ISSN : 1225-598X
본 연구는 충청지역을 중심으로 공공도서관 운영위원회 관련 조례 내용 중 도서관 운영위원회 관련 내용을 분석하여 문제점과 시사점을 도출하고 이를 기반으로 도서관 운영에 도움이 될 수 있는 운영위원회 조례 구성에 필요한 내용 및 보완 사항 등을 제안하고자 하였다. 이를 위해 첫째, 공공도서관 운영위원회의 의의와 역할, 조례의 성격에 관한 이론적 배경에 대해 살펴보았다. 둘째, 운영위원회 관련 조례제정 현황, 운영위원회 관련 조항 포함 여부, 구성 내용, 구성방식, 기능, 회의와 규정제정 및 수당지급 등 5개 영역으로 구분하여 분석하였다. 이 분석을 토대로 조례 담당 부서, 도서관운영위원회 의무 설치, 위원 구성에 있어 도서관장, 도서관 전문가의 참여 보장, 정기회의 개최, 회의록 공개, 위원회 심의 결과 반영 등이 필요함을 언급하였다. 또한 향후 도서관운영원회 관련 표준조례안 제정 시 운영위원회의 명칭, 성격과 역할, 구성, 회의, 하위 조직이나 규칙 제정 등에 관한 사항을 포함해야함을 제안하였다.
This study attempted to analyze the contents of the public library steering committee-related ordinances, derive problems and implications, and based on this, suggest the contents and supplementations necessary for the construction of the library steering committee ordinance. To this end, first, we looked at the theoretical background such as the significance and role of the public library steering committee, and the nature of the ordinance. Second, it was analyzed by dividing it into five areas: the status of enactment of ordinances related to library steering committee, whether provisions related to library steering committee are included, composition content, composition method, function, conference and regulation enactment, and allowance payment. Based on this analysis, it was mentioned that it is necessary to establish a department in charge of ordinances, a library steering committee, guarantee the participation of library directors and library experts, hold regular meetings, disclose minutes, and reflect the results of committee deliberation. In addition, when enacting a standard ordinance items containing the name, nature and role, composition, meeting, sub-organization, rule of the library steering committee.