ISSN : 1225-598X
본 연구는 공공도서관에서 운영 되었던 독서마라톤 대회의 현황을 비교 분석하여 성과 향상을 위한 과제를 탐색하고, 더불어 향후 이 대회를 적용할 곳들을 위한 가이드라인을 제공하는데 목적이 있었다. 따라서 연구 목적 달성을 위해 코로나-19 팬데믹 이전부터 2021년까지 독서마라톤 대회를 운영한 공공도서관 다섯 곳의 현황을 수집하여 그 내용들을 비교 분석하였다. 그 결과 다섯 곳의 공공도서관이 독서마라톤 대회를 운영한 평균 기간은 10년이었고, 한 해 동안 대회 기간은 평균 5.87개월이었다. 또한 완주 비율이 가장 높은 대상은 아동이었으며, 완주에 대한 보상으로는 증서를 발급하고 대출권수를 상향시켜 주는 경우가 가장 많았다. 그러나 대회 담당자들은 신청자 확보 및 증대, 도달한 거리 산정 등에 대한 어려움을 호소하고 있어, 분석한 내용을 바탕으로 독서마라톤 대회 성과 향상을 위한 개선 과제를 도출하고 그에 대한 해결 방안도 제언하였다.
The purpose of this study was to explore tasks for improving performance skills by comparing and analyzing the current status of reading marathon competitions operated in public libraries, and to provide guidelines for institutions to operating of this competition in the future. In order to achieve the research purpose, the competition status information collected in 2021 for five public libraries operating reading marathon competitions from before the COVID-19 pandemic were collected and the contents were compared and analyzed. As a result, the average period for five public libraries running a reading marathon was 10 years, and the average period for each year was 5.87 months. In addition, children had the highest rate of completion, and as compensation for completion, certificates were issued and the number of loans increased the most. However, the competition managers complained of difficulties in securing and increasing applicants and calculating the distance reached, so based on the analysis, they developed tasks to improve the performance of the reading marathon from several different solution suggestions.