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ISSN : 1229-0696
최근에 사이버공간에서의 소비자 행동을 이해하고 구매행동을 촉진시키는데 'flow' 경험의 중요성이 제시되고 있다. 따라서 본 연구는 (1) flow 구성개념을 개괄해 보고 (2) Novak, Hoffman과 Yung(1998)이 제시한 인터넷 항해 과정의 다차원적 flow 모형을 검증한 뒤 (3) 실제로 flow 경험이 구매행동에 직접적인 영향을 미치는지 알아보기 위해 전자상거래를 통한 구매의도를 최종 결과(준거) 변인으로 포함시킨 종합적 flow 모형을 제안·검증하고 교차타당화 연구를 실시하는데 그 목적을 두었다. 구체적으로 1880명의 국내인터넷 사용자들을 대상으로 인터넷과 PC 통신을 통한 온라인 조사를 실시하고 LISREL을 이용한 공변량 구조분석을 실시하였다. 그 결과, 전반적 부합도 지수들로 보아 Novak, Hoffman과 Yung 모형은 타당하였으며 flow의 선행변인, 핵심변인, 결과변인들간의 인과 관계성에 관한 가설들도 대부분 지지되었다. 또한 구매의도를 포함한 flow 판매의도에 관한 종합적 전자상거래 소비자 행동 모형의 전반적 부합도 지수들이 기초모형 연구와 교차타당화 연구 모두에서 대체로 양호한 것으로 밝혀져, 그 타당성이 지지되었다. 위 연구결과를 통해 본 연구의 이론적 및 실제적 시사점을 제안하였으며, 연구의 제한점과 추후 연구과제들을 논의하였다.
Recently, the flow construct has been proposed as important for understanding consumer behavior on the cyber space. The object of the present study is threefold: (1) review definitions and models of flow, (2) evaluate Novak, Hoffman and Yung' causal model of flow, and (3) propose and test a more comprehensive model of flow which includes the consumer behavior variable as the final consequence of flow. On-line research is performed for 1880 web users, and the analysis of covariance structure is performed two stages. The result of this study support the model of flow as a complex multidimensional construct characterized by direct relationships among twelve unidimensional constructs and two Internet usage variables. In addition, information vividness and anxiety are shown to correlate in predicted ways with flow antecedent variables. The result also demonstrates empirically that flow relates to measures of EC consumer behavior, specifically purchase intention through EC. In other words, the comprehensive new model of flow proposed in this study is largely supported. The theoretical as well as practical implications of these findings, limitations of this study, and the direction of future research are discussed.