바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학도서관 사서를 위한 전문 계속교육과정 개발에 관한 연구

A Study on the Curriculum Development of Continuing Education for Academic Librarians in Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2008, v.42 no.3, pp.133-168
장혜란 (상명대학교)
홍현진 (전남대학교)
노영희 (건국대학교)
오의경
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

도서관 정보 환경의 발전에 따라 서비스를 개선하고 이용자 요구를 충족시키기 위해 사서들은 필수적으로 계속교육 프로그램에 참여하고 있다. 대학도서관 사서들을 위한 계속교육 교과과정을 개발하기 위하여, 국내외 선행연구와 현행 계속교육 프로그램 사례를 고찰하였으며, 우리나라 대학도서관 사서들을 대상으로 설문조사를 수행하여 교육 요구 주제를 식별하였다. 분석 결과를 기초로, 학습자를 중간관리자와 실무자로 구분하여 각각 계속교육 교과과정을 개발하였다. 중간관리자를 위한 교과과정은 9개 영역 27개 과목으로 구성되었으며, 실무자를 위한 교과과정은 7개 영역 25개 과목으로 구성되었다. 또한 수요가 높은 부문을 직급별로 하나씩 선택하여, ‘도서관 마케팅’과 ‘디지털정보자원 구축 및 관리’ 과정에 대한 구체적인 교육프로그램 모델을 개발하였다. 교육프로그램 모델에서는 교육목표, 교육내용, 교수학습 전략, 교육시간, 교수방법과 도구, 강사진 등에 관한 사항을 제시하였다. 마지막으로 계속교육의 정착과 발전을 위한 방안을 제언하였다.

keywords
대학도서관 사서, 계속교육, 교육과정 개발, 교육프로그램 모형, Academic Librarians, Continuing Education, Curriculum Development, Educational Program Models, Academic Librarians, Continuing Education, Curriculum Development, Educational Program Models

Abstract

As the library and information environment advanced, librarians should participate in continuing education programs for the improvement of services to satisfy users' need. To develop a curriculum model of continuing education for academic librarians, we reviewed related previous studies and continuing education programs performed both in Korea and overseas. Then, a survey was done to the academic librarians sampled systematically to identify the subject need for education. Based on the analysis, 2 sets of comprehensive curriculum were devised for the middle managers and working librarians respectively. The curriculum for the middle managers is consisted of 27 courses in 9 subject fields, and the curriculum for the working librarians is consisted of 25 courses in 7 subject fields. We selected one highly demanding subject from each curriculum, and developed specific educational program models. ‘Library marketing’ for middle managers and ‘building and management of digital information resources’ for working librarians. Program models include educational goal, content, teaching/learning strategies, duration time, teaching methods/tools, and instructor qualifications in detail. Finally, recommendations are suggested for the promotion and settlement of the continuing education.

keywords
대학도서관 사서, 계속교육, 교육과정 개발, 교육프로그램 모형, Academic Librarians, Continuing Education, Curriculum Development, Educational Program Models, Academic Librarians, Continuing Education, Curriculum Development, Educational Program Models

참고문헌

1.

국립중앙도서관, (2006) 2006년도 교육훈련 계획, 국립중앙도서관

2.

국립중앙도서관, (2007) 2007년도 교육훈련 계획, 국립중앙도서관

3.

김경대, (1990) 사서직의 연속교육에 관한 연구,

4.

노영희, (2008) 도서관마케팅전문사서의 양성방안에 관한 연구, 한국도서관 정보학회지

5.

박원미, (2007) 대학도서관 사서의 계속교육에 관한 연구:광주·전남·북 지역을 중심으로,

6.

박은정, (1996) 대학도서관 참고사서의 계속교육에 관한 연구,

7.

박정아, (1994) 사서의 계속교육 현황과 그 활성화 방안에 관한 연구:서울지역 공공도서관과 대학도서관 사서를 중심으로,

8.

박준식, (1996) 대학도서관의 참고사서를 위한 계속교육, 한국도서관 정보학회지

9.

백항기 , (2006) 대학도서관 사서직 계속교육제도 및 교육프로그램 현황에 관한 연구, 사립대학도서관협의회

10.

심원식 , (2007) 주제전담사서 양성과정 개설을 위한 교육과정 연구, 한국교육학술정보원

11.

유동근, (2004) 통합마케팅:다양한 분야에 통용될 수 있는 한 가지의 기본원리로 마케팅을 이해할 수 있는 책, 리넷

12.

장혜란, (1997) 문헌정보전문직을 위한 계속교육에 관한 연구: 현황과 요구분석, 한국문헌정보학회지

13.

장혜란 , (2008) 대학도서관 사서 전문 재교육과정 개발, 한국교육학술정보원

14.

이선경, (1997) 대학도서관 목록사서의 계속교육 프로그램개발에 관한 연구,

15.

이정우, (1991) 도서관전문단체의 계속교육활동에 관한 연구,

16.

ACRL New England Continuing Education Committee.2008,

17.

ALA Continuing Education Clearinghouse,

18.

ALA Education & Careers.2008,

19.

ALA STS Continuing Education Committee,

20.

Larsen, Gitte, Continuing Professional Development: Trends and Perspectives in a Nordic Context. Paper for IFLA 2005 - SET & LTR Session 108, 16th August,

21.

Morgan,Steve, (1996) Developing academic library skills for the future, Library Review

22.

Parson,L.C., (1988) Continuing Professional Education of Academic Librarians in Massachusetts: Practices, Perceptions and Preferences,

한국문헌정보학회지