바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

정보활용능력에 영향을 미치는 변인에 관한 연구

A Study of Variables Affecting the Information Literacy

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2006, v.40 no.3, pp.215-232
박남진 (경기대학교)
최은주 (경기대학교)

초록

본 연구는 수강생의 정보활용능력에 영향을 미치는 요인과 정보활용교육의 교육효과를 분석해보고 그 결과를 바탕으로 향후의 정보활용교육 활성화를 위한 방안을 제시하고자 함에 목적을 두었다. 정보활용교육 수강 전후의 컴퓨터조작기술, 도서관관련지식, 도서관이용빈도 및 정보활용능력의 평균값 차이를 비교하였다. 정보활용교육 수강생의 사전교육경험과 컴퓨터조작기술, 도서관이용지식 및 자료이용빈도가 정보활용능력에 미치는 영향 및 수강생의 수업만족도와 수강 후 견해와의 영향관계를 살펴본 가설 모두 채택되었다. 대학생들의 정보활용능력 향상을 위한 보다 체계적이고 심도 있는 교육 프로그램이 절실히 필요한 것으로 나타났다.

keywords
Information Literacy, Information Literacy Education, Previous Educational Experience, Knowledge of ibrary Use, Frequency of Information Use, User Education, Library Instruction, 정보활용능력, 정보활용교육, 사전교육경험, 도서관이용지식, 자료이용빈도, 이용자교육

Abstract

This study analyzed factors affecting the information literacy of students and the effects of information literacy education. Based on the results, the study aimed at presenting plans for the enhancement of information literacy education hereafter. The differences in the mean value of computer operating skill, library related knowledge, frequency of library use and information literacy prior to and after taking the course in information literacy education were compared. The result of hypothesis testing on the effects of previous educational experience, computer operating skill, knowledge of library use and frequency of information use have on information literacy, as well as the relationship between course satisfaction and opinion after taking the lecture were all adopted. The result of the study implied that more systematic and concrete information literacy education program is urgently needed.

keywords
Information Literacy, Information Literacy Education, Previous Educational Experience, Knowledge of ibrary Use, Frequency of Information Use, User Education, Library Instruction, 정보활용능력, 정보활용교육, 사전교육경험, 도서관이용지식, 자료이용빈도, 이용자교육

참고문헌

1.

(2002) 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구.,

2.

(2001) 정보교육의 문화적 담론.,

3.

(2004.) 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형 개발 연구.,

4.

(2004) 디지털 도서관에서의 도서관불안과 측정도구 분석.,

5.

(1999.) 사회과학조사방법론., 박영사.

6.

(2000.) 대학도서관 이용자교육 형태에 따른 교육적 효율성 비교분석., 경기대학교 교육대학원.

7.

(2004.) 학교도서관 중심의 정보교과 교육과정 모형., 연세대학교 대학원.

8.

(2004.) 정보활용능력을 위한 온라인 튜토리얼 모형에 관한 연구., 연세대학교 대학원.

9.

(2006.) 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구.,

10.

(2004) 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구.,

11.

(2005.) 우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구.,

12.

(2005.) 2005 全國大學年鑑., 한국산업정보원 부설 전국대학연감편찬위원회.

13.

(2003.) 국내 대학의 정보이용능력 교양교육의 표준 지침 수용에 관한 연구.,

14.

(2004) Scaffolding and reflection in course-integrated library instruction,

15.

(2005) What do they tell their students? business faculty accep- tance of the web and library databases for student research,

16.

(2000) Incor- porating the internet into traditional library instruction,

17.

(2005) Developing information literacy and research skills in introductory psy- chology : a case study,

18.

(2001) Educating instruction librarians: a model for Library and Information Science education,

19.

(2005) Online searching skills: development of an inventory to assess self-efficacy,

20.

(1998) Effect of the user education programme on undergraduate students' library exploration at the university of Ilorin,

21.

(2004) Assessing the effects of library instruction,

22.

(1997) Evaluation of academic librarians' instructional performance: report of a national survey,

23.

(2000) A comparison of library instruction content by biology faculty and librarians,

한국문헌정보학회지