이 연구는 다문화사회에 진입한 우리나라의 사회통합을 지원하기 위한 기관으로서 공공도서관에서 취해야 할 철학적 관점을 새로이 제시하고자 하였다. 현대 사회에서 심화된 문화의 이분법적 사고체계에 대하여 공공도서관의 다문화서비스에 대한 상호문화 담론의 필요성을 언급하였다. Esser가 제시한 사회통합의 과정은 개별 행위자가 주체적으로 사회 시스템에 포섭되고, 사회와 영향을 주고받는 상호간의 화학적 변용을 설명한다. 이러한 Esser의 입장은 사회통합을 위해 이주자를 어떠한 관점에서 바라보아야 할지에 대한 기준으로 작용한다. 따라서 현재 공공도서관의 다문화프로그램을 Castles의 이주자 대상 정책 모델 분류를 기반으로 나누어보고 현황을 분석하였다. 또한 Mall의 상호문화철학을 준거로 하여 공공도서관이 사회통합에서 가지는 역할과 이주자들을 지원하는 과정을 Esser의 사회통합의 틀을 통해 제안하였다.
This research attempted to provide new philosophical perspective to be taken in the public libraries as an institution which should support the social inclusion in the multicultural society. As deepening on dichotomous system of culture in modern society, It is referred to the need for an intercultural discourse on mulitcultural services in the public libraries. The process of social Integration suggested by Esser indicated the interactive transformation between actors and society. The conception serves the standard perspective on immigrants. Accordingly, This research analyzed a multicultural program of public libraries based on the classification of policy about immigrants by Castles. And it is based on the intercultural philosophy of Mall, It suggested the roles of public libraries in social integration and the process to support immigrants through the framework by Esser.
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