바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

어린이 독자의 도서선택에 관한 연구

A Study on Children's Book Selection Behavior

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2011, v.45 no.1, pp.417-437
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.1.417
정진수 (덕성여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 어린이들의 독서를 위한 공간으로서 도서관과 독서에 대한 인식과 그들의 도서선택행위를 살펴봄으로써 어린이들의 일상적인 독서를 이해하고자함에 있다. 질적 연구방법을 사용하여 2010년 여름방학 기간 중 10세부터 13세까지의 초등학생 32명을 대상으로 두 곳의 도서관에서 인터뷰를 실시하고 QSR NVivo 9를 이용하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이들은 독서하는 공간으로서 도서관을 인식하고 있었다. 둘째, 독서를 유익한 활동으로 인정하고 있었다. 셋째, 어린이들은 읽을 책을 스스로 선택하였다. 넷째, 도서 선택을 위한 접근 방식으로 브라우즈와 목록이용이 있었다. 다섯째, 어린이들은 도서 선택 시 ‘재미있는’ 책과 자신들에게 ‘맞는’ 책을 특히 강조하였다. 여섯째, 선택을 하도록 하는 요인으로 서명, 책표지 디자인과 삽화, 도서의 접근성, 선택되는 도서의 장르/주제 분야, 표현 방식, 좋아하는 작가와 작품, 출판사가 가장 많이 언급되었다.

keywords
어린이, 도서선택, 독서지도, 독서행위, Children, Book Selection Behavior, Children, Book Selection Behavior

Abstract

The purpose of the study was to understand how children age 10-13 select books in libraries and to identify their attitudes toward reading itself and library as a space for reading. The study was conducted within the framework of a qualitative study, and the data was collected from 32 children who visited urban public libraries in Seoul during the summer of 2010 through individual interviews. The data collected were analyzed with QSR NVivo9. The results show that (1) children seem to consider libraries as reading places, (2) children seem to understand that reading is an activity conducive to their learning, (3) children themselves selected their books for reading, (4) children used browsing and keyword searching to find the books they like to read, (5) children mentioned the importance of “their interests” and “appropriateness” in selecting books, and (6) there were a variety of factors affecting children's book selection; titles, cover images and illustrations, accessibility of books, genres and subject areas, treatment, favorite authors and books, and publishers.

keywords
어린이, 도서선택, 독서지도, 독서행위, Children, Book Selection Behavior, Children, Book Selection Behavior

참고문헌

1.

문화체육관광부. 2010. 독서진흥에 관한 연차보고서 . 서울: 문화체육관광부.

2.

사공복희. 2007. 초등학교 어린이들의 온라인 목록 탐색행태에 관한 연구. 한국도서관정보학회지 ,38(3): 1-29.

3.

윤정옥. 2006. 우리나라 공공도서관 어린이용 OPAC 디스플레이의 분석. 한국도서관․정보학회지 , 37(2): 317-343.

4.

진선희. 2006. 독서 성향면에서 본 어린이 독자. 독서연구 , 16: 113-158.

5.

장지숙. 2006. 뉴베리수상작 주제분석을 통한 어린이 독서 자료선정 효율화방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지 , 17(1): 63-79

6.

한국도서관협회. 2010. 한국도서관연감 . 서울: 한국도서관협회.

7.

Boeije, H. 2002. “A purposeful approach to the constant comparative method in the analysisof qualitative interviews.” Quantity & Quality, 36: 391-409.

8.

Campbell, K. C., Griswold, D. L., & Smith, F. H. 1988. “Effects of tradebook covers(hardback orpaperback) on individualized reading choices of elementary-age children.” Reading Improvement,25: 166-178.

9.

Guthrie, J. T. & Davis, M. H. 2003. “Motivating struggling readers in middle school throughengagement model of classroom practice.” Reading & Writing Quarterly, 19: 59-85.

10.

Gordon, C. A. & Lu, Ya-Ling. 2008. “I hate to read-or do I?: Low achievers and their reading.”School Library Media Research, 11.

11.

Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. 1982. “Epistemological and methodological bases of naturalisticinquiry.” ECTJ, 30(4): 233-252.

12.

Kragler, S. & Nolley, C. 1996. “Student choices: Book selection strategies of fourth graders.”Reading Horizons, 36(4): 354-365.

13.

Krashen, S. D. 2004. The Power of Reading: Insights from the Research. Englewood, CO:Libraries Unlimited Inc.

14.

Miles, M. B. & Huberman, M. 1994. Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook.Thousand Oaks, CA: Sage.

15.

Pejtersen, A. M. 1986. Design and Test of a Database for Fiction Based on an Analysis ofChildren’s Search Behaviour. Quoted in P. Ingwersen, L. Kajberg, & A. M. Pejtersen, eds.Information Technology and Use: Towards a Unified View of Information and InformationTechnology, 125-146. London: Taylor Graham.

16.

Patton, M. 1990. Qualitative Evaluation and Research Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.

17.

Patton, M. 2001. Qualitative Research & Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.

18.

Reuter, K. 2007. Children Selecting Books in a Library: Extending Models of InformationBehavior to a Recreational Setting. Ph.D. diss., College of Information Studies, University ofMaryland.

19.

Reutzel, D. R. & Gali, K. 1997. “The art of children’s book selection: A labyrinth unexplored.”Reading Psychology, 18: 131-171.

20.

Tesch, R. 1990. Qualitative Research: Analysis Types and Software Tools. New York: Falmer.

21.

Timion, C. S. 1992. Children’s Book Selection Strategies. Quoted in J. W. Irwin & M. A.Doyle, eds. Reading/Writing Connections: Learning from Research, 204-222. Newark, DE:International Reading Association.

한국문헌정보학회지