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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 이공계 대학원생들의 지도교수와의 작업동맹과 우울 간의 관계를 살펴보고, 이 관계에서 공학전문가 목표인식의 매개효과를 구조방정식을 통해 검증하고자 하였다. 우울에 대한 취약성에는 개인차가 있고, 이 개인차를 설명하는 중요한 변인의 하나가 가족환경 스트레스이기에 연구모형에서 가족환경 스트레스를 우울에 대한 통제변인으로 설정하였다. 본 연구의 참여자는 경상북도 소재 연구중심 공학대학의 대학원생 210명(남자 67.2%, 여자 32.8%)이다. 연구결과, 지도교수와의 작업동맹이 낮을수록 대학원생의 우울이 높은 것으로 나타났다. 또한 공학전문가 목표인식은 지도교수와의 작업동맹과 대학원생 우울 간의 관계를 부분매개하는 것으로 나타났다. 가족환경 스트레스는 지도교수와의 작업 동맹과 부적 관련이 있고 우울에는 정적 영향을 주었다. 본 연구결과는 대학원생들이 지도교수와의 관계를 잘 맺을 수 있도록 돕는 것, 전공에 대한 분명한 목표인식을 갖도록 돕는 것이 대학원생들의 우울을 예방하는데 도움이 됨을 시사한다. 본 연구는 지도교수와의 관계의 질이 대학원생들의 심리적 건강 및 전문가적 발달에 영향을 줌을 실증적으로 밝혔다는데 의의가 있다.
The present study examined whether the advisory working alliance predicted graduate students' depressive symptoms, and whether this relationship was mediated by goal consciousness. Participants were 210 graduate students in the fields of science and engineering. Data were analyzed using structural equation modeling. Given individual differences in vulnerability to depression, the effect of family environmental stress on depressive symptoms was controlled for. The results indicated that the advisory working alliance predicted student depression, and that goal consciousness had a partial mediational effect. Additionally, family environmental stress was associated with the advisory working alliance and depressive symptoms. These results suggest that assisting graduate students in building positive relationships with their advisors and developing goal consciousness may be important components of efforts to prevent depression in graduate students, enhancing psychological well-being and professional development.
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