독도 지명의 변천과 표기의 다양성을 고찰하고, 이를 바탕으로 54개 국가도서관의 목록레코드를 조사하여 독도관련 자료의 표기 실태 및 특성을 비교 분석하였으며, 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 독도관련 자료가 대부분 미국, 호주, 영국 등 일부 특정 국가도서관에 집중되어 있는 반면, 한 건도 검색되지 않은 곳이 5개관에 달했다. 둘째, 각국의 국가도서관에서 독도관련 자료의 표제 키워드는 한국에서 독도를 지칭하는 용어인 ‘독도’로 표기한 경우가 76.1%, ‘다케시마’ 17.6%, ‘리앙쿠르암’ 0.4%, 이들 용어의 병기가 5.9%로 나타났다. 셋째, 각국의 국가도서관에서 독도관련 자료가운데 ‘독도(한국)’ 또는 ‘독도’라는 의미로 주제명을 나타낸 경우가 54.9%, ‘다케시마(일본)’ 또는 ‘다케시마’ 11.2%, ‘리앙쿠르암’과 ‘독도/다케시마’ 병기가 각각 1% 미만, 일반주제명이거나 주제명이 나타나 있지 않은 경우가 33%로 나타났다.
Based on the analysis of the appellation from a historical perspective and the diversity of the notation Dokdo island, this study was conducted to analyze the characteristics of cataloging records related to Dokdo in 54 national libraries of the each country. The results are as follows. To begin with, while most of the Dokdo-related records are concentrated in some specific national libraries such as the United States, Australia, and the United Kingdom, there are five libraries that do not have one. Second, the title keyword of Dokdo-related records was 76.1% for ‘Dokdo’, 17.6% for ‘Takeshima’, 0.4% for ‘Liancourt Rock’, and 5.9% for these terms shown together in the national libraries of each country. Third, the subject heading of Dokdo-related records was 54.9% for ‘Tok Island (Korea)’ or ‘Dokdo’, 11.2% for ‘Takeshima (Japan)’ or ‘Takeshima’, less than 1% for ‘Liancourt Rock’ and ‘Dokdo/Takeshima’ each, and 33% for general subject heading or blank.
본 연구는 공공도서관의 공간적 기능에 대한 사회적 요구가 증가하는 상황에서 장애인이 실제로 도서관 공간에서 느끼는 경험은 어떤지를 고찰하고, 장애인이 원하는 공간에 대한 요구사항은 무엇인지 규명하고자 하였다. 연구를 위해 도서관 이용경험이 있는 시각·청각·지체 장애인 각 5명씩 총 15명의 피실험자를 선정하여 개별면담을 진행하였다. 연구결과 도서관 공간에서의 장애인 이용자 경험은 장애유형별로 차이가 있었으나 대체로 긍정보다는 부정적인 경험이 더 많은 것으로 조사되었으며, 도서관 직원 및 비장애인의 잘못된 장애인에 대한 인식이 부정적인 경험에 상당한 영향을 미치고 있었다. 도서관 공간에 대한 요구사항에 대해서는 장애유형별로 매우 다양한 의견이 존재하였으며, 장애인과 비장애인의 통합서비스 공간에 대해서는 현재의 도서관 공간 수준을 유지할 경우 대체로 부정적인 인식이 많았다.
This study identified the experiences that the disabled actually feel in the library space in the face of growing social demands for spatial functions in public libraries. This study also tried to determine the requirements for the space that disabled wanted. For the research, 15 subjects were selected for each of the five people who were blind, deaf, and handicapped with experience using the library and individual in-depth interviews were conducted for the research. The study found that the experience of the disabled in the library space differed by type of disability and generally more negative experiences were found than positive ones. Misperception about the disabled of library staff and the non-disabled were having a significant impact on the disabled's negative experience for library space. There were a wide variety of opinions on the requirements for library space and there were generally negative perceptions about the current level of library space for the Integrated library service space.
데이터베이스, 네트워크 등 다양한 정보기술이 도서관에 도입되면서 도서관의 업무와 서비스는 크게 변화하고 있다. 이에 문헌정보학과 도서관학을 교육하는 대학에서는 정보기술 발전 동향을 반영하여 교과과정에 수용하는 노력을 꾸준히 해오고 있다. 이 연구에서는 미국과 한국의 문헌정보학과에 개설되어 있는 교과목을 수집하여 정보기술과 관련된 교과를 분석하였다. 수집한 교과목의 내용 분석을 위해서는 교과 제목 키워드와 과목설명 키워드를 추출하여 통계적으로 비교 분석하였다. 분석결과 한국과 미국 모두 유사하게 중요도가 높게 나타나는 키워드는 ‘시스템’, ‘데이터베이스’, ‘네트워크’, ‘프로그래밍’, ‘웹’ 등이 있는 것으로 나타났고 ‘도서관’은 한국에서만 출현빈도가 높게 나타나는 것으로 조사되었다.
Since information technology such as database or network technology was brought into the information and library science fields, the functions and services of libraries have drastically changed. To cope with the changes of fields, library schools have been improving curricula. This study collected curricula of library and information science in US and Korea and selected classes related to information technology. It also investigated the title keywords and keywords of class description statistically. As a result, ‘system, ‘database’, ’network’, ‘programing’, ‘web’ are major topic keywords for both countries, but ‘library’shows high frequency pnly in Korea.
본 연구에서는 병원 내 의학도서관을 대상으로 서비스 대상, 장서, 시설 및 환경, 직원, 서비스 등에 대한 전반적인 운영현황을 조사하고, 해당 도서관 사서들을 대상으로 도서관의 수요조사 및 인식조사를 실시하여, 향후 병원 내 의학도서관의 활성화 방안을 제안하고자 하였다. 그 결과, 첫째, 병원 내 의학도서관이 본연의 역할을 수행하고 도서관 서비스의 질을 높임으로써 도서관의 위상을 높이려면, 조직상 독립부서로 분리되어야 한다. 둘째, 병원 내 의학도서관에 대한 장서, 규모, 인력에 대한 법적 기준 제정이 필요하다. 셋째, 체계적인 병원 내 의학도서관 운영을 위해 도서관 고유업무와 행정업무가 구별될 수 있도록 전문직 사서의 지원과 인력 충원이 이루어져야 할 것이다. 넷째, 병원 내 의학도서관 활성화를 위해 국가적 차원의 예산 지원, 사서의 전문화 교육, 운영 가이드라인 개발, 타 도서관과의 네트워크 활성화 등의 정책이 필요한 것으로 보인다.
In this study, the medical library in the hospital was investigated on the overall operation status of the service target, books, facilities, environment, staff, service, etc., and the librarian in question conducted a demand survey and recognition survey of the library, and proposed a plan to activate the medical library in the hospital in the future. As a result, first, to increase the status of the library by the medical library in the hospital performing its role and improving the quality of the library 's service, it should be divided into the independent organization in the organization. Second, it is necessary to establish legal standards for collection, size, and manpower for medical libraries in hospitals. Third, in order to systematically manage medical libraries in hospitals, professional librarians should be supported and personnel should be recruited so that library-specific tasks and administrative tasks can be distinguished. Fourth, it seems that policies to support the medical library in the hospital, such as budget support at the national level, librarian specialization education, development of operation guidelines, network activation with other libraries are needed.
국내외 도서관에서는 3D 프린터와 관련 서비스 도입을 확대하고 있다. 이에 따라 각 도서관은 원활한 서비스 운영을 위해 3D 프린터 이용정책을 수립할 필요가 있다. 본 연구에서는 국내 도서관의 3D 프린터 이용정책 보유 여부와 내용을 확인하고, 미국 도서관의 우수한 3D 프린터 이용정책 사례의 내용을 분석하여 국내 도서관을 위한 3D 프린터 이용정책 내용을 제안하였다. 연구 결과, 국내의 3D 프린터 보유 도서관은 성문화된 이용정책을 보유한 곳이 거의 없었다. 따라서 미국 소재 16개 도서관(공공 10개관 및 대학 6개관)의 3D 프린터 이용정책 우수사례를 내용 분석하여, 이를 바탕으로 다섯 개의 상위주제(목적, 이용자, 이용방법, 이용제한, 도서관 면책)와 21개의 하위주제를 도출하였다. 본 연구결과는 3D 프린터 이용정책 수립을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이며, 나아가 3D 프린터를 활용한 이용자 서비스를 위한 고려사항을 제시하는데 의의가 있다.
Libraries both in South Korea and abroad have been adopting 3D printers and related service. This indicates the need for documented 3D printer use policy to facilitate the service. This study investigates 3D printer use policies of libraries in Korea and best practices of the United States, and suggests contents for 3D printer use policies in Korea. The finding shows that Korean libraries with 3D printers did not have systematic and documented 3D printer use policies. After conducting content analysis of 16 best practices of 3D printer use policies from libraries in the United States, the authors identified five themes (purpose, users, procedures, limitations of use, and liability) and 21 sub-themes. The findings are informative for Korean libraries to develop 3D printer use policies and to understand various considerations in implementing 3D printer services.
본 연구는 국내 분야별 저작자, 창작자, 기여자 등의 개인과 단체의 공적 신원을 식별하기 위해 부여하는 국제표준이름식별체계인 ISNI(International Standard Name Identifier)에 관한 것으로 국내 학술, 예술, 문학, 음악 등 단체들의 ISNI에 대한 인식과 활용방안에 대해 조사한 연구이다. 국내 ISNI 발급기관인 국립중앙도서관의 ISNI-Korea 컨소시엄에 참여하거나 참여하지 않는 13개 기관들을 선정하여 총 3개의 집단으로 나누어 집단면담 연구방법을 이용하여 연구를 수행하였다. 집단면담에 참여한 기관들의 인명정보관리 현황과 ISNI 활용에 대한 기대와 장애요인, 구체적인 활용 방안들에 대해 조사하였다. 본 논문에서는 연구 결과를 바탕으로 국립중앙도서관이 다양한 분야의 기관들과 협력하여 성공적으로 ISNI를 국내에 정착시키고 활성화 시킬 수 있는 방안을 제시하였으며, 동시에 ISNI 활성화를 위한 후속 연구도 함께 제안하였다.
The purpose of this study is to investigate the perceptions of the organizations in the fields of academics, arts, humanities, and music in Korea on the International Standard Name Identifier (ISNI) which is developed by International Standard Organization (ISO) for assuring the public identities of creators, contributors, and producers to contents in the fields. National Library of Korea (NLK), one of the official registration agencies of ISNI in Korea, launched a consortium, ISNI-Korea, with various organizations in the fields to promote the ISNI registration and application. In this study, focused group interviews were carried out with participants from a total of 13 organizations; these organizations were divided into three groups by the progress on collaboration with NLK at the ISNI-Korea consortium. The current status of the personnel or membership information management by organizations, their expectations and barriers for using ISNI, and the ISNI application to the fields have been discussed intensively during the interviews. Findings from this study could benefit NLK to develop the strategies to promote ISNI in the fields. This study also proposed follow-up studies to enhance the use of ISNI in Korea.
본 연구의 목적은 사서 교사가 지닌 효능감 특징을 분석하고, 효능감 강화 방안을 제안하는 것이다. 이를 위해 2018년도 K 대학 1급 사서교사 자격연수에 참여한 전국의 사서 교사 30명을 대상으로 설문을 하였다. 분석 결과 사서 교사의 효능감은 평균 3.38점이며, 교수법 효능감(3.60점)이 높고, 집단 효능감(3.38점)과 개인 효능감(3.18점)은 낮게 나타났다. 사서 교사는 수업 운영, 불우 학생 지도 의지 및 문제 학생 지도 가능성 판단에 대한 개인 효능감과 동료 교사 및 학부모와의 갈등 관리에 대한 집단 효능감이 높았다. 반면에 문제 학생의 원인 분석과 지도, 어려운 내용 및 과목 지도에 대한 개인 효능감이 낮았다. 또 관리자 및 교육청과의 갈등에 대한 집단 효능감이 낮았다. 사서 교사들은 학생에 대한 교수법 방법 개선 노력에 대한 의지가 강하며, 학생 동기화와 교수 준비에 대해서 높은 효능감을 보였다. 그러나 학습 기술이 부족하고, 다양한 교수법이 부족하다는 인식을 가진 것으로 나타났다. 사서 교사 효능감에 영향을 끼친 변인은 출신 학부, 학력, 근무학교 규모, 경력 등이며, 특히 학력이 높을수록 문제 학생 및 불우 학생 지도에 대한 자신감과 열정이 높고 교수법에 대한 자신감이 강했다. 또한, 동료 및 학부모와의 갈등 해결과 교수법에 대한 신뢰도 높은 것으로 조사되었다. 본 연구에서는 사서 교사 효능감 향상 방안으로 양성에서의 교직 이수 비율 확대, 임용 전 사서 교사 연수 제도 개선, 장학체계 확립 그리고 대학원 진학을 통한 전문성 향상 노력 등을 제안하였다.
The purpose of this study is to analyze the characteristics of teacher librarians’ efficacy and to propose some ways to enhance their efficacy. To do this, questionnaires on 30 teacher librarians who participated in the level 1 certification program of K university in 2018 were conducted. The results showed that their average efficacy was 3.38, the efficacy of teaching method was 3.60, the collective efficacy was 3.38, and the personal efficacy was 3.18. They had high personal efficacy on classroom management, the willingness to lead poor students and the possibility of problem student guidance, and collective efficacy on conflict management with fellow teachers and parents. On the other hand, personal efficacy in problem analysis and guidance for problem students, difficult contents and course instruction were low. Also, the collective efficacy of the conflict between the manager and the education office was low. They have a strong willingness to improve teaching methods for students and showed high efficacy about student synchronization and preparation for teaching. However, they were aware of the lack of learning skills and the lack of various teaching methods. The variables influencing their efficacy were graduation, education level, school size, and degree. Especially, the higher the education level, the more confident and enthusiastic about teaching problemmatic students and disadvantaged students. In addition, teacher librarians with high academic standards showed high confidence in conflict resolution with peers and parents and teaching methods. The improvement direction to enhance their efficacy in this study are increasing the ratio of teacher education in the field of education, reforming teacher librarians training before appointment, establishing supervision organizations for school libraries and improving their professionalism by going to graduate school.
이 연구는 학교도서관 운영평가 지표의 우선순위를 도출하여 현장성이 반영된 평가지표의 개선방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 학교도서관의 대표적인 전담인력인 사서교사를 대상으로 Analytic Hierarchy Progress(AHP) 분석방법을 적용하여 평가지표의 우선순위를 분석하였다. 연구결과, 상위 계층 평가영역의 우선순위는 인적자원, 도서관서비스, 정보자원, 도서관경영, 시설·환경 순으로 나타났고, 하위 계층 평가항목의 우선순위는 인력자원배치, 인력자원 전문성, 독서교육, 정보활용교육, 교육활성화 노력, 장서 구성 적설성, 장서 최신성, 예산, 시설 접근성, 장서 현황, 시설·설비 적절성, 경영계획, 이용 접근성, 홍보 및 마케팅, 학교도서관운영위원회, 협력, 자료이용현황 순으로 나타났다. 본 연구를 통해 도출한 결론은 현장성이 가미된 학교도서관 평가지표를 적용함에 있어서 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to elicit the priority of the index of the operation evaluation of the school library, and to present measures for improvement of the evaluation index that reflects the project sites. To this end, the school library evaluation index was analyzed by applying the Analytic Hierarchy Process(AHP) analysis method to teacher librarians who are the representative personnel of the school library. According to the research, the priority of the upper tier evaluation areas was human resources, library services, information resources, library management, facilities and environment, and the priority of the lower tier evaluation items was human resource allocation, human resources expertise, reading education, information literacy education, efforts to activate education, book composition snowflake, the latest book, budget, facility access, book status, appropriateness of facilities and facilities, management plan, proximity accessibility, PR and marketing, school library steering committee, cooperation, use of materials current status. The conclusions drawn from this study could be used as basic data in the application of fieldworked school library assessment indicators.
본 연구는 국내 문헌정보학 분야의 공동연구의 동향을 파악하기 위하여, 26개 대학의 교수업적평가기준 중 공동연구기여도 부분과, 2000년부터 2017년까지 국내 문헌정보학과 교수 195명의 국내외 학술지에 게재된 논문 5,383편의 서지데이터와 키워드 분석을 시행하였다. 그 결과, 첫째. 국내 대학의 교수연구업적평가기준에 따르면 저자는 공동연구에서의 역할과 관계없이 단독연구 보다 낮은 연구업적으로 그 가치를 인정받는다. 둘째. 국내외 논문 게재 추이로 현재 공동연구가 단독연구보다 많은 게재양이 나타나는 것으로 확인되었다. 셋째. 사립대학 소속 저자가 국립대학 소속 저자보다 상대적으로 공동연구 비율이 낮았다. 넷째. 교수직급별 공동연구의 비율의 경우, 부교수가 상대적으로 타 교수 직급에 비해 공동연구 비율이 낮았다. 다섯째. 키워드 분석의 결과로, 국내 공동연구와 국내 연구자가 참여하여 국제학술지에 게재된 국외 공동연구 모두 사회 현상을 반영한 주제 및 신기술을 활용한 정보학관련주제가 두각을 나타냈다.
In order to understand the trends of collaborative research in the field of Library and Information Science (LIS) in Korea, this study analyzed bibliometric data and keywords of 5,383 Journal papers by 195 Korean LIS professors from 2000 to 2017 as well as the author credit allocation formulas of 26 Korean university research evaluation criteria. Examination of university research evaluation criteria revealed co-authors’credit level to be generally much lower than that of single authors, which in turn reduces the relative value of collaborative research. As a result, recent journals publish more co-authored papers than single author papers both domestically and internationally. The study also found collaborative research to be less prevalent in private universities than national universities and least prevalent in associate professors among professors. Furthermore, keyword analysis of study data revealed the emerging topics of both domestic and international collaborative research to be those that reflect social phenomena as well as those that relate to information science employing new technologies.
Popularly known to be originated in museums and art galleries, curation is widely applied in many other fields ranging from curation commerce to curated databases by today. Libraries also have started to provide different types of curation services such as data curation, digital curation, content curation, book curation, and social curation. However, the relationship between the curation service and the library service is not adequately studied and documented. The objective of this paper is to address that gap by analyzing the relationship between curation service and the library service. Particularly, this paper pays attention to study the relationship between curation service and library reference service. The research methods used by this study were an extensive literature review followed by some carefully selected real-world examples of curation services in libraries and other fields. The authors have analyzed and documented the origin and the meaning of two concepts, the challenges faced by library reference service, and the applicability of curation as a modest form of library reference service in the 21st-century. Based on the study findings, this paper concludes that curation service is not a new concept for the library but a natural evolution of the library reference service in response to the changing information environment and user expectations in the digital age.
본 연구에서는 이용량이 기하급수적으로 증가하는 A대학 기관리포지터리(IR)의 자료 유형별 이용통계와 이용자가 A-IR에 접근하는 접근경로의 변화 추이를 분석하였다. 특히, 접근경로의 변화 추이에 초점을 맞추어 다양한 노출경로의 확보가 A-IR 이용확산에 기여한다는 것을 검증하였으며, SNS 등 시대적 소통방식이 A-IR의 접근경로로 활용된다는 것도 확인하였다. 이를 통해서 향후 기관리포지터리를 활성화하는 노출경로의 다양화 등 운영방향을 제시하고자 하였다.
In this study, the use statistics by type of data in the A university of a Institutional Repository(IR) with exponential growth in usage and the trend of changes in the access path for users to access A-IR were analyzed. In particular, it was verified that securing various exposure paths contributed to the spread of A-IR by focusing on the change in the approach path, and also confirmed that the method of communication between the ages, such as SNS, is used as the approach path of A-IR. Through this process, the company was planning to suggest the direction of operation, including diversification of exposure paths that activate the institutional repository.
대학생은 청소년기에서 성인기로 진입하는 발달단계상의 과도기로, 아직 학생의 신분이기 때문에 경제적인 측면에서 부모에게 의존을 하는 등 주체적으로 결정할 수 있는 범위가 제한되어 있다. 하지만 스스로 공부해야 하고 직업 탐색을 통해 나아갈 길을 모색해야 하는 등의 자기 결정권과 책임 또한 높아지는 시기이다. 따라서 중․고등학생 시기와 마찬가지로 자아정체감의 혼란을 겪을 수 있다. 이때 전통적 가치를 배우고 현 사회를 조망할 수 있는 주제 분야의 책을 함께 읽고, 여러 사람들과 이야기를 나누며 인식의 범위를 확장할 수 있다면 성숙을 기할 수 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 전국 문헌정보학과 대학생 독서회의 사례를 바탕으로, 대학생 대상의 독서회를 조직하고 운영하는데 필요한 방안들을 제안하고자 한다.
The times when students are university age is a time or period of great transition and individual growth from adolescence to adulthood. Students are still semidependent upon their parents both economically and psychologically. However, it is also a time for growing self-determination and responsibility, such as studying on their own, finding effective approaches for job searches, and realizing or becoming aware of their future places in society. Therefore, as with middle and high school students, it can be a very confusing time, especially with an individual’s self-identity. If students are able to read pertinent subject matter books, talk with people and expand their scope of recognition, they should be able to better grasp traditional values and current society viewpoints maturity levels and confidence will be greatly enhanced. In this study, I propose introducing and implementing the necessary methods for the organization and management of university student reading clubs, focusing specifically on case studies with the whole country library and information science to aid students in this critical time in their young lives.
최근 지역사회 공공도서관을 통해 수집되는 마을기록물은 정리하고 보존하여 주민이 활용할 수 있도록 하기 위해 별도의 시스템을 통해 관리하는 것 보다 도서관 자료의 범주에 포함 시켜 도서관자료관리시스템을 통해 통합 관리하는 것이 필요하다. 따라서 이 연구에서는 ISAD(G)과 DC등 마을기록물을 대상으로 하는 기술표준의 기술요소를 비교분석하여 공통되거나 유사한 기술요소는 통합하여 25개의 기술요소를 도출하였다. 도출된 25개 기술요소는 델파이 기법을 통하여 전문가를 대상으로 3차례에 걸쳐 실증적인 검증을 거쳐 최종 3개 기술영역과 21개 기술요소로 도출하였다. 도출된 기술요소는 KORMARC-통합서지용의 데이터필드와 매핑을 통해 필수, 권장, 선택으로 구분하고 도서관자료관리시스템에 적용할 수 있도록 하였다.
The integrated management of community archives, which is conducted by incorporating them into the category of library data through the system of library materials management is more necessary for residents to use community archives by arranging and preserving them collected by public libraries, than management implemented through a separate system. This study therefore draw25 descriptive factors by comparatively analyzing descriptive factors of the descriptive standards for community archives such as ISAD(G) and DC, etc. and integrating common or similar ones. Such 25 drawn descriptive factors were empirically tested three times by professionals through the Delphi technique, and 3 descriptive sectors and 21 descriptive factors were finally drawn. The drawn descriptive factors were divided into mandatory, mandatory if applicable and optional through KORMARC-integrated format for bibliographic data and mapping and applied to the system of library materials management, by adjusting the descriptive factors for the systems.
본 연구는 남도 지역 문화예술자원의 구조화를 목적으로 하였으며, 기술요소를 도출하여 다양한 문화예술자원을 통합적으로 서비스하는데 기여하고자 하였다. 이 연구에서는 문헌연구 및 사례연구를 통해 자원 개체 16개 요소 51개 하위요소, 개별 행위개체 2개 요소, 16개 하위요소, 행위주체 개체 8개 요소, 32개 하위요소, 시설 개체 2개 요소, 16개 하위요소를 도출하였다. 도출된 자료를 기반으로 전문가 자문을 거쳐 자원, 개별 행위활동, 행위주체, 시설 등 4개 개체, 28개 요소, 117개 하위요소를 도출하였다. 지역적 관점, 문화예술자원 관점, 문화예술인 관점에서 본 연구에서 제시된 기술요소는 타 연구와 구분된다.
The study is to structure materials of cultural arts in “Namdo(Jeollanamdo and Gwangju)” province. Especially the study focuses on establishing description elements for serving diverse materials. First, the authors makes the draft version(4 entities, 28 elements and 115 subelements) by reviewing literature and conducting case study. Then, experts review the draft version and the authors draws final version that consists of 4 entities(materials, performances, agents, facilities), 28 elements and 117 subelements. From the viewpoints of locality, cultural arts materials, and cultural artists, the description elements in this study are distinguished from other studies.
본 연구는 서고 내부에서 이용자가 목표지에 보다 능률적으로 도달할 수 있도록 하기 위한 서고 Sign System의 구체적 적용에 대한 사례 및 과정을 밝히는데 목적이 있다. 이를 위해 S대학 중앙도서관의 서고 구조, Sign 현황, 이용자 관찰, 이용자 선호 조사, 시안제작 등의 절차를 거쳐 도서관 서고 현장에 새로운 Sign을 적용하였다. 상세한 제작과정 및 이용자의 반응을 파악하고, 추후 대형 도서관 서고 Sign 제작 시 보완되어야 할 사항 등을 제언하였다.
The purpose of this study is to clarify the case and process of the application of the sign system in order to enable the user to reach the target site more efficiently in the library. For this purpose, a new sign system was applied to the S University library through procedures such as library structure, sign status, user observation, cyan production and preference survey. Detailed production process and user's reaction were identified. Based on this we suggested improvements to the library stacks signage system.