바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학도서관의 사회적 책임에 관한 연구

A Study on Social Responsibility in Academic Libraries

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.1, pp.289-305
조윤희 (University of Northern Iowa)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

도서관법과 도서관인 윤리선언은 차별 없는 열린 서비스를 통하여 정보자원으로의 동등한 접근과 이용을 보장하는 사회적 책임을 명시하고 있다. 대학도서관은 누구에게나 차별 없는 정보 접근의 평등과 지적 자유를 보장함으로써 조직, 지역사회, 국가의 문화 발전에 기여하는 사회적 책임을 완수할 수 있다. 본 연구는 도서관법, ISO 26000, IFLA의 LSDP을 기반으로 사회적 책임의 접근 방법을 법적, 이해관계자적, 정보 수요적 측면에서 검토하였다. 아울러 대학도서관의 사회적 책임에 대한 인식이 보급되지 않은 우리나라 대학도서관에 사회적 책임의 개념, 국제적 표준과 그 접근 방법을 검토함으로써 사회적 책임에 관한 기초 이론을 제시하였다. 이를 기반으로 사회적 책임의 수행 방안을 제시함으로써 대학도서관의 사회적 책임 활동 시작을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다.

keywords
University Library, Social Responsibility, Code of Ethics, Stakeholder, ISO 26000, Library Management, Library Laws, University Library, Social Responsibility, Code of Ethics, Stakeholder, ISO 26000, Library Management, Library Laws, 대학도서관, 사회적 책임, 윤리, 이해관계자, 국제 표준화, 도서관 경영, 도서관법

Abstract

Library laws and code of ethics for librarians declared social responsibility ensuring equal access and available support of information resources through open services all being no discrimination due to race, creed, gender, age or for any other reason. University libraries should accomplish the social responsibility ensuring equality of information access and intellectual freedom for all users that the cultural development of organization, community, and Nation are contributed. This study reviewed the criteria for social responsibility making such as legal, stakeholder, and information demanded approach based on Library laws, ISO 26000, and Access to Libraries for Persons with Disabilities: Checklist. This research established the basic concept for social responsibility and tried to provide the basic materials for the starting of social responsibility activities through providing of activity programs in social responsibility.

keywords
University Library, Social Responsibility, Code of Ethics, Stakeholder, ISO 26000, Library Management, Library Laws, University Library, Social Responsibility, Code of Ethics, Stakeholder, ISO 26000, Library Management, Library Laws, 대학도서관, 사회적 책임, 윤리, 이해관계자, 국제 표준화, 도서관 경영, 도서관법

참고문헌

1.

한국, (2006) 도서관법: 법률 제8029호, 서울: 대한민국법령

2.

한국도서관협회, (1997) 도서관인 윤리선언, 서울 : 한국도서관협회

3.

조윤희, (2005) 대학도서관 개발에 관한 연구,

4.

조윤희, (2006) 사명, 비전을 통해 본 대학도서관의 핵심 가치,

5.

Bowen, (1953) Social responsibilities of the businessman,

6.

Maignan, I , (2004) Corporate social responsibility and marketing: an integrative framework,

7.

ISO, (2006) ISO/WD 26000: Guidance on social responsibility, Geneva: ISO.

8.

Jefferson, (1989) Social responsibility in librarianship,

9.

David, (1972) the library ill of rights,

10.

Segal, (1991) a focus on AIDS The Journal of Academic Li- brarianship,

11.

Irvall, Birgitta , (2005) Access to libraries for persons with disabilities: Checklist, Oslo: IFLA

12.

Rude, (19901990) social responsibility in the Academy The Jurnal of Aca- demic Librarianship,

13.

Forrest Margaret E. S, (2005) Towards an accessible academic library: using the IFLA checklist, Oslo: IFLA.

14.

IFLA, (2006) Strategic Plan 2006-2007,

15.

IFLA, (1999) Statement on Intellectual Free- dom in Libraries,

한국문헌정보학회지