지식기반사회에서 우수한 학교도서관 사서교사(사서)는 교육패러다임의 변화를 수용하고, 업무현장의 요구를 수렴할 수 있는 능력이 있어야 한다. 이러한 능력을 육성시키기 위해서 현재의 교과과정을 보완하는 작업이 필요하다. 본 논문에서는 이러한 요구를 수용하여 교육프로그램을 개선하고, 새로운 교육분야를 개발하기 위한 방법으로 직무분석을 사용하였다. 분석방법으로는 비교분석법과 최초분석법의 하나인 설문법을 혼용하였다. 분석결과 다음의 16개 과목을 도출하였다; 도서관경영론, 학교도서관운영론, 아동도서론, 장서개발론, 자료조직법, 도서관자동화론, 독서지도론, 실기교육방법론, 도서관협력수업론, 학교도서관 이용지도론, 참고봉사론, 정보검색론, 인터넷활용, 서지학, 미디어활용교육론, 디지털도서관
The purpose of the study is to develop a curriculum of school librarians using a job analysis. A job analysis is used to reform the educational programs and to develop new ones. For the analysis Verification method and New Analysis method is applied. In the knowledge society, school librarians of ability can follow up the revolution of educational paradigm and catch up the needs of library service area. Current curriculums of library and information science departments in Korean universities want supplements of new ones to foster competent librarians. As the results of analysis are the followings ; The Management of Libraries, Operation of A School libray, Children and Young Adults Materials, Collection Development, The Organization of Information Materials, Library Automation, Reading Guidance, Management of Resources for the Curriculum, Educational Methods Cooperating with librarians, How to Use School Library, Reference Materials, Information Retrieval, Resources on The Internet, Bibliography, Library Media Program, Digital Library