ISSN : 1225-598X
작은도서관은 공공도서관의 빈 틈을 매울 수 있는 지역공동체의 구성원을 위한 문화적인 소통과 교육적인 체험의 장소로 이용될 수 있다. 본 연구에서는 작은도서관의 이용자들의 이용동기를 조사하였다. 작은도서관을 이용하는 이용자 45명을 대상으로 반구조적 면접을 실시하여 그들의 경험에서 나온 인식을 네 가지 카테고리, ‘주의집중’, ‘관련성’, ‘자신감’, ‘만족감’으로 분류하였고, 각각의 요인들을 조사하였다. 작은도서관은 네 가지 동기 분류와 관련한 요인들을 효과적으로 분석, 관리, 설계하면 지역공동체 주민들이 작은도서관을 찾는 기회를 향상시킬 수 있음을 보여주었다.
A small library can be used as a place of cultural communication and educational experience for members of the local community that can fill the gaps of public libraries. In this study, the motives of users of small libraries were investigated. Semi-structured interviews were conducted with 45 users of small libraries, and their perceptions from their experiences were classified into four categories, ‘attention’, ‘relevance’, ‘confidence’, and ‘satisfaction’, and each factor was investigated. Small libraries showed that effective analysis, management, and design of factors related to the four motive classifications could further improve the opportunities of local community residents to find small libraries.