부산시내 21개 공공도서관에 재직하고 있는 132명의 사서들을 대상으로, 변혁적 리더십과 거래적 리더십을 구성하는 하위 요인들이 스트레스 증세에 미치는 영향을 밝혀보고자 하였다. 분석결과는 ① 스트레스 증세와 근무년수와는 관련성이 없으며 사서들의 스트레스 수준은 매우 높은 편이었다. ② 변혁적 리더십의 카리스마와 개별적 배려는 스트레스 증세에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. ③ 거래적 리더십의 예외에 의한 관리는 스트레스 증세와 정(+)의 관계를, 조건적 보상은 부(-)의 관계로 나타났다. ④ 거래적 리더십 보다는 변혁적 리더십이 스트레스에 미치는 영향이 더 크게 나타났다. 결론은 변혁적 리더십의 카리스마와 개별적 배려는 스트레스를 감소시켜 주는 변수이고 거래적 리더십의 예외에 의한 관리는 스트레스를 증가시키는 변수임을 확인하였다.
This Study is to analyze the effect that the subordinate factors which compose transformational leadership and transaction leadership, cause stress syndrome. The results of this study are as follows ① There were no relationships between the stress syndrome and the term of service ;however, the level of stress among librarians tended towards fairly high level ② The charisma and the individualized consideration of transformational leadership showed negative(-) effects on stress syndrome. ③ The management-by-exception of transaction leadership showed positive(+) relationship with stress syndrome, and the contingent reward, negative(-)relationship. ④ The effect causing stress was greater in transformational leadership than in transaction leadership. Therefore, it was confirmed that the charisma and the individualized consideration of transformational leadership were variables decreasing stress, and the management-by-exception of transaction leadership was a variable increasing stress.
본 연구의 목적은 미래 과학지식사회의 주역인 청소년의 과학에 대한 이해와 활용능력을 높이는 과학적 소양의 향상 방안을 제시하는 것이다. 과학적 소양은 현대사회에서 꼭 필요하다는 주장이 많은 지지를 받고 있으며, 이에 따라 국내외에 다양한 프로그램이 개발되고 있다. 특히 미국의 ‘프로젝트 2061’은 과학적인 프로세스를 통하여 문제 해결력을 키워 평생학습을 유도하려는 것으로 모든 미국인들이 과학, 수학, 기술영역의 소양을 함양하도록 지원하고 있다. 청소년의 과학적 소양 향상을 위해서는 과학에 대한 호기심과 흥미를 유발하는 정보서비스뿐만 아니라 학교 수업과 연계된 콘텐트 개발이 무엇보다 중요하다. 또한 과학적 문제 해결력을 배양하기 위한 단계별 문제해결 프로그램의 개발이 필요하며, 과학정보 소양으로 통합된 교육과 연구가 진행되어야 한다.
This study aims to find methods to improve the scientific literacy of the youth, which comprise the group who will lead the upcoming era of knowledge and science. To do this, the study focuses on improving the youth's understanding of science and their ability to utilize it. It is widely recognized that scientific literacy is highly essential in this era of scientific revolution and innovations. Accordingly, various kinds of programs are being developed in Korea and other countries. In particular, ‘Project 2061' is designed to enable a permanent learning system by improving problem-solving ability through the scientific process. This system plays an important role in supporting the Americans' pursuit of increased literacy in the fields of science, mathematics, and engineering. To improve the scientific literacy of young people, content development in relation with school courses as well as information services that arouse interest and curiosity in the field of science is very important. In addition, it is necessary to develop a problem-solving program by stages. Further studies focusing on methods of improving scientific literacy of the youth are recommended.
본 연구에서는 국내 주제전문사서 양성을 위한 개선된 문헌정보학 교육 및 교과과정 개선방안을 제안하였다. 이를 위해 국내 4개 대학교와 미국의 3개 대학교의 교과과정 및 미국도서관협회(ALA: American Library Association), 도서관교육협회(ALISE: Association for Library and Information Science Education)와 기타 기관에서 정보전문가(information specialist)의 양성 과정을 비교분석하였다. 그 결과를 국내 대학의 문헌정보학과 교육과정에 개설된 교과목과 수와 학점 수를 고려하여 미래지향적인 주제전문사서 양성프로그램개발을 위한 자료로 활용하였다. 본 연구 결과는 대학교 교육과정에서 ‘주제전문사서’ 양성을 위한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.
This study suggests ameliorated Library and Information Science education, and its curriculum for education of national subject specialists. For that purpose, this study investigates and compares four internal universities, three American universities along with the figures of the present and future subjects to face updated educational plans and prepare to become a new information specialist at ALA(American Library Association), ALISE(Association for Library and Information Science Education), and other agents. The results of this study can be used as the basic data for training “subject specialist" in the university curriculum.
공공도서관의 독서회 운영은 독서활동을 활성화하는데 중요한 역할을 하기 때문에 독서회 발전과정을 살펴보기 위하여 그 동안 독서회 운영에 관한 실태조사를 1991년, 1999년 2번 실시했었는데 2004년에 3번 째 실시하여 그 결과를 서로 비교 분석했다. 공공도서관의 개관은 처음 실태를 조사할 때보다 배로 증가하였으며, 독서회 운영에도 많은 관심을 보여 공공도서관의 독서활동을 활성화되고 있는데, 공공도서관 자체에서 독서회를 조직하여 운영하는 현상이 아주 적극적으로 나타났으며, 운영 예산도 많이 확보하고, 독서활동 장소도 적극적으로 제공해 주고 있다. 그러나 독서활동 프로그램의 개발과 독서회 운영 전담 전문가의 배치는 여전히 독서회 운영의 과제로 남아 있다.
Researches on the actual condition of the management of reading circles at 1991, 1999 and the third 2004 are analyzed and compared mutually in order to observe the process of development of reading circles because the management of reading circles in public libraries play an important role in activating reading activity. Public libraries increase twice in number than first research and take interest in the management of reading circles to activate reading activity, so public libraries are in full activity to organize and manage reading circles by themself, secure a budget for reading circles and supply spaces for reading activity constructively. However, development of the reading activity program and positioning of experts in management of reading circles have been remained as non solved problems.
기관 리포지토리에 대한 평가지표를 개발하기 위하여 국내외 기관 리포지토리에 대한 문헌 연구를 통하여 평가요소를 도출하였으며, 도출된 평가 요소들이 도서관 업무 현장에서의 적용가능성과 타당성을 검증하기 위하여 국내외 16개 대학도서관을 대상으로 사례연구와 20개 대학도서관을 대상으로 델파이조사를 실시하였다. 연구결과, 4개 평가영역과 29개 평가지표를 도출하였다. 제안된 평가지표는 향후 dCollection 사업을 수행하는 대학도서관의 운영현황을 객관적으로 평가하여 바람직한 방향으로 운영을 개선할 수 있는 하나의 지침으로써 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to develop an evaluation indicator of institutional repositories to be used by participating university libraries of dCollection. Based on the literature reviews of digital library evaluation, core evaluation measures and criteria were identified. In order to verify the applicability and appropriateness of those evaluation criteria for institutional repositories, two methods were employed: A case study with sixteen university libraries and a Delphi study with twenty university libraries. The results of both studies led the development of an evaluation model which consisted of four evaluation dimensions and 29 criteria. This evaluation model should be utilized as tools for objective assessment and guidelines for improving institutional repository services by universities libraries in which the dCollection is currently implemented or the future plan of the dCollection is underway.
이 논문에서는 데이터를 효율적으로 공유하기 위해서 제정된 ISO/IEC 11179 메타데이터 레지스트리(Metadata Registry, 이하 MDR) 표준에 관한 내용을 먼저 기술하고, 이 표준에 근거한 시스템 간의 데이터 공유의 폭을 넓히기 위해서 W3C에서 개발한 시맨틱웹의 핵심기술과 웹온톨로지 언어(RDF/OWL)를 소개하고, 마지막으로 기존의 인간가독형 MDR을 기계가독형으로 구축하기 위한 기본설계 초안을 RDF/OWL 기반으로 작성하였다. 앞으로 이러한 MDR이 구축되어 널리 활용된다면 다양한 형태의 고급 정보서비스가 가능할 것으로 판단된다. 메타데이터 요소 정의, 온톨로지의 개념 및 메타데이터 스키마 정의가 기계가독형으로 통합된다면 이용자에게 더욱 정교한 맞춤서비스를 제공할 수 있을 것으로 기대된다. 미래의 과제는 시맨틱 기반 MDR의 유용성에 대해서 실험연구를 통한 객관적 평가를 수행하는 것이다.
This paper describes the major components of ISO/IEC 11179 metadata registry(MDR) standard designed to promote data interoperability between systems, explains and discusses semantic web technology and Web ontology languages initiated by W3C that can be employed to further enhance data interoperability, and finally proposes a framework for a new RDF/OWL-based MDR to convert from the current human-readable MDR to machine-readable MDR. If the new MDR is successful, we might be able to offer a better customized information service to users. The future research will be concerned with evaluating objectively the effectiveness of machine-readable MDR in meeting the needs of real users.
이 연구는 한국에서의 목록규칙의 발전과정을 개관하면서 표준화의 과정을 살펴 본 후 가장 최근에 개정하여 출판된 한국목록규칙 4판을 중심으로 이 규칙에 반영되어 있는 중요한 몇 가지 목록의 유용성 문제를 분석하였다. 목록의 유용성 고려라는 측면에서 KCR4는 저록에 포함되는 책임표시의 수에 원칙적으로 제한을 가하지 않은 점, 기술 대상자료의 유형을 제시한 점, 자료의 서지적 특성을 제시하는 기술사항을 추가한 점, 단행본뿐만 아니라 다양한 유형의 자료를 대상으로 하는 통합 목록규칙이라는 점 등은 긍정적인 반면, 접근점의 선정과 형식을 전거에서 처리하도록 미룬 점, 통일표목의 개념을 배제한 점 등은 부정적인 면으로 분석되었다.
In this paper we outline the evolving process of the cataloguing rules in Korea focused on the standardization. We analyzed the new and updated rules under the KCR4(Korean Cataloguing Rules, 4th edition) in terms of usability of the catalogue. Our findings can be summarized as follows: ① Since there are the rules of the unlimited number of the statement of responsibility, the access point is expanded and may bring the high searchability as a result, ② Since the rules of the general material designations are added, the catalogue users may easily identify the material, ③ Since the rules of the material specific details area are added, the catalogue users may easily understand the characteristics and other features of a publication, ④ The KCR4 seems a kind of the integrated cataloguing rules for diverse types of materials including the monographs, ⑤ Since the rules of choice and forms of the access point treated in the authority control, there seem some problems in usability of the catalogue, ⑥ The concept of the uniform heading is eliminated which seems considered only for the convenience of the cataloguers not for usability of the catalogue.
본 연구의 목적은 공공도서관 건축, 특히 공간구성에 대한 지역주민들의 다양한 의견을 조사하여 공공도서관을 신축하거나 리모델링할 때 활용할 수 있는 요인을 파악하는데 있다. 연구방법으로는 설문지법을 사용하였으며, 도서관 신축을 진행하고 있는 경기도 용인 지역의 주민을 대상으로 실시되었다. 조사결과 기능별 공간 비율과 공간배치에 관련된 요인들로 도서관 이용목적, 도서관 내 활동, 연령, 동반자 형태 등이 있었다. 도서관내 주요 활동은 독서가 가장 많은 부분을 차지하고 있었으며, 많은 주민들이 가족과 함께 도서관을 이용하는 성향을 보여주고 있어서 가족을 위한 공간이 필요하였다. 또한 연령별로 도서관 내 활동의 차이가 있어 연령별로 적합한 공간의 확보가 요구되었다.
The purpose of this study is to identify factors for library space programs through user needs assessments in order to apply a library construction. Research method used was a questionnaire and subjects were residents and library users lived in Yongin where a new library was constructing. The results show that library use behavior, age, and user companions are identified as factors to influence to both functional space ratio and functional space arrangement. Reading in libraries is major activity and many subjects went to library with family so that family space is needed. Space for variable ages, also, is needed because of different needs based upon ages.
본 연구의 목적은 도서관 발전을 위하여 표어의 특징, 유형에 대한 이론을 정리하고 도서관 주간의 표어를 조사하고 분석하는데 있다. 도서관 주간의 표어를 분석해 보면 간결하고 도치된 표어가 많다. 대구와 반복 음절을 쓰고 있다. 청유형과 서술형, 명사형이 많고 국어로 된 단어가 대부분이다. 그리고 반복하여 계속 사용되고 있으며, 한 시대의 목표와 철학을 나타내고 있다.
The purpose of this study is to arrange theory for characteristic & type of motto and to research the motto of library week for the promotion of library The results show that the motto of library week was brevity, reverse, antithesis, repetition, leading, narrate, term and the korean language. The motto of library shows philosophy, target of a time
본 논문에서는 대학교육과 대학도서관의 상호 관련적 기능을 고찰하고 대학도서관의 운영상의 문제점과 발전계획을 수립하기위하여 K 대학 학부생을 표본 집단으로하여 설문지를 통하여 이용자 만족도를 조사 분석하였다. 만족도에 나타난 내용은 이용자의 요구사항의 달성도로 보고 대학도서관 개선책을 모색하는 기초 자료로 활용할 수 있도록 하였으며 대학도서관의 발전적 운영계획을 세우는데 중요한 평가척도로 활용할 수 있도록 하였다.
The purpose of this study is identify users satisfaction for an academic library in order to investigate problems in academic library management and to create library development strategies. This study, also, includes relative functions between academic education and academic libraries. Research method for this study is occupied a survey for undergraduate students in K University. Results of the survey can be regarded as users needs and can used for fundamental data and an assessment measure in order to develop an academic library operation plan.
燕行錄은 17세기부터 19세기에 이르기까지 중국의 燕京을 使行하고 돌아 온 사행사의 일원에 의해 쓰여진 기록이다. 李翊模가 저술한 丙辰燕行錄은 謝恩兼冬至使 書狀冠인 李翊模가 1796년 11월 24일부터 翌年 3월 7일까지 매일 매일의 일정을 생생하게 기록한 燕行錄이다. 이 燕行錄은 임기중의 燕行錄全集에도 누락된 새로 발견된 燕行錄이며, 全羅南道 長興郡 蓉山面 上金里(金谷)에 위치한 水原 白氏 宗家에서 새로 발견되었다. 특히 丙辰燕行錄은 淸의 乾隆皇帝(高宗)가 琰(仁宗)에게 선위 의식을 거행한 후 첫 번째에 해당하는 정규 사절단의 공식 기록이라는 역사적 의미를 담고 있는 중요한 문헌이다. 이 연구는 李翊模의 燕行錄에 대하여 書誌的 特徵과 燕行錄의 필사시기 및 水原 白氏 宗家에 입수된 과정, 그리고 燕行錄에 수록된 내용을 중심으로 병진 사행의 3사신, 북경까지의 왕복 노정 및 북경에서의 체류 일정 등에 대해 살펴보았다.
Yeonhaengrok is a document recorded by one member of the envoy sent to the China from 17 to 19 century. Ik-mo Lee, a member of the envoy, wrote a full explanation of the visit from Nov. 24 1796 to Mar. 7 1797 in his writing Byongjin Yeonhaengrok. Byongjin Yeonhaengrok, which is omitted in the complete collection of Yeonhaengrok, has been newly found at the Family of Suwon Baek's house locating at the Sanggum Vil., Yongsan Town, Jangheung County of Chonnam Province. Byongjin Yeonhaengrok contains an historical meaning that it is an official record of the official envoy that was sent first after the Injong's enthronement in China. This study observed the bibliographical features of Byongjin Yeonhaengrok, the time of the transcription, the progress of receiving by the Suwon Baek family. And certified the details of the Byongjin envoy, going and returning between Hanyang and Beijing, staying schedules of the envoy in Beijing.
이 연구는 어린이사서의 전문성 개발에 대해 논의하고 있다. 이를 위해 어린이사서의 자질과 역할을 살펴보고, 어린이사서의 양성과 관련한 문헌정보학 교육과정과 사서재교육과정의 운영실태를 살펴보았으며 그 문제점을 분석하였다. 이후 어린이사서의 전문성개발을 위한 방안을 제안하였다.
This study is arguing about the development of professionalism of children's librarians. For this, I investigated the conditions of operation in the course of library and information science and continuing education related to the training of children's librarians. Furthermore, I analyzed their problems. After this, I suggested the methods for the development of professionalism of children's librarians.
본 연구는 최근 우리나라에서 ‘진중도서관 설치 운동’으로 이슈화되고 있는 병영도서관의 의의와 발전과정을 미국의 병영도서관을 중심으로 고찰 하였다. 이를 위해 먼저, 미국의 병영도서관의 역사와 한국 전쟁동안에 있었던 미군의 병영도서관 활동을 살펴보고 분석하였다. 다음, 미국의 병영도서관 조직, 설치현황과 도서관서비스 프로그램 내용을 조사하였다.
This study inquired into the significance and the process of development of military library being recently issued as a movement to establish a library in the military units in Korea, focusing on the library management of military in the United States. Firstly, the history of military libraries in the United States and military library service of the U.S. Armed Forces during the Korea War was investigated and analyzed. And, the establishing status, organization, and the contents of library service program in the United States was researched.
본 연구에서는 데이터의 포괄성과 상세성이 있는 MARC를 기반으로 서지정보 개념 모델을 구축하였다. MARC21, MARCXML, MODS를 분석하여 MARC의 개념 모델링에 고려하여야 할 요구 사항을 도출하였으며, 이를 충족할 수 있도록 구축한 개념모델은 MARC 기반에 XML의 태그를 사용할 수 있고, 관계형 데이터베이스 구축에 활용할 수 있는 집합관계의 모델이다. 집합체 구조는 다양한 배열의 형태로 구현할 수 있기 때문에 서지정보 시스템 개발에 유용하게 사용할 수 있을 것이다. MARC가 서지 정보 레코드 구조만을 정의하고 있기 때문에 풍부한 의미의 표현에는 한계가 있으므로 더블린 코어 등 MARC 수준의 서지 정보 요소를 확장한 메타데이터 시스템을 도입할 필요가 있다.
In this paper, the conceptual model for bibliographic information consistent and compatible with MARC is presented. The modeling requirements are derived from MARC-related models such as MARC21, MARCXML and MODES. To meet these requirements, this paper proposes the conceptual model based on MARC formalism. The model composed with aggregation relationships among bibliographic data elements can use semantic tags of XML. As the model can be realized into diverse structures, it will be effectively applied for the development of bibliographic information management systems. Since MARC defines only record format and has the limitations in semantic representation, the metadata system that can expand bibliographic data elements in MRAC into metadata level is strongly required.
본 연구는 중학교 독서토론을 위한 수업으로서 면대면 독서토론수업과 웹에 기반을 둔 독서토론수업의 수업효과를 비교하기 위한 것이다. 이 연구를 위하여 첫째, 두 가지 독서토론 방법(면대면 독서토론, 웹기반 독서토론)을 선정했으며 둘째, 1개 중학교 2개 학급의 72명을 실험대상으로 하였다. 연구의 결과는 학업수준이 높은 학습자들에 있어서 내용 이해도, 토론절차의 수행정도에는 큰 차이가 없었으며 독서토론에 대한 태도, 독서에 대한 선호도, 참여도에서는 웹기반 독서토론수업모형이 더 효과적이었으며 특히, 학업수준이 낮은 학습자의 경우 독서토론 참여도, 독서토론에 대한 태도에서 웹기반 독서토론수업모형이 더 효과적인 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to compare the reading effects of face-to-face reading discussion with those of web-based reading discussion. For doing this, I made experimental processes: firstly, to select two discussion methods(face-to-face and web-based) on the reading discussion, secondly to apply each of those methods to experimental groups(2 classrooms, 72 middle school students). The results were that there were no differences from both discussion methods in the understanding the book, in the performance degree on discussion process among higher level groups, but the web-based reading discussion model had an impact on the attitude degree of the reading discussion, the preference degree of reading, the attendance degree of reading discussion, and especially, in the lower level groups, the web-based reading discussion method was better for the attendance degree of reading discussion, the attitude of reading discussion than the face-to-face reading discussion.
이 연구는 출생률의 감소와 대학정원의 증가로 인한 대학간의 치열한 학생확보 경쟁과 전문화되고 질적인 성장을 추구해야 하는 대학의 현실에서 예견되는 대학도서관의 재정적 어려움을 타개하기 위한 방안을 모색하기 위한 것이다. 우리나라와 미국의 대학발전기금과 대학도서관발전기금의 모집 실태와 방법과 모집 내역, University at Albany, University of Kentucky, University of Cornell 등 미국대학의 실제 기금 모집 사례를 소개하고, 캘리포니아주립대학 23개 캠퍼스의 기금모집 내용에 대한 평가내용을 소개하여, 향후 대학도서관의 현안으로 등장할 기금모집의 토대를 마련하고자 한다.
This study is to find the way to solve the expecting financial problems of academic library which has to secure more students than other universities, to be specialized, and to have a growth in quality, due to the decline of birth rate and increase of the number of university students. And also I would like to pave the way for raising funds, which will be the pending issue shortly, through studies and data analysis of the condition and way to collect academic library development fund and university development fund in Korea and America. Especially this study introduce some cases to raising funds at University at Albany, University of Kentucky, University of Cornell and the evaluation for the raise funds at 23 universities in the state of California, USA.