하였고, 감정노동 척도의 상위 점수에 해당하는 4.28 이상인 보육교사 8명에게 심층 면담을 하여 자료를 수집하였다. 이렇게 수집된 자료들은 Colaizzi(1978)의 현상학적 연구방법으로 분석하였고, 그 결과 보육교사가 경험하는 감정노동의 심층적 현상과 그들이 원하는 심리적 도움에 대한 경험을 4개의 현상으로 설명할 수 있었다. 연구 결과로 나타난 중심 현상적 기술의 4개의 범주는 <긍정적 감정을 유지하기가 힘겨움>, <개선되지 않는 환경과 편견에 지쳐감>, <문득 정신을 차리면 밀려오는 미안함>, <건강하고 행복한 선생님이기를 원함>이었다. 이와 같은 결과를 통해 보육교사들이 시달리고 있는 감정노동 경험의 현상과 심리적 지원 방안에 대해 논의하였고 연구의 한계점과 후속연구에 대해 제언하였다.
This study was conducted to explore the phenomenon of childcare teachers’ emotional labor and what types of psychological support they may require. To this end, eight teachers with high scores on the ELS (Emotional Labor Scale) were interviewed. The data were analyzed using Colaizzi’s phenomenological method. The analysis resulted in four phenomena experienced by the childcare teachers in regard to their emotional labor and psychological support needs. The phenomena included: difficulty maintaining, tired of not improving the environment and prejudice, a sudden awakening of apology, and the pursuit of becoming a healthy and happy teacher. We present a discussion informed by the findings, including the truth of the emotional labor which childcare teachers experience, appropriate psychological support plans, and recommendations for future research.
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