바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

상담학 연구방법론의 패러다임과 분석방법

The research paradigms and methodology of counseling

초록

상담학의 연구 패러다임은 크게 두 가지로 나누어 볼 수 있다. 자연과학적 실증주의 전통에 입각한 '인정된 관점'과 이해와 의미의 세계를 강조하는 '대안적 접근'이 그것이다. 이 글에서는 두 가지 패러다임의 특징들을 비교하고 상담학의 학문적 발전을 위하여 두 접근이 조화롭게 활용 되어야 함을 주장하고 있다. 특히 대안적 패러다임에 입각한 연구들이 활성화되어야 함을 강조하고 있다. 아울러 상담학의 영역에서 새롭게 등장하는 연구 방법들을 실증적 연구방법과 대안적 연구방법으로 분류하여 소개하고 있다. 연계분석, 단일 사례 실험연구, 시계열 분석, 모의상담 연구법, 포인트 평가 기법, 현상학적 연구, 해석학적 연구, 법정 연구 모형, 생활사 연구, 자서전 연구법, 담화분석, 체험적 접근, 인공두뇌학적 접근, 과제분석, 대인관계 과정 회상법, 삼각측량법 등의 탐구 방법들이 간단히 설명되어 있다.

keywords

Abstract

The research paradigms of counseling can be devided in two perspectives. One is the 'received view' which has its root in empirical science and the other is the 'alternative view' which emphasizes meaning and understanding. The basic features of these two view have been compared in detail and some recommendations of its balanced use were suggested. In addition to it, new research methodology in counseling area have been introduced. Sequential analysis, single-case experimental research, time-serial analysis, analogue research, point estimation method, phenomenological study, hermeneutics study, legalistic model, life history study, autobiographic study, conversational analysis, experiential approach, cybernetics approach, task analysis, interpersonal process recall, and triangulation method were explained briefly. Some interesting tendencies are found among the recent methods which were based on the 'alternative view'. Firstly, the research methods studying counseling are produced within the counseling area itself. Secondly, counseling process and research process are tend to be integrated simultaneously. Thirdly, all data related to research object are valued singificant. Fourthly, various methods are adopted to study a phenomena. Fifthly, researchers are not bound to a specific theory or dogma. They tried to keep open attitude to different interpretation of the same fact.

keywords

logo