바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

지도교수와의 작업동맹과 이공계 대학원생의 우울 간의 관계: 공학전문가 목표인식의 매개효과

The Relationship between the Advisory Working Alliance and Depressive Symptoms in Graduate Students in Science and Engineering: The Mediating Effect of Goal Consciousness

초록

본 연구에서는 이공계 대학원생들의 지도교수와의 작업동맹과 우울 간의 관계를 살펴보고, 이 관계에서 공학전문가 목표인식의 매개효과를 구조방정식을 통해 검증하고자 하였다. 우울에 대한 취약성에는 개인차가 있고, 이 개인차를 설명하는 중요한 변인의 하나가 가족환경 스트레스이기에 연구모형에서 가족환경 스트레스를 우울에 대한 통제변인으로 설정하였다. 본 연구의 참여자는 경상북도 소재 연구중심 공학대학의 대학원생 210명(남자 67.2%, 여자 32.8%)이다. 연구결과, 지도교수와의 작업동맹이 낮을수록 대학원생의 우울이 높은 것으로 나타났다. 또한 공학전문가 목표인식은 지도교수와의 작업동맹과 대학원생 우울 간의 관계를 부분매개하는 것으로 나타났다. 가족환경 스트레스는 지도교수와의 작업 동맹과 부적 관련이 있고 우울에는 정적 영향을 주었다. 본 연구결과는 대학원생들이 지도교수와의 관계를 잘 맺을 수 있도록 돕는 것, 전공에 대한 분명한 목표인식을 갖도록 돕는 것이 대학원생들의 우울을 예방하는데 도움이 됨을 시사한다. 본 연구는 지도교수와의 관계의 질이 대학원생들의 심리적 건강 및 전문가적 발달에 영향을 줌을 실증적으로 밝혔다는데 의의가 있다.

keywords
지도교수와의 관계, 이공계 대학원생, 우울, 공학전문가 목표인식, 가족환경 스트레스, advisory working alliance, science and engineering graduate students, depression, goal consciousness for professional engineers, family environmental stress

Abstract

The present study examined whether the advisory working alliance predicted graduate students' depressive symptoms, and whether this relationship was mediated by goal consciousness. Participants were 210 graduate students in the fields of science and engineering. Data were analyzed using structural equation modeling. Given individual differences in vulnerability to depression, the effect of family environmental stress on depressive symptoms was controlled for. The results indicated that the advisory working alliance predicted student depression, and that goal consciousness had a partial mediational effect. Additionally, family environmental stress was associated with the advisory working alliance and depressive symptoms. These results suggest that assisting graduate students in building positive relationships with their advisors and developing goal consciousness may be important components of efforts to prevent depression in graduate students, enhancing psychological well-being and professional development.

keywords
지도교수와의 관계, 이공계 대학원생, 우울, 공학전문가 목표인식, 가족환경 스트레스, advisory working alliance, science and engineering graduate students, depression, goal consciousness for professional engineers, family environmental stress

참고문헌

1.

김민선, 양지웅, 연규진 (2016). 이공계 여성 대학원생의 진로 선택과 대학원 경험에 관한 질적 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 28(10), 191-216.

2.

김민정, 조긍호 (2009). 취업준비생의 경제적 스트레스와 진로태도 성숙도가 무망감과 정신건강에 미치는 영향. 한국심리학회지 사회 및 성격, 23(4), 47-62.

3.

김신영, 정경은 (2014). 무엇이 이들의 학교복귀를 가로막고 있는가? -학업중단 청소년 경로 선택에 영향을 미치는 요인 연구. 청소년복지연구, 16(3), 179-205.

4.

김은영, 김정기, 최승애, 남태현 (2016). 대학(원)생들이 경험하는 우울과 스마트폰 중독의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과. 청소년학연구 23(6), 97-118.

5.

김종운, 양민정 (2013) 자기통제력, 자기효능감, 우울이 대학생의 학업지연행동에 미치는 영향, 청소년상담연구, 21(2), 247-265.

6.

김재엽, 성신명, 장건호 (2016). 학업스트레스가 자살생각에 미치는 영향 -가족 지지의 조절효과를 중심으로. 한국가족복지학, 51, 187-218.

7.

김재엽, 이동은 (2014). 부모 간 폭력목격경험이 청소년의 비행에 미치는 영향에서 공격성, 우울 및 TSL 표현 효과. 한국아동복지학, 45, 131-160.

8.

박미려, 양은주 (2017). 부모방임, 또래애착이 자아정체감과 진로정체감을 매개로 고등학생의 삶의 만족감에 미치는 영향. 청소년학연구, 24(1), 263-284.

9.

박진희, 박희제 (2008). 실험실 문화와 암묵지. 한국사회학회 사회학대회 논문집. 85-95.

10.

박재연, 정익중 (2010). 인문계 고등학생의 학업문제가 자살생각에 미치는 영향. 한국아동복지학, 32, 69-97

11.

배성우, 신원식 (2005). CES-D 척도(The Center for Epidemiologic Studies-Depression Scale)의 요인구조 분석. 보건과 사회과학, 18, 165- 190.

12.

오보영, 이상희 (2013). 한국 대학생의 진로정체감 지위에 따른 진로태도성숙, 자아존중감, 우울 및 대학적응의 차이. 진로교육연구 26(1), 47-67.

13.

오헌석 (2006). 전문성 개발과정 및 핵심요인에 관한 연구, 직업능력개발연구, 9(2), 193-216.

14.

오헌석, 최지영, 최윤미, 권귀헌 (2007). 과학인재의 성장 및 전문성 발달과정에서의 영향 요인에 관한 연구. 한국과학교육학회지. 27(9), 907-918.

15.

우종필 (2012). 구조방정식모델 개념과 이해. 서울: 한나래아카데미.

16.

유정순, 정현희 (2015). 부모의 문제음주 여부와 가족기능이 대학생의 우울에 미치는 영향: 개인내적 보호요인의 조절된 매개효과. 상담학 연구. 16(4), 415-433

17.

이서원, 장용언 (2011). 학업스트레스가 청소년의 자살생각에 미치는 영향. 청소년학연구, 18(11), 111-136.

18.

임희진 (2018). 이공계 대학원생들의 연구스트레스 원인 및 대응 양상 분석: 서울대학교 사례를 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.

19.

서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석 시 고려사항. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(4), 1147-1168.

20.

신종호, 박수원, 이유경, 신상인, 이신형 (2012). 공학전문가 목표인식검사 개발 및 타당화. 교육심리연구. 26(2). 353-376.

21.

신현석 (2011). 대학원 체제의 미래 비전과 추진방안 탐색. 한국교육학연구, 17(1), 156- 192.

22.

신혜섭 (2000). 아내구타가정 아동의 행동문제에 관한 연구. 사회복지연구, 16, 67-84.

23.

장희숙 (2002). 부모의 폭력 및 지지행동이 이성교제폭력에 미치는 영향. 한국사회복지학. 50, 131-155.

24.

전겸구, 최상진, 양병창 (2001). 통합적 한국판 CES-D 개발. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 59-76.

25.

홍성민, 조가원, 김소영, 김미, 손경현 (2015). 과학기술인력 양성을 위한 교육 및 R&D 정책 연계방안. 서울:과학기술정책연구원.

26.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

27.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

28.

Anderson, J., & Gerbing, D. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103, 411-423.

29.

Austin, A. E. (2002). Preparing the next generation of faculty: Graduate school as socialization to the academic career. Journal of Higher Education, 73(1), 94-122.

30.

Austin, J. R., & Vancouver, J. B. (1996). Goal constructs in psychology: Structure, process and content. Psychological Bulletin, 120, 338-375.

31.

Butler, A. C. (2014). Poverty and adolescent depressive symptoms. American Journal of Orthopsychiatry, 84(1), 82-94

32.

Conway, C. C., Rutter, L. A., & Brown, T. A. (2016). Chronic environmental stress and the temporal course of depression and panic disorder: A trait-state-occasion modeling approach. Journal of Abnormal Psychology, 125(1), 53-63.

33.

Davies. P.T., & Cummings E. M. (1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological bulletin, 116(3), 387-411.

34.

Gelso, C. J. (1993). On the making of a scientist-practitioner: A theory of research training in professional psychology. Professional Psychology: Research and Practice, 24, 468–476.

35.

Gelso, C. J. (2006). On the making of a scientist-practitioner: A theory of research training in professional psychology. Training and Education in Professional Psychology, S(1), 3-16.

36.

Griffin, D. W., & Bartholomew, K. (1994). Models of the self and other: Fundamental dimensions underlying measures of adult attachment. Journal of Personality and Social Psychology, 67(3), 430-445.

37.

Horvath, A. O., & Greenberg, L. S. (1989). Development and validation of the working alliance inventory. Journal of Counseling Psychology, 36, 223-233.

38.

Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1–55.

39.

Kahn, J. H., & Schlosser, L. Z. (2010). The graduate research training environment in professional psychology: A multilevel investigation. Training and Education in Professional Psychology, 4, 183–93.

40.

Kelley, M. L., Pearson, M. R., & Trinh, S.(2011).Maternal and paternal alcoholism and depressive mood in college students: Parental relationships as mediators of ACOA-depressive mood link. Addictive Behaviors, 36(7), 700-706.

41.

Liang, B., Tracy A. J., Taylor, C. A., & Williams, L. M.(2002). Mentoring college-age women: a relational approach. American Journal of Community Psychology. 30(2), 271-288.

42.

MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M.(1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-149.

43.

Morrison, M. A., & Lent, R. W. (2014). The advisory working alliance and research training: test of a relational efficacy model. Journal of Counseling Psychology. 61, 549-559.

44.

Peluso, D. L., Carleton, R. N., & Asmundson, G. J. G. (2011). Depression symptoms in Canadian psychology graduate students: Do research productivity, funding, and the academic advisory relationship play a role? Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 43(2), 119-127.

45.

Radloff, L. S. (1997). The CES-D Scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1, 385-401.

46.

Renk, K., Phares, V., & Epps, J. (1999). The relationship between parental anger and behavior problems in children and adolescents. Journal of Family Psychology. 13(2), 209-227.

47.

Schlosser, L. Z., & Gelso, C. J. (2001). Measuring the working alliance in advisor–advisee relationships in graduate school. Journal of Counseling Psychology, 48(2), 157-167.

48.

Schlosser, L. Z., & Kahn, J. H. (2007). Dyadic perspectives on advisor-advisee relationships in counseling psychology doctoral programs. Journal of Counseling Psychology, 54(2), 211-217.

49.

Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7(4), 422-445.

50.

Skovholt, T. M., & Jennings, L. (2014). Master therapists: Exploring the expertise in therapy and counseling. Boston, MA, USA: Allyn and Bacon.

51.

University of California Berkeley Graduate Assembly(2014). University of California, Berkeley. Graduate Student Happiness & Well-Being Report|2014. http://ga.berkeley.edu/ wellbeingreport.

52.

Wei, M., Tsai, P. C., Chao, R. C., Du, Y., & Lin, S. P. (2012). Advisory working alliance, perceived English proficiency, and acculturative stress. Journal of Counseling Psychology, 59(3), 437–448.

53.

Weidman, J. C., Twale, D. J., & Stein, E. L.(2001). Socialization of graduate and professional students in higher education: A perilous passage? San Francisco, CA: John Wiley & Sons.

logo