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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

리뷰 텍스트 기반 감성 분석과 네트워크 분석에 관한 연구

Sentiment Analysis and Network Analysis based on Review Text

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2021, v.55 no.3, pp.397-417
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2021.55.3.397
김유미 (연세대학교 영어영문학과)
허고은 (연세대학교)

초록

리뷰 텍스트는 이용자들의 경험과 의견이 구체적으로 담겨있어 이를 분석하면 리뷰 대상에 대한 많은 내용을 파악할 수 있다. 이에 따라 리뷰 텍스트에 대해 감성 분석을 진행하여 음식점의 각 요인에 대한 이용자의 평가 등을 파악하는 연구, 네트워크 분석을 통한 이용자들의 선호를 파악하는 연구들이 진행되어왔다. 본 연구에서는 음식점 리뷰 텍스트의 별점 기반 만족도가 높은 음식점과 낮은 음식점을 분석대상으로 선정하여 감성 분석과 네트워크 분석을 통합적으로 수행하였다. 서로 다른 두 집단의 리뷰 텍스트에서 나타나는 차이로 음식점의 특성을 파악하여 좋은 음식점의 기준과 음식점 만족도에 영향을 미치는 주요인을 확인하고자 하였다.

keywords
Text Mining, Review Text, Sentiment Analysis, Network Analysis, 텍스트 마이닝, 리뷰 텍스트, 감성 분석, 네트워크 분석

Abstract

As review text contains the experience and opinions of the customers, analyzing review text helps to understand the subject. Existing studies either only used sentiment analysis on online restaurant reviews to identify the customers’ assessment on different features of the restaurant or network analysis to figure out the customers’ preference. In this study, we conducted both sentiment analysis and network analysis on the review text of the restaurants with high star ratings and those with low star ratings. We compared the review text of the two groups to distinguish the difference of the two and identify what makes great restaurants great.

keywords
Text Mining, Review Text, Sentiment Analysis, Network Analysis, 텍스트 마이닝, 리뷰 텍스트, 감성 분석, 네트워크 분석

한국문헌정보학회지