본 연구의 목적은 국내외 허위정보에 관한 연구동향을 비교분석하는 것이다. 이를 위하여 전학문 분야의 학술지를 대상으로 연구기간의 제한이 없이 국내논문 104편과 국외논문 861편에 나타난 저자가 부여한 영문키워드를 수집하였다. 국내논문에서 수집된 283개 영문키워드와 국외논문에서 수집된 3,551개 영문키워드는 NetMiner V.4를 사용하여 키워드 네트워크의 연결중심성과 매개중심성을 분석하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 주제의 양적 측면에서 국내의 경우는 ‘Freedom of Expression’, ‘Fact Check’, ‘Regulation’, ‘Media Literacy’, ‘Information Literacy’로 순으로, 국외의 경우는 ‘Social Media’, ‘Post Truth’, ‘Propaganda’, ‘Information Literacy’, ‘Journalism’ 순으로 나타났다. 둘째, 연구 주제의 영향력 측면에서 국내의 경우는 ‘Fact Check’, ‘Freedom of Expression’, ‘Hoax’ 순으로, 국외의 경우는 ‘Social Media’, ‘Detection’ 순으로 확인되었다. 마지막으로 연구 주제의 확장성 측면에서 국내의 경우는 ‘Fact Check’, ‘Polarization’, ‘Freedom of Expression’, ‘Commercial’ 순으로 나타났다. 한편, 전체키워드에서 낮은 빈도를 보였던 ‘Commercial’이 ‘Media Literacy’, ‘Freedom of Expression’ 등을 매개하며 상대적으로 매개역할정도가 큰 것으로 확인되었다. 국외의 경우는 ‘Social Media’, ‘Detection’, ‘Machine Learning’이 주요 연결다리로 나타났다.
The aim of the present study was to compare the research trends on disinformation between Korean and abroad. To achieve this objective, a total of 283 author-assigned English keywords in 104 Korean papers and 3,551 author-assigned English keywords in 861 abroad papers were collected from the whole research fields and the publication periods. The collected data were analyzed using NetMiner V.4 to discover their ‘degree centrality’ and ‘betweenness centrality’of the keyword network. The result are as follows. First, the major research topics of disinformation in Korea were drawn such as ‘Freedom of Expression’, ‘Fact Check’, ‘Regulation’, ‘Media Literacy’, and ‘Information Literacy’ in order; whereas, in abroad were shown like ‘Social Media’, ‘Post Truth’, ‘Propaganda’, ‘Information Literacy’, and ‘Journalism’ in order. Second, in terms of the influence of research topics related to disinformation, in Korea were identified such as ‘Fact Check’, ‘Freedom of Expression’, and ‘Hoax’ in order; whereas, in abroad were shown such as ‘Social Media’ and ‘Detection’ in order. Finally, in an aspect of intervention of research topics related to disinformation, in Korea were ‘Fact Check’, ‘Polarization’, ‘Freedom of Expression’, and ‘Commercial’; whereas, in abroad were ‘Social Media’, ‘Detection’, and ‘Machine Learning’ in order.
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