도서관에서 교육 분야가 주요 영역으로 인식되어 가면서 수행되고 있는 교육활동도 점차 다양한 분야로 확장되어 가고 있다. 이러한 변화에 따라 교육을 담당하는 사서 역할의 중요성도 강조되고 있다. 이 연구에서는 구인광고에 나타난 도서관의 교육 사서 모집현황을 통하여 교육사서의 역할과 자격요건을 분석하여 도서관의 교육활동 분야의 특성을 분석하고자 하였다. 분석 결과 교육사서의 업무 중 참고봉사와 장서개발 업무에 대한 역할과 자격요건이 교육관련 업무와 유사하게 중요한 것으로 나타났고 웹과 교육관련 어플리케이션 등 정보기술에 대한 중요성도 강조되고 있는 것으로 밝혀졌다.
Instruction is an emerging critical factor of library services and the practice of instructional activities has expanded to related various areas. This study analyses librarian job advertisements to identify roles, responsibilities, and job qualifications of instruction librarian. Findings include reference services and collection development are important parts for instruction librarians’ work as well as instructional activities. Knowledge on web and instructional applications are also emphasized in the job description of instruction librarians.
(2005) 사서직 업무변화에 관한 연구,
(2007) 대학도서관 2.0에서 사서의 업무 방향,
(2004) Re- ference librarians and keeping up-to- date,
(2004) Librarians and the clai- ming of new roles how can we try to make a difference?,
(2001) Education for provision of library services to distance learners ” ,
(2006) Tech- nical services job ads: change since 1995,
(2001) The education function in a digital library environment a challenge for college and research libraries,
(2001) Changing nature of work in academic libraries,
(2002) Rethinking information literacy,
(2007) Salary compression: A time-series ratio analysis of ARL po- sition classification,
(2006) The Blended librarian: A job announcement analysis of the newly emerging position of instructional design librarian,