본 연구에서는 책이음서비스의 개선 및 발전 방향을 설정하기 위하여 책이음서비스 참여 지역센터 및 참여 도서관을 대상으로 한 현황조사와 이용자를 대상으로 한 만족도 조사를 실시하였다. 그 결과 이용자가 책이음서비스에 대한 긍정적 인식을 가지고 있음을 확인했으나, 이용자와 관리자 측면에서의 서비스 개선과 다양한 고려사항이 존재하였다. 특히 미들웨어 서버의 불안정 문제 해결과 규정 개정의 필요성, 이용자 서비스의 확대와 실무 지원의 필요성이 확인되었다. 이를 위하여 책이음서비스 기능 개선과 신규 서비스 제공, 규정 개정과 관련 지침 개정 등 정책 지원과 서비스 운영을 위한 구체적 방안을 제안하였다. 본 연구를 통하여 책이음서비스 중장기 발전의 로드맵 제시가 가능할 것으로 기대된다.
In this study, to set the direction of improvement and development Library One Service, a current status survey was conducted for regional centers and libraries participating in Library One Service, and satisfaction surveys were conducted for users. As a result, it confirms that the user had a positive perception of the Library One Service, but there were various considerations and service improvements from the user and manager side. In particular, the need to solve the problem of instability in the middleware server and to revise the regulations, and to expand the user service and support practical work was confirmed. So, this study proposed to improve the function of the Library One Service, provide new services, support policies such as revision of regulations and related guidelines, and provide practical support for a service operation. Through this study, it expects to be able to present a road map for mid- to long-term development of Library One Service.