본 논문은 현대사회의 이상적 교육방법으로 구성주의 교수-학습이론의 의의와 특징을 밝히고 구성주의 교육방법과 교육환경이 학교도서관에 어떻게 관련을 가지는지 논하였다. 또한 구성주의 교육방법과 관련하여 우리나라 학교도서관이 개선되어야 할 점을 제시함으로서 학교교육의 문제해결에 학교도서관이 기여하는 바를 논하였다.
I identified constructivism's teaching-learning theory as a modern ideal method of education on this paper. And I explained how school media center relate with constructivism on educational method and educational environment. I suggested what is the points of development of school media center under the educational method of constructivism. And then by doing so I strived for contribution to the solution of problems of school education in Korea.
(1998.) 왜 구성주의인가? -정보화시대와 학습자 중심의 교육환경-,
(1995.) 인지적 구성주의와 사회적 구성주의에 대한 고찰.,
(2005.) ^정보문해론, 한국도서관협회.
(2003.) 초ㆍ중등학교 및 대학 도서관발전 종합계획, 교육인적자원부.
(2005.) 학교도서관 운영의 실제, 한국도서관협회.
(2003.) 학교도서관 이용교육의 이해와 실천, 한국도서관협회.
(1998.) 구성주의적 학습환경설계 모델들의 특성과 차이점 비교분석연구.,
(1999.) 구성주의에 근거한 문제중심학습 이 학업성취와 정의적 특성에 미치는 효과,
(2000.) 교육의 개념,
(2002.) 21세기 교육방법 및 교육공학, 교육과학사.
(2001.) 교수-학습의 이론적 탐색,
(1996.) 교육방법 및 교육공학,
(2003.) ^한국도서관기준, 한국도서관협회.
(^1998.) Information Power : Building Partnerships for Learning.,
(p.1989) Situated cognition and the culture of learning,
(1996.) Constructivism: Implication for the design and delivery of instruction, Mac- millan.
New implications for in- structional technology,
(1996.) Handbook of research for educational communications and technology. , Macmillan.
(d.1993) Constructivist values for instructional systems design five principles toward a new mindset,
(5) Constructivism and instructional design,
J. 1970. The development of thought Equilibration of cognitive structure. New York, Viking Press.
(1995) "Problem based learning: An instructional model and its constructivist frame- work" ,
B. F. 1974. About Behaviorism. New York,
(e.1989) const- ruction of knowledge and teaching,
L. S. 1978. Mind in society The development of higher psychological process. Harvard University Press.,