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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI
이병기(공주대학교 사범대학 문헌정보교육과) pp.1-21 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.1
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초록

본 연구는 언어 네트워크 분석을 통해 IFLA의 학교도서관 가이드라인의 언어적 의미를 파악하는데 목적이 있다. IFLA의 학교도서관 가이드라인은 2002년 초판과 2015년에 개정한 제2판이 있다. 본 연구는 학교도서관 가이드라인의 2002년판과 2015년판을 언어 네트워크의 관점에서 분석하고, 상호 비교하였다. 대상 테스트로부터 키워드들을 추출하고 동시출현관계를 바탕으로 언어 네트워크를 구성하였다. 동시출현 네트워크로부터 중심성(연결정도 중심성, 근접 중심성, 매개 중심성)을 분석하였다. 또한, 본 연구는 넷마이너4.0의 LDA 기능을 사용하여 토픽모델링 분석을 수행하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중심성 차원에서 비교해 보면, 2015년판에서 'Program, Teaching, Reading, Inquiry, Literacy, Media' 등의 키워드가 2002년판에 비해 높게 나타나고 있다. 둘째, 2002년판의 중심성 상위 리스트에서 보이지 않던 'Inquiry'와 'Achievement' 키워드가 2015년판의 연결정도 중심성과 근접중심성에 새롭게 출현하고 있다. 셋째, 토픽 모델링의 분석 결과, 2002년판에 비해 2015년판은 학교도서관 서비스, 사서교사의 교수학습 활동, 미디어 및 정보활용교육, 교육과정 참여 등에 관한 토픽의 비중이 높아지고 있다.

Abstract

The purpose of this study is to explore semantic characteristics of IFLA school library guidelines through network analysis. There are two versions, 2002 edition and 2015 revision of the guidelines. This study analyzed the 2002 edition and 2015 revision of the IFLA school library guidelines view point of semantic network, and compared characteristics of two versions. The keywords were to extracted from two texts, semantic network were composed based on co-occurrence relations with keywords. The centrality(degree centrality, closeness centrality, betweenness centrality) was analyzed from the network. In addition, this study conducted topic modeling analysis using LDA function of NetMiner4.0. The result of this study is following these. First, When comparing the centrality, the 'Program, Teaching, Reading, Inquiry, Literacy, Media' keyword was higher in the 2015 revision than in the 2002 edition. Second, 'Inquiry' in degree centrality and 'Achievement' in closeness centrality which were not included in the 2002 edition top-ranked keyword list, have new appeared in 2015 revision. third, As a result of the analysis of topic modeling, compared to the 2002 version, the importance of topics on programs and services, teaching and learning activities of librarian teacher, and media and information literacy is increasing in the 2015 revision.

박현우 (한국도서관협회 ) ; 조현양( 경기대학교 문헌정보학과) pp.23-53 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.23
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초록

정보기술 및 사회문화적 환경 등의 급속한 발전과 변화로 인하여 최근 공공도서관은 전통적인 기능과 역할에 대한 다양한 변화를 요구받고 있다. 따라서 이러한 공공도서관 주변 환경의 변화 요인과 그에 따른 직무 변화 요인 등을 정확히 파악하여 시대적 변화에 능동적으로 대응하기 위한 노력이 필요하다. 이 연구의 목적은 현재의 공공도서관 주변 환경 및 직무 내용의 변화 상황을 진단하고 핵심 변화 내용과 원인 등을 파악하여 대응하기 위한 기본 방향을 제시하는데 있다. 이를 위해 1) 공공도서관 주변 환경 및 직무 요인 관련 문헌 및 선행연구를 조사하였으며, 2) 공공도서관 관련 주요 기준 및 표준과 법령, 제도, 정책 등에 나타난 직무 현황 및 변화 사례를 검토하였다. 3) 최종적으로 공공도서관 주변 환경 요인 및 직무 변화 요인을 추출하였고, 델파이 조사를 통해 그 타당성 등을 검증하였다.

Abstract

Following the rapid development and change of information technologies and sociocultural environments, public libraries are recently facing demand for various changes regarding their traditional functions and roles. They need to make efforts to understand accurately the changing factors of their surrounding environments and their resulting job changes so that they can make active responses to the changes of the times. The purposes of this study are to diagnose changing situations in the current surrounding environments and job content of public libraries and propose a basic direction for them to figure out and react to the causes of their core change content. For these purposes, the study 1) examined literature and previous studies on the surrounding environments and job factors of public libraries, 2) reviewed current job states and change cases in major criteria and standards, legislations, institutions, and policies about public libraries, and finally 3) identified the factors of their surrounding environments and job changes, tested their validity in the delphi method.

노영희 (건국대학교 문헌정보학과 ) ; 노지윤( 건국대학교 문헌정보학과) pp.55-77 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.55
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초록

제3차 도서관종합발전계획에서는 도서관의 공식 및 비공식 사회적 안전공간 기능을 추진과제로 삼고 있다. 이에 본 연구에서는 도서관의 대피시설 지정여부 및 관련 서비스 현황, 재난 및 재해 대응 서비스에 대한 사서의 인지도, 인식 및 태도를 조사하였다. 이를 바탕으로 재난 및 재해 대응 서비스의 활성화 방향을 제안하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 서비스 제공 주체인 사서들의 인식 개선이 필요하다. 둘째, 임시 또는 상시 등 공간적 측면에 대한 논의가 필요하다. 셋째, 재난 및 재해 관련 서비스 모델 개발이 요구된다. 넷째, 도서관의 사회적 안전공간 기능 수행의 실효성을 위해서는 행정부의 지원과 관리가 필수적이다. 다섯째, 사회적 대피처로서 도서관의 역할과 관련 서비스에 대한 가이드라인 개발 시에 개별 도서관과 사서들의 우려를 해소할 수 있는 구체적인 내용이 명시될 필요가 있다.

Abstract

In the third comprehensive library development plan, the formal and informal social safety space function of the library is used as a project. Therefore, this study investigated whether libraries were designated as evacuation facilities and related service status, and librarians' awareness, perception and attitude toward disaster and disaster response services. Based on this, it was intended to propose a direction to activate disaster and disaster response services. The research results are as follows. First, it is necessary to improve the perception of librarians who are the service providers. Second, discussions on spatial aspects, such as temporary or permanent, are needed. Third, development of disaster and disaster-related service models is required. Fourth, the administration's support and management are essential for the effectiveness of the library's function as a social safety space. Fifth, when developing guidelines for the role of libraries as social shelters and related services, specific details to address the concerns of individual libraries and librarians need to be specified.

이은주 (동의대학교 문헌정보학과 ) ; 정하영( 부산광역시 금정구 평생교육과 ) ; 윤유라( 동의대학교 문헌정보학과) pp.79-101 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.79
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초록

이 연구는 독서동아리에 대한 사회적 지원이 확대되고 있는 상황에서, 지자체의 지원을 받고 운영된 독서동아리를 사례로 실제 운영현황은 물론 정책적 지원이 독서동아리 활동에 얼마나 유용한지에 대한 검증작업을 수행해보고, 향후 독서동아리 활성화를 위해 해결해야 할 과제가 무엇인지 논의하는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 이 연구에서는 (1) 독서동아리의 구성요건과 독서동아리 참여 현황을 전반적으로 살펴보고, (2) 독서동아리의 운영실태를 바탕으로 동아리 회원의 관점에서 살펴본 동아리 활동의 만족도를 분석해봄으로써 지금까지의 성과와 지원활동의 의미를 확인하면서 (3) 향후 독서동아리 활성화를 위해 검토하고 준비해야할 과제가 무엇인지에 대해 논의하였다. 논의에 필요한 데이터의 수집을 위해 A지자체의 지원을 받은 15개 독서동아리 회원을 대상으로 설문조사를 수행하였으며, 수집된 데이터는 빈도분석을 이용하여 분석하였다.

Abstract

With social support for reading clubs expanding, the purpose of this study is to examine the operational status of reading clubs, to investigate how useful policy support is, and to discuss the challenges to be solved in order to vitalize the reading clubs in the future. To the end, this study intends (1) to investigate the composition of the reading club and the status of participation in the reading clubs, (2) to analyze the satisfaction of club activities from the perspective of club members, and identify the results and the meaning of support activities so far, and (3) to discuss strategies to vitalize reading clubs. The data for discussion were collected through a survey of reading club members supported by a local government, and the collected data was analyzed using frequency analysis.

김주섭 (전북대학교 문헌정보학과 ) ; 한연중( 국립산림과학원 목재이용연구부 ) ; 유원재( 국립산림과학원 목재이용연구부 ) ; 전예린( 전북대학교 문헌정보학과 ) ; 김선태( 전북대학교 문헌정보학과) pp.103-131 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.103
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본 연구는 임산공학 연구자들의 연구데이터 관리 현황 파악을 목적으로 하였다. 연구 목적 달성을 위해 DAF(Data Asset Framework)라는 도구를 이용하여 설문조사를 수행하였다. DAF는 기관이 연구데이터를 어떻게 관리하고 있는지 식별, 위치, 설명 및 평가할 수 있는 수단을 제공하는 조사 도구이다. 이러한 DAF를 활용하여 국립산림과학원 내 임산공학 분야 연구자들을 대상으로 연구데이터 관리 현황을 분석한 결과, 연구데이터 생성방법 및 유형, 공유, 저장, 보존 그리고 재사용 등과 같은 5가지의 카테고리의 현황 및 문제점이 도출되었으며, 또한 문제점 관련하여 해결책을 제시하였다. 이번 연구는 DAF와 같은 체계적인 도구를 활용한 기초 조사로서 특정 분야의 RDM 시스템 설계 시 연구데이터의 현황 및 문제점을 분석하는데 참고자료가 될 수 있을 것이다.

Abstract

This study was started with the aim of grasping the current status of research data management of forestry engineering researchers. In order to achieve the research purpose, the survey was conducted using a tool called DAF (Data Asset Framework). DAF is an investigative tool that provides a means to identify, position, describe and evaluate how the agency manages research data. Using this DAF, the research data management status was analyzed for researchers in the field of forestry engineering at the National Institute of Forest Science. As a result of analysis, the current status and problems of the five categories such as the method and type of research data creation, sharing, storage, preservation, and reuse were identified, and solutions were presented in relation to the problems. This study is a basic investigation using a systematic tool such as DAF, and can be used as a reference for analyzing the current status and problems of research data when designing RDM system in a specific field.

박성우(광주대학교 문헌정보학과) pp.133-157 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.133
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이 연구의 목적은 도시재생 패러다임 하에서 공공도서관의 존재당위를 검증하는 것이다. 도시재생 패러다임의 맥락에서 도입된 생활SOC 정책에서 도서관은 중요하다. 왜냐하면 도서관은 사회적 앵커이기 때문이다. 사회적 앵커는 시공간에 제약된 장소에서 다양한 사람들의 상호작용을 촉진하여 집합적 정체성을 형성해 사회자본의 형성을 지원하는 공간이다. 공공도서관은 사회자본의 생산을 지원하는 기관이지만 개방과 공유, 정보평등의 사명으로 인해 경계와 소속을 강조하는 집합적 정체성이 미약하다. 공공도서관의 집합적 정체성이 어떻게 강화되는지를 확인하기 위해 본 연구에서는 문헌연구와 사례연구를 실시하였다. 그 결과, 도시재생 패러다임 하에서 유휴자원 재활용 전략을 통해 공공도서관이 유휴자원의 장소정체성을 집합적 정체성으로 환원하는 것을 확인하였다. 따라서 유휴자원을 활용한 공공도서관 건립은 도시재생 패러다임에 입각한 사회적 앵커 형성 모델이다.

Abstract

The study aims to prove the raison d'etre of public libraries in urban regeneration paradigm. Life SOC Plan is one of South Korea's urban regeneration policies. Public libraries are considered important in life SOC Plan because public libraries are "Social Anchors". Social Anchor is space-time-bounded place that accelerates diverse people's interactions. Social Anchor makes collective identity that supports production of social capital. Public libraries are institutions producing social capital but have weak collective identity because their missions(open, sharing, equality of information) don't allow boundaries and membership. The study conducted literature reviews and case studies to confirm how collective identity of public libraries strengthens. As a result, the study confirmed that renovating under-used space based on urban regeneration paradigm makes place identity of the under-used space to collective identity of public libraries. Thus, constructing public libraries by renovating under-used space is Social Anchor formation model based on urban regeneration paradigm.

김지숙 (연세대학교 교육대학원 사서교육전공 ) ; 김기영( 연세대학교 문헌정보학과) pp.159-186 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.159
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초록

본 연구는 청소년의 지속적 독서태도를 강화하기 위한 독서교육 방안을 제시하기 위해 지속적 독서태도에 영향을 미치는 요인 검토를 목적으로 한다. 이를 위하여 우선 중학교 학생을 대상으로 한 심층면담을 통해 지속적 독서태도에 영향을 주는 요인들을 탐색하고, 이를 기반으로 개발된 설문지를 이용하여 서울 소재 중학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과 학교의 환경요인, 학생 개인 특성 및 흥미, 그리고 독서교육에 대한 인식이 지속적 독서태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 학교의 환경개선과 긍정적인 독서태도를 형성하기 위한 흥미 중심 독서교육의 필요성을 확인하였으며, 성별과 학년에 따른 독서교육방법의 차별화를 제안하였다. 본 연구는 지속적 독서태도 강화를 위한 학교도서관 독서교육의 방향을 제시하였다는 점에서 그 의의가 있다.

Abstract

This study aims to identify factors to the sustainable reading attitude for making suggestion of the measures in reading education to strengthen the sustainable reading attitude. First of all, a set of in-depth interviews as a pilot was conducted with middle school students to search the factors, then a questionnaire was developed based on the pilot and existing research reports to survey middle school students in Seoul metropolitan area. The results from the analysis of the survey data showed that environmental factors in the schools, individual characteristics, such as grade and gender, interests, and perceptions of reading education significantly influenced the sustainable reading attitude, statistically. This study has implications to suggest the practical direction of desirable reading education to strengthen the sustainable reading attitude.

최만호 (건국대학교 문헌정보학과 ) ; 노영희( 건국대학교 문헌정보학과 ) ; 장로사( 중앙대학교 문헌정보학과 ) ; 김윤정( 건국대학교 일반대학원 문헌정보학과) pp.187-212 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.187
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초록

현재 정부에서 추진 중인 생활 SOC 복합화 사업으로 인해 앞으로 경기도 작은도서관은 양적으로 보다 증가될 것으로 예견되고 있으며, 이에 작은도서관이 내실화를 통해 질적으로 성장하기 위해서는 무엇보다 제도적·정책적인 지원이 선행되어져야 할 것으로 판단된다. 따라서 본 연구에서는 경기도 본청을 포함하여 경기도내 31개 시군의 작은도서관 조례를 분석하여 문제점을 도출하였으며, 이를 토대로 경기도 작은도서관을 활성화하기 위한 개정방향 및 조례(안)을 제안하였다. 연구결과, 경기도 작은도서관 활성화를 위한 개선방안으로 ① 작은도서관 관련 도서관법 및 사업 추진 강화, ② 작은도서관 설치 및 지원에 대한 도서관법 조항 강제조항으로 제정, ③ 「도서관법」에 관련 조항이 있을지라도 지방자치단체 작은도서관 지원 조례에서도 「도서관법」에서 명시한 기준을 충족해야 한다는 사항만이라도 간단히 기술, ④ 해당 시군 작은도서관의 봉사대상자의 수와 장서의 규모를 반영한 작은도서관 확보 운영인력의 수 및 자격조건에 대한 조항 규정 등을 제안하였다.

Abstract

It is expected that Gyeonggi-do Small Libraries will increase in quantity in the future due to the current SOC complex project being implemented by the government, and it is deemed that institutional and policy support must be provided with priority in order for the Small Libraries to grow qualitatively through the implementation of substantial measures. Based on the findings of this study, the reform measures proposed to revitalize Gyeonggi-do Small Libraries in terms of ordinances as follows: ① strengthen the library law and business promotion related to Small Libraries; ② enact the mandatory library law provisions for the installation of and support for Small Libraries; ③ even if there are relevant provisions in the 「Library Act」, the local governments' Small Libraries Support Ordinances should at least simply state that they must meet the criteria specified in the 「Library Act」; and ④ provisions on the number and qualifications of operating personnel of Small Libraries reflecting the number of users and the size of collections of books of Small Libraries of cities and counties.

구정화 (한남대학교 문헌정보학과 ) ; 우윤희( 대구가톨릭대학교 도서관학과 ) ; 신난희( 대구가톨릭대학교 다문화학과 ) ; 조용완( 대구가톨릭대학교 도서관학과) pp.213-243 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.213
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본 연구는 도서관 다문화서비스에 대한 이주민, 다문화전문가, 사서의 인식과 요구조사를 통해 다문화서비스 제공을 위한 기본 방향과 방법에 대한 논의를 목적으로 한다. 이를 위해 심층 인터뷰와 포커스그룹 인터뷰 기법을 사용하여 도서관 다문화서비스에 대한 인식과 요구에 관한 데이터를 수집하였다. 조사결과, 이주민들과 사서들의 현재 도서관 다문화 서비스에 대한 주요 요구들과 인식에 있어 의미있는 특징과 차이들을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 도서관 다문화서비스의 개선을 위해 다문화사회와 이주민에 대한 사서의 이해 증진, 수요자 중심적인 도서관 다문화서비스로의 전환, 다문화 유관기관과의 협력 강화, 도서관 협력에 기초한 다문화서비스 지원체계 구축, 도서관 다문화서비스 교육과정의 체계화 등이 요구되었다.

Abstract

The research aims to investigate immigrants', librarians' and multicultural experts' information needs and perception on current multicultural services in Korean libraries, and to suggest the directions for providing multicultural library services. The research collected the data through conducting both in-depth interviews and focus group interviews with immigrants, librarians and multicultural experts. The research found the significant and emergent features on immigrants' and librarians' requests and perception about current library multicultural services. On the analysis of the findings, the research discussed the implications of the policies for library multicultural services and the alternatives to improve library multicultural services and librarians' multicultural competencies.

박태연 (전북대학교 문화융복합아카이빙 연구소 ) ; 손은정( 전북대학교 중앙도서관 ) ; 오효정( 전북대학교 문헌정보학과) pp.245-272 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.245
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본 연구의 목적은 대학도서관 공간 활용 현황 분석을 통해 공간 활용도를 향상시키기 위한 고려 사항들을 도출하는 것이다. 이를 위해 첫째, 대학도서관의 이용자 공간을 범주화하고 그에 따른 이용률을 분석하였으며, 둘째, 이용자 공간의 특성에 따른 주요 이용자 그룹의 선호도를 분석하였다. 셋째. 구체적인 이용자 그룹별 공간 선호 요인을 판별하고, 넷째, 분석 결과를 바탕으로 효율적인 도서관 공간을 설계하기 위한 시사점과 개선 방안을 제안하였다. 실증적인 분석을 위해 국립 J대학의 중앙도서관을 대상으로 1년간 누적된 이용자 공간 이용 데이터(98,282명, 433,769건)를 수집·정제하여 공간별, 기간별(월별, 시간별)로 이용 패턴을 파악하였다. 또한 동 기간 내 도서관 방문자 전체 데이터(2,426,553건)를 통해 도서관의 주요 이용자 그룹(학부생, 대학원생, 졸업생)을 도출, 이용자 그룹별 공간 특성에 따른 선호도를 분석하였다. 본 연구의 결과는 향후 대학도서관의 이용자 공간의 구성 및 배치를 위한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.

Abstract

The purpose of this study is to analyze the current status of space use in university library and draw up considerations for enhancing space utilization based on the analysis results. For this purpose, the utilization rate of each space was analyzed by categorizing the user's space of the university library, and secondly, the preferences of the major user groups were analyzed according to the characteristics of the users' space. For empirical analysis, we collected and refined users' space usage data (98,282 people's data 433,769 cases) accumulated for one year for the central library of "J" National University. Then we analyzed the usage pattern according to space and period(monthly, hourly). In addition, preferences for each major group of users (undergraduates, graduate students and graduates) in the library were analyzed through the library visitors' data (2,426,553 cases) over the same period. The results of this study can be used as preliminary research for the composition and arrangement of users' space in future university libraries.

김미진(전주대학교 문헌정보학과) pp.273-294 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.273
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본 연구의 목적은 정부로부터 많은 연구개발비의 지원과 더불어 연구역량 및 국제적 연구네트워크를 갖추고 있는 K대학교 생명과학과 교수진이 발표한 14년간(2004년-2017년)의 학술지 논문을 대상으로 연구개발비 재원별, 주제 영역별, 발표 주요 학술지, 연구 유형별로 조사함으로써 국내 생명과학 분야 선도 연구자들의 연구 발행 패턴의 특성을 파악하였다. 또한 교수진이 발표한 논문의 발행 패턴에 따른 15년간(2004년-2018년) 즉시 피인용 빈도 및 피인용 빈도, 주제 영역 학술지 영향계수(IF) 4분위 수 등 피인용도와의 관계를 분석하였다. 연구개발비 지원 유형에 따른 논문 1편당 즉시 피인용 빈도를 Welch 검증 분석 결과, 세 가지 유형 중 해외기관 재원에 의한 연구 논문이 1.8회로 가장 높았으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(F = 10.467, p < .000***). 또한 공동연구 유형별로 논문 1편당 즉시 피인용 빈도 및 논문 1편당 피인용 빈도에서 해외 기관과의 국제 공동연구 논문이 다른 세 가지 공동연구 유형에 의한 논문과 비교해 더 많이 인용된 것으로 분석되었다.

Abstract

The purpose of this study is to provide an in-depth analysis on the publication patterns of the 1,029 journal articles by the Life Sciences' faculty at the K University, for the years 2004-2017 and to investigate any difference between their publication patterns and the citedness for the years 2004-2018. Among the three funding agency types, the research publications supported by foreign funding received the more citations than publications by other types of funding, and the study also found a statistical difference in the citedness (F = 10.467, p < .000***). In addition, the internationally co-authored publications received more citations than three other types of co-authored publications in terms of the immediacy index per publication and the average citations per publication.

강지혜 (동덕여자대학교 문헌정보학과 ) ; 배경재( 동덕여자대학교 문헌정보학과) pp.295-318 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.295
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초록

본 연구는 도서관이라는 사회적 기관이 변화하는 이용자, 특히 지식정보취약계층의 변화하는 정보요구를 파악하여 능동적으로 서비스를 제공하기 위하여 수행되었다. 연구는 지역사회기반참여연구 방법론을 도입하여 A지역의 B동 이주민 계층의 정보요구를 분석하였다. 연구의 전반적인 과정에 걸쳐 지역사회와 협력했으며 A지역의 지식정보소외계층을 위한 포용 도서관 전략을 제안하였다. 이주민은 쉬운 글 자료, 독서활동 프로그램, 여가문화 프로그램, 리터러시 프로그램에 대한 요구가 많았다. 특히 다양한 지역내 유관기관과의 협력을 통해 서비스가 제공되어야 할 것으로 분석되었다. 연구 결과로 현재 도서관에 깊이 참여하는 경험을 제공하는 것과 다양한 정보원(리소스가이드)를 제공하고 자녀를 통한 홍보 등을 제안하였다.

Abstract

This study was conducted to grasp the changing user needs, especially the changing information needs of the vulnerable groups of knowledge and information. The study analyzed the information needs of the migrants in Area A by introducing a community-based participatory research methodology. The authors cooperated with the local community throughout the entire course of the study and proposed an inclusive library strategy for the underprivileged in the A region. Migrants were in demand for easy writing materials, reading activities programs, leisure culture programs, and literacy programs. In particular, it was analyzed that services should be provided through cooperation with related organizations. As a result of the study, it was suggested to provide experiences of deeply participating in the current library and to provide various information sources (resource guides) and to promote through children.

Lee, Jisue (Department of Library & Information Science, Chonnam National University ) ; Hollister, Jonathan M.( Department of Library, Archives, & Information Studies, Pusan National University) pp.319-353 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.319
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초록

코비드-19(코로나19)의 세계적 유행으로 인해, 전세계의 고등교육기관 학자들은 교육, 서비스, 연구를 위해 온라인 환경으로 대대적으로 이전하고 있으며, 많은 사람들에게 있어 이 시도는 새롭고 도전적인 경험이 되고 있다. 전통적인 대면 환경에서 이루어지는 연구의 모범실무 중 많은 것들이 온라인 환경 연구에도 똑같이 적용될 수 있지만, 온라인 연구 수행 시 온라인 환경의 특수한 지원성과 한계로 인해 연구자들이 철저하게 계획을 세우고 실행해야하는 추가적인 도전과 뉘앙스들이 존재한다. 이 연구는 문헌연구를 통해 사생활보호, 사전동의, 신뢰의 형성과 데이터의 신빙성, 그리고 참여자 보유와 같은 핵심적인 이슈들에 대해 토론하고, 두가지 온라인 연구의 경험과 증거에 기반한 실제적인 제안점을 제공하고자 한다. 두가지 온라인 연구에서 얻어진 고찰과 예시들은 해당 이슈들을 실제 연구에 맥락화한 증거이자 실천으로 기능한다. 사회적 거리두기 시대에 온라인 연구를 고려하는 많은 연구자들에게 이 연구의 증거와 실제적인 가이드가 도움이 될 것으로 기대한다.

Abstract

Due to the COVID-19 pandemic, scholars at institutions of higher education around the world are transitioning their teaching, service, and research into online settings; for many this may be a new and challenging experience. While many of the best practices associated with research in traditional or face-to-face settings also apply to research in or via online settings, there are some additional challenges and nuances that researchers must adequately address and plan for due to the affordances and limitations of online settings. This paper discusses the key issues of privacy, informed consent, trust and trustworthiness, and retention through the literature and provides practical recommendations based on evidence and experience from two different online research projects. The reflections on and examples from these two research projects contextualize the above issues and act as evidence to inform research as a practice. The authors hope this evidence and practical guidance may help researchers better prepare for research in a socially distanced world.

정영미 (동의대학교 문헌정보학과 ) ; 강봉숙( 대구 다사고등학교) pp.355-379 https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.355
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초록

학교도서관업무지원시스템(DLS)은 학교도서관 자료에 대한 핵심적 접근 도구이다. 본 연구의 목적은 DLS에서의 학생들의 정보검색행태 분석을 통해 학교도서관 자료 접근성 향상 방안을 탐색적으로 고찰하는 데 있다. 이에 학교도서관에서 DLS 검색을 시도하는 학생 42명을 대상으로 DLS 검색과정을 녹화하고 정보요구 전반에 대한 검색-전 질문지와 검색과정과 결과에 대한 검색-후 질문지를 통해 자료를 수집하였다. 분석결과, 평소 DLS 이용의 주목적이 단순 여가 독서인 경우, 정보요구가 상대적으로 모호한 경우, 그리고 검색과정에서 복잡한 상황을 겪는 경우 등에서 검색 성공률과 검색 만족도가 낮게 나타났다. 검색 만족도는 검색시간 충분성에 대한 만족도가 가장 높게, 검색 결과 만족도가 가장 낮게 나타났다. 기타 의견으로 정보 통합 검색, 관련 자료추천, 소장 위치 출력, 모바일 앱을 통한 음성 인식, 검색 실수 자동 교정 기능 등 요구가 있었다. 이를 통해 다음과 같이 제언할 수 있다. 첫째, 진학 및 진로정보 제공에 대한 교육 수요자의 요구를 반영하여 DLS 역시 진학 및 진로정보를 제공하는 기능을 보완해야 한다. 둘째, 일반적 정보 검색 시스템 수준으로의 DLS 기능 개선이 필수적이다. 셋째, 학교도서관 현장 인력과 DLS 관리 당국 간 긴밀한 협력을 위한 인프라가 구축되어야 한다.

Abstract

Digital Library System(DLS) for the school library is a key access tool for school library materials. The purpose of this study was to find ways to improve the accessibility of materials through analysis of students' information search behavior in DLS. Data were collected through recording of 42 participants' DLS search process, and questionnaire. As a result, the search success rate and search satisfaction were found to be lower when the main purpose of DLS is simple leisure reading, information needs are relatively ambiguous, and when user experiences the complicated situations in the search process. The satisfaction level of search time sufficiency was the highest, and the search result satisfaction was the lowest. Besides, there was a need to improve DLS, such as integrated search of other library collection information, the recommendation of related materials, the print output of collection location, voice recognition through mobile apps, and automatic correction of search errors. Through this, the following can be suggested. First, DLS should complement the function of providing career information by reflecting the demand of education consumers. Second, improvements to DLS functionality to the general information retrieval system level must be made. Third, an infrastructure must be established for close cooperation between school library field personnel and DLS management authorities.

한국도서관·정보학회지