바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

사서교사의 정보활용능력이 도서관활용수업에 미치는 영향

The Effect of Teacher Librarian's Information Literacy on Library-Assisted Instruction

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.4, pp.161-180
이승길 (경신고등학교)

초록

본 연구는 사서교사의 정보활용능력이 도서관활용수업에 미치는 영향을 밝히고 사서교사의 정보활용능력을 신장시킬 수 있는 방안을 모색하는데 목적이 있다. 연구결과 도서관활용수업과 사서교사의 정보활용능력은 통계적으로 유의미한 관계가 없는 것으로 나타났다. 그러나 도서관활용수업에서 계획하기가 가장 부족했으며 정보활용능력에서는 정보검색이 가장 부족하다는 것을 밝혀내었다. 따라서 도서관활용수업의 활성화를 위해서는 교과교사와 사서교사간의 협력을 강화하고 사서교사의 정보활용능력을 신장시키기 위하여 정보검색에 대한 체계적인 연수프로그램을 실시해야 한다.

keywords
사서교사, 학교도서관, 정보활용능력, 정보활용교육, 정보문해, 도서관활용수업, 교과협력수업, 협동수업, Teacher Librarian's, School Library, Information Literacy, Library-Assisted Instruction, team teaching, Cooperative Program

Abstract

The purpose of this study is on Effect of Teacher Librarian Information Literacy on Library-Assisted Instruction and on searching the method of increasing the Information Literacy. The result of this study indicates that there is no statistically meaningful between the Library-Assisted Instruction and Teacher Librarian's Information Literacy. However the School Library-Assisted Instruction extremely lacks forming a scheme and Information Literacy extremely lacks Information seeking. Therefore subject teachers and the librarian teachers need to reinforce the cooperation to reinvigorate the School Library-Assisted Instruction and systematic training program of Information seeking have to be practiced to increase Librarian Teacher's Information Literacy.

keywords
사서교사, 학교도서관, 정보활용능력, 정보활용교육, 정보문해, 도서관활용수업, 교과협력수업, 협동수업, Teacher Librarian's, School Library, Information Literacy, Library-Assisted Instruction, team teaching, Cooperative Program

참고문헌

1.

(2007) 교수매체전문가로서 사서교사의 역할에 관한 연구,

2.

(2006) 온라인 정보문해 과목의 교육 효과 및 만족도 평가에 관한 연구,

3.

(2003.) 학교도서관 평가 적용 및 교육적 효과 측정 연구, 서울: 한국교육학술정보원

4.

(2006) 대학생을 위한 웹기반 정보활용교육 프로그램 개발 및 효과분석,

5.

변우복 외, (2006) 학교도서관 활용 교수-학습 자료 개발 연구, 서울: 한국교육학술정보원

6.

안인자, (2003.) 학교도서관 사서교사(사서) 직무분석, 서울: 한국디지틀도서관포럼

7.

오진주, (2005) 학교도서관 교육의 교육공학적 운영 전략 연구,

8.

유소영, (1996) 학교도서관과 교육, 서울: 건국대학교 출판부

9.

정지현, (2004) 학교도서관 정보화 수준과 교과교사의 IT활용 능력이 사서교사의 도서관협력수업 참여도에 미치는 영향 연구,

10.

한국학교도서관협의회, (2007) 전국사서교사주소록, 서울: 한국학교도서관협의회

11.

한윤옥, (1995) 학교도서관의 협동교수프로그램에 관한 연구,

12.

AASL & AECT, (1998) Information power: Building partnerships for learning. Chicago: ALA. , 서울: 한국도서관협회

13.

Cleaver, Thinking about infor- mation Skills for Lifelong Learning.,

14.

Haycock, Cooperative Program Planning A model that works.,

15.

IFLA, (2002) The IFLA/UNESCO School Library Guidelines,

16.

http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/sguide02.pdf [online]. ,

17.

Sheehy, Ethyl J. , (2001) Student Teacher Men- toring Program Teacher Training for Information Literacy in the Classroom, New York: Albany Uninersity.

한국문헌정보학회지