웹 검색 분야의 대부분의 선행 연구들은 검색 질의를 살펴본 연구자의 판단에 근거하여 질의의 주제를 분석하였다. 그러나 웹 검색 질의의 주제 분야가 방대하고 다양하여서 이용자가 검색 결과에서 실제로 조회한 문서를 모르는 상태에서 연구자의 판단에 근거하여 질의의 주제를 분류하기에는 한계가 있다. 이에 본 연구에서는 1년 동안 네이버 이용자들이 입력한 질의를 기록한 질의로그와 질의에 대한 검색 결과에서 이용자가 조회한 한 결과 사이트 검색 질의가 내용 검색 질의보다 많은 것으로 나타났다. 또한 이용자들이 전반적으로 가장 많이 검색한 주제는 컴퓨터/인터넷, 엔터테인먼트, 쇼핑, 게임, 교육 순으로 나타났다. 본 연구의 결과는 인터넷 포탈 업체들의 효과적인 컨텐츠 구축 및 효율적인 검색 시스템 개발에 기여할 것으로 기대된다.
This study examines web query types and topics submitted to Nav er during one year period by analyzing query logs and click logs. Query logs capture queries users submited to the system, and click logs consist of documents users clicked and viewed. This study presents a methodology to s is also suggested. When classified by query types, there are more site search queries than content search queries. Queries about computer/internet, entertainment, shopping, game, education rank hightest. The implications for system designers and web content providers are discussed.
(2002) 로그 분석을 통한 이용자의 웹 문서 검색 행태에 관한 연구,
(2003) 질의 로그 분석을 통한 네이버 이용자의 검색 행태 연구,
(2001) “Experiencesretrieving information in theWorld Wide Web In Proceedingsof the 6th IEEE symposium on computersand communications,
“Howare we searching the World WideWeb? A comparison of nine searchengine transaction logs, in press
” Journalof the American Society for InformationScience and Technology, in press
(2005) “Ananalysis of Web searching by EuropeanAlltheWeb,
(2000) a study and analysis of userqueries on the web,
(2000) “End user searching on the Internet An analysis of term pair topicssubmitted to the Excite searchengine ” Journal of the AmericanSociety for Information Science andTechnology,
(1999) “Analysis of avery large web search engine querylog,
(2001) ” Journal of the AmericanSociety for Information Science andTechnology,
(2003) ”Journal of the American Society forInformation Science and Technology,