바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

심상 촉진이 공감증진에 미치는 영향

The Effect of Mental Imagery Promotion on Empathy Enhancement

초록

심상은 외현적인 감각 자극이나 운동 활동 없이 기억으로부터 표상을 활성화하고 조작하는 능력을 말한다. 공감은 상대방의 관점을 수용하여 감정이나 생각을 정확하게 아는 능력이다. 따라서 정확한 공감을 위해서는 상대방의 입장을 마음속으로 그려보는 심상작업이 요구될 수 있다. 이에 본 연구에서는 심상작업이 정서적 공감에 영향을 미칠 것이라는 가설을 세우고 실험을 통하여 이를 검증하고자 하였다. 대학생 48명을 대상으로 5가지 정서에 대한 이야기를 들려주고, 실험집단에는 각 이야기의 주요 장면에 대해 그림을 그릴 것이라고 지시를 하고, 통제집단에게는 글로 적을 것이라고 지시하였다. 이들이 이야기를 듣는 동안 EMG를 활용하여 안면 표정 근육의 움직임을 측정하여 이야기에 대한 정서적 공감 정도를 파악하였다. 결과는 심상 작업이 활성화된 집단이 통제집단에 비해 각 정서 점수 총합의 공감 점수가 유의미하게 더 높았다. 하지만 5가지 세부 정서 영역에서는 실험집단이 통제집단에 비해 점수가 높은 경향성은 있었지만 유의미한 차이는 없었다. 본 연구의 의의는 타인의 상황을 마음으로 그리는 심상작업이 공감에 영향을 미칠 수 있다는 점을 확인한 것이다. 하지만, EMG 보다 내적타당도를 갖춘 공감 측정도구가 필요하다는 제한점이 있다.

keywords
심상, 공감, EMG, mental imagery, empathy, EMG

Abstract

Mental imagery refers to the ability to activate and manipulate representations from memory without external sensory stimuli or physical activity. Empathy is the ability to understand and accept another person’s perspective, feelings, or thoughts. Empathy requires the ability to imagine the perspectives or situations of others. This study aimed to test the hypothesis that mental imagery effects empathy. Forty-eight college students were presented with information about five emotions. The experimental group was instructed to draw a picture while listening to a story intended to evoke empathy and the control group was instructed to recall the text of the story once it had ended. While subjects listened to the story, their facial muscle movements were measured by EMG. The results indicated a significant difference in total empathic score between the experimental and control groups. However, there was no significant difference between the groups in the five emotional sub-domains. The implications and limitations of the study are discussed.

keywords
심상, 공감, EMG, mental imagery, empathy, EMG

참고문헌

1.

권명화 (2011). 장기간 훈련에 따른 운동 심상관련 뇌영역의 활성화 및 심상능력 변화. 경북대학교 대학원 박사학위논문.

2.

권영균, 김미선, 장덕선 (2013). 요가와 심상훈련 프로그램이 대학운동선수의 스포츠 심리기술에 미치는 영향. 한국체육과학회지, 22(4), 547-562.

3.

김경희, 박재순, 유숙자 (2005). 항암 화학치료 환자에게 적용한 심상 프로그램의 효과. 정신간호학회지, 14(2), 195-202.

4.

김기창, 손정우, 김혜리, 이상익, 신철진, 김시경, 주가원, 엄진섭, 정명숙, 박민, 문은옥, 천영운 (2014). 성별에 따른 조현병 환자의 공감 능력 및 얼굴 정서 인식 능력의 차이. 대한생물정신의학회, 21, 21-27.

5.

김세건, 최윤경, 윤혜영, 이재호 (2016). 얼굴 표정의 기본 정서 차원에 대한 기초 연구. 한국심리학회 학술대회 자료집. 228-228.

6.

김윤희, 김진숙 (2015). 공감훈련 프로그램의 효과에 대한 메타분석. 상담학연구, 16(4), 1-21.

7.

김은하 (2013). 상담학에서 공감연구에 대한 고찰: 국내 주요 상담학술지를 중심으로. 상담학연구, 14(5), 2851-2867.

8.

김혜리 (2013). 또래괴롭힘 참여역할에 따른 인지적․정서적 공감의 차이. 한국심리학회지: 발달, 26(4), 1-40.

9.

김혜리, 손정우, 엄진섭, 정명숙, 박 민, 박영옥, 천영운, 문은옥 (2012). 얼굴표정 자극에 대한 아동의 안면모방과 정서공감간의 관계. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 24(4), 433-452.

10.

김혜리, 정명숙, 손정우, 박 민, 엄진섭, 문은옥, 천영운, 최현숙, 이수미 (2013). 아동의 인지적․정서적 공감 능력과 사회적 행동 간의 관계. 한국심리학회지: 발달, 26(1), 255-275.

11.

문은옥, 김혜리, 천영운, 김태화, 최현옥 (2014). 품행문제 청소년의 공감손상: 인지공감의 손상인가 정서공감의 손상인가? 한국심리학회지: 발달, 27(3), 127-149.

12.

박성희 (2004). 공감학. 서울: 학지사.

13.

성은현 (2001). 심상적 사고를 통한 창의력 증진 프로그램 개발 및 효과 검증. 한국심리학회지: 발달, 14(1), 161-180.

14.

송은섭, 정태상, 최덕환 (2012). 사격선수들의 심리훈련 프로그램 적용에 따른 경쟁상태불안, 심상유형 및 심리기술과의 관계. 한국체육과학회지, 21(6), 503-516.

15.

최해연, 최종안 (2016). 한국인의 정서 구조와 측정. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 30(2), 89-114.

16.

최현숙, 김혜리, 엄진섭 (2014). 다양한 인종의 얼굴표정에 대한 정서인식. 한국심리학회지: 발달, 27(1), 19-31.

17.

Baron-Cohen, S., Richler, J., Bisarya, D., Gurunathan, N., & Wheelwright, S. (2003). The systemizing quotient: an investigation of adults with asperger syndrome or high-functioning autism, and normal sex differences. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 358, 361-374.

18.

Barrett-Lennard, G. T. (1981). The empathy cycle: Refinement of a nuclear concept. Journal of Counseling Psychology, 28(2), 91-100.

19.

Basch, M. F. (1983). Empathic understanding: A review of the concept and some theoretical considerations. Journal of the American the Psychoanalytical Association, 31, 101-126.

20.

Bauer, J. (2005). Warum ich fühle was du fühlst. Hamburg: Hoffmann und Campe.

21.

Blair, R. J. R. (2005). Responding to the emotions of others: Dissociating forms of empathy through the study of typical and psychiatric populations. Consciousness and Cognition, 14(4), 698-718.

22.

Borke, A. (1972). Chandler and greenspan's ersatz egocentrism. Developmental Psychology, 7, 107- 109.

23.

Brewin, C, R., Dalgleish, T., & Joseph, S., (1996). A dual representation theory of posttraumatic stress disorder. Psychological Review, 103(4), 670-686.

24.

Bryant, B. (1982). An index of empathy for children and adolescents. Child Development, 53, 413-425.

25.

Deschamps, P. K. H., Schutte, I., Kenemans, J. L., Matthys, W. C. H. J., & Schutter, D. J. L. G. (2012). Electromyographic responses to emotional facial expressions in 6-7year olds: A feasibility study. International Journal of Psychophysiology, 85(2), 195-199.

26.

Dimberg, U., & Thunberg, M. (1998). Rapid facial reactions to different emotionally relevant stimuli. Scandinavian Journal of Psychology, 39, 39-45.

27.

Ehlers, A., & Clark, D. M. (2000). A cognitive model of posttraumatic stress disorder. Behaviour Research and Therapy, 38(4), 319-345.

28.

Eisenberg, N., & Fabes, R. (1990). Empathy: Conceptualization, measurement, and relation to prosocial behavior. Motivation and Emotion, 14, 131-149.

29.

Ekman (2006). 얼굴의 심리학: 우리는 어떻게 감정을 드러내는가? (이민아 역). 서울: 바다출판사.(원전은 2004년에 출판)

30.

Ekman, P. (1999). Basic emotions. Handbook of cognition and emotion, 98, 45-60.

31.

Feuerstein, R., & Feuerstein, S. (2003). Feuerstein instrumental enrichment basic. Jerusalem: ICELP.

32.

Hartfield, E., Cacioppo, J. T., & Rapson, R. L. (1994). Emotional contagion. New York: Cambridge University Press.

33.

Holmes, E. A., Mathews, A., Mackintosh, B., & Dalgleish, T. (2008). The causal effect of mental imagery on emotion assessed using picture-word cues. Emotion, 8(3), 395-409.

34.

Izard, C. E. (1997). Emotions and facial expression: A perspective from differential emotions Theory. In J. A. Russel & J. M. Fernandez-Dols. (Eds.). The Psychology of facial expression. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

35.

Kim, S.-E., Kim, J.-W., Kim, J.-J., Jeong, B.S., Choi, E.A., Jeong, Y.-G., Kim, J.H., Ku, J., & Ki, S.W., (2007). The neural mechanism of imagining facial affective expression. Brain Research, 1145, 128-137.

36.

Kohler, E., Keysers, C., Umiltàa, M. A., Fogassi, L., Gallese, V., & Rizzolatti, G. (2002). Hearing sounds, understanding actions: action representation in mirrorneurons.

37.

Kosslyn, S. M. (1980). Image and mind. Cambridge, MA: Harvard University Press.

38.

Kosslyn, S. M. (1995). Mental imagery. Visual cognition: An invitation to cognitive science 2, 267-296.

39.

Kosslyn, S. M. (2005). Mental images and the brain. Cognitive Neuropsychology, 22, 333-347

40.

Kosslyn, S. M., Ball, T, M., & Reiser, B, J. (1978). Visual images preserve metric spatial information: Ecidence from Studies of Image Scanning. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 4(1), 47-60.

41.

Kosslyn, S. M., Ganis, G., & Thompson, W. L. (2001). Neural foundations of imagery. Nature Reviews Neuroscience, 2(9), 635-642.

42.

Kosslyn, S. M., Shin, L. M., Thompson, W. L., McNally, R. J., Rauch, S. L., Pitman, R. K., & Alpert, N. M. (1996). Neural effects of visualizing and perceiving aversive stimuli: a PET investigation. Neuroreport, 7(10), 1569- 1576.

43.

Lang, P. J., Greenwald, M. K., Bradley, M. M., & Hamm, A. O. (1993). Looking at pictures: Affective, facial, visceral, and behavioral reactions. Psychophysiology, 30(3), 261-273.

44.

Mast, F. W., & Kosslyn, S. M. (2002). Visual mental images can be ambiguous: Insights from individual differences in spatial transformation abilities. Cognition, 86(1), 57-70.

45.

Mathews, A., Ridgeway, V., & Holmes, E. A. (2013). Feels like the real thing: Imagery is both more realistic and emotional than verbal thought. Cognition & emotion, 27(2), 217-229.

46.

Montgomery, K. J., Seeherman, K. R., & Haxby, J. V. (2009). The well-tempered social brain. Psychologcial Science, 20, 1211-1213.

47.

Murphy, S. M. (1994). Imagery interventions in sport. Medicine and Science in Sports and Exercise, 26, 489-494.

48.

Pankespp, J. (1982). Toward a general psychobiological theory of emotions. The Behavioral and Brain Sciences, 5, 407-467.

49.

Preston, S. D., & De Waal, F. B. M. (2002). Empathy: Its Ultimate and Proximate Bases. Behavior and Brain Science, 25(1), 1-72.

50.

Ricciardi E., Bonino D., Sani L., Vecchi T., Guazzelli M., Haxby J. V., Fadiga L., & Pietrini P. (2009). Do we really need vision? How blind people “see” the actions of others. Journal of Neuroscience, 29, 9719-9724.

51.

Rizzolatti, G., & Sinigaglia, C. (2010). The functional role of the parieto-frontal mirror circuit interpretations and misinterpretations. Nat.Rev. Neuroscience, 11, 264-274.

52.

Rogers, C. R. (1951). Client-centered therapy. London, England: Constable.

53.

Sonnby-Borgstrőm, M., Jőnsson, P., & Svensson, O. (2003). Emotional empathy as related to mimicry reactions at different levels of information processing. Journal of Nonverbal Behavior, 27, 3-23.

54.

Sonnby-Borgstrom, M., Jonsson, P., & Svensson, O. (2003). Emotional empathy as related to mimicry reactions at different levels of information processing. Journal of Nonverbal Behavior, 27, 3-23.

55.

Suess, F., & Rahman, R. A. (2015). Mental imagery of emotions: Electro physiological evidence. NeuroImage, 114, 147-157.

56.

Tomkins, S. (1984). Affect theory. In K. Scherer & P. Ekman (Eds.), Approaches to emotion. Hillsdale, NJ.: Erlbaum.

57.

Truax, C. B., & Carkhuff, R. R. (1967). Toward effective counselling and psychotherapy: Training and practice. Chicago: Aldine publishing company.

58.

Tuyn, L. K. (1994). Using guided imagery exercise in the classroom. Journal of Nursing Education, 33(4), 157-158.

logo