바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

학교교육방법의 핵심장치로서의 학교도서관에 관한 연구 - 구성주의 교수-학습이론을 중심으로 -

A Study on the School Library Media Center as a Essential Device of Educational Method

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2005, v.39 no.4, pp.163-175
서진원 (전북대학교)

초록

본 논문은 현대사회의 이상적 교육방법으로 구성주의 교수-학습이론의 의의와 특징을 밝히고 구성주의 교육방법과 교육환경이 학교도서관에 어떻게 관련을 가지는지 논하였다. 또한 구성주의 교육방법과 관련하여 우리나라 학교도서관이 개선되어야 할 점을 제시함으로서 학교교육의 문제해결에 학교도서관이 기여하는 바를 논하였다.

keywords
School Media Center, Constructivism, Educational Method, Information Education, 학교도서관, 구성주의 교수-학습이론, 교육방법, 정보교육

Abstract

I identified constructivism's teaching-learning theory as a modern ideal method of education on this paper. And I explained how school media center relate with constructivism on educational method and educational environment. I suggested what is the points of development of school media center under the educational method of constructivism. And then by doing so I strived for contribution to the solution of problems of school education in Korea.

keywords
School Media Center, Constructivism, Educational Method, Information Education, 학교도서관, 구성주의 교수-학습이론, 교육방법, 정보교육

참고문헌

1.

(1998.) 왜 구성주의인가? -정보화시대와 학습자 중심의 교육환경-,

2.

(1995.) 인지적 구성주의와 사회적 구성주의에 대한 고찰.,

3.

(2005.) ^정보문해론, 한국도서관협회.

4.

(2003.) 초ㆍ중등학교 및 대학 도서관발전 종합계획, 교육인적자원부.

5.

(2005.) 학교도서관 운영의 실제, 한국도서관협회.

6.

(2003.) 학교도서관 이용교육의 이해와 실천, 한국도서관협회.

7.

(1998.) 구성주의적 학습환경설계 모델들의 특성과 차이점 비교분석연구.,

8.

(1999.) 구성주의에 근거한 문제중심학습 이 학업성취와 정의적 특성에 미치는 효과,

9.

(2000.) 교육의 개념,

10.

(2002.) 21세기 교육방법 및 교육공학, 교육과학사.

11.

(2001.) 교수-학습의 이론적 탐색,

12.

(1996.) 교육방법 및 교육공학,

13.

(2003.) ^한국도서관기준, 한국도서관협회.

14.

(^1998.) Information Power : Building Partnerships for Learning.,

15.

(p.1989) Situated cognition and the culture of learning,

16.

(1996.) Constructivism: Implication for the design and delivery of instruction, Mac- millan.

17.

New implications for in- structional technology,

18.

(1996.) Handbook of research for educational communications and technology. , Macmillan.

19.

(d.1993) Constructivist values for instructional systems design five principles toward a new mindset,

20.

(5) Constructivism and instructional design,

21.

J. 1970. The development of thought Equilibration of cognitive structure. New York, Viking Press.

22.

(1995) "Problem based learning: An instructional model and its constructivist frame- work" ,

23.

B. F. 1974. About Behaviorism. New York,

24.

(e.1989) const- ruction of knowledge and teaching,

25.

L. S. 1978. Mind in society The development of higher psychological process. Harvard University Press.,

한국문헌정보학회지