본 연구는 연구자가 기 개발한 성공적인 공공도서관 운영을 위한 공공도서관장의 리더십 역량모델을 이용하여 공공도서관장의 리더십 역량요소의 현재 수준을 측정하고, 다양한 변인이 각 리더십 역량요소에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구를 위해 설문조사, 가설 검증을 위한 t-검증과 일원배치분산분석 등의 통계적 연구방법을 사용하였다. 본 연구의 결과로 국내 공공도서관장 리더십 역량모델을 구성하는 19개 요소에 대한 현재의 수준을 측정하여 제시한 후 일곱 가지 변인이 리더십 역량수준에 미치는 효과를 분석하여 제시하였고, 이는 향후 공공도서관장 리더십 역량개발 및 강화를 위한 근거로 활용될 수 있다.
The purpose of this study was to measure Korean public library directors’ current levels of the competency components which were suggested in a leadership competency model and to analyze the effects of several variables on the competency components. Survey to total librarians and directors of public libraries which are affiliated to Seoul Metropolitan Government and statistical hypothesis testing like t-testing and one-way ANOVA were used for this study. As a result, the current levels of 19 competency components of Korean public library directors and the effects of seven variables; sex, major, librarian certification, academic ability, years worked (as a librarian, as a public library librarian, as a public library director, as a librarian at a present library), the size of a library and measuring group were presented and analyzed, which can be used as the criteria for improvement of the leadership competencies of Korean public library directors.
김포옥. 2001. 한국 공공도서관장의 사회적 배경 및 사회화과정의 고찰. 한국비블리아학회지, 12(1), 171-190.
오지은, 정동열. 2016. 공공도서관장의 리더십 역량모델 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 50(3), 25-52.
정현태. 2004. 공공도서관 관장의 사서직과 비사서직간 직무성과 비교연구. 한국도서관․정보학회지, 35(1), 119-133.
McMenemy, D. 2009. The Public Library. London: Facet Publishing.
Osborne, R. 1996. “Evaluation of Leadership in Ontario Public Libraries.” Canadian Journal of Information and Library Science, 21(3-4), 20-34.