바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

신임경찰 교육장면에서 성격의 5요인 및 생활 경험과 수행간의 관계

The Relations of The Big-Five Personality Factors and Life Experiences to Training Performance in The Police Academy

초록

이 연구의 목적은 성격의 5요인(외향성, 정서적 안정성, 호감성, 성실성, 이지성)과 생활 경험이 신임경찰 교육장면에서의 다양한 수행준거와의 관계를 알아보는 것이었다. 경찰학교에서 16주 동안의 신임경찰 교육을 받고 있는 750명의 학생들에게 유태용과 김명언 및 이도형(1997)이 개발한 총 119개 문항으로 구성된 5요인 성격검사와 생활경험에 관한 설문조사를 실시하였다. 교육이 종료된 후에 이들에 대하여 석차, 학과 필기시험점수, 사격점수를 비롯한 일곱 가지 수행준거들을 얻었다. 5요인에 대한 성격검사점수와 교육과정에서의 수행준거 측정치와의 관계를 분석한 결과, 외향성, 정서적 안정성, 성실성, 이지성 요인이 교육과정에서의 다양한 수행준거들과 관련되어 있었다. 5요인들 중 외향성 요인이 경찰학교에서의 수행과 가장 많은 관련이 있었는데 외향적인 사람일수록 전반적으로 낮은 교육수행을 나타내었다. 10개의 생활경험 요인과 교육과정에서의 수행준거들간의 관계를 분석한 결과, 각기 다른 생활경험이 다른 종류의 수행준거들과 관련되어 있었다. 전반적으로는 학창시절의 성적이 경찰학교에서의 학과성적과 가장 많은 관련이 있었다. 이러한 연구결과를 토대로, 경찰장면에서 직무수행을 예측하기 위한 5요인 성격검사와 생활경험 정보의 사용 가능성과 이 연구의 제한점 및 앞으로의 연구과제들을 논의하였다.

keywords

Abstract

The main purpose of this study was to investigate the relationships between the Big 5 personality factors(Extraversion, Emotional Stability, Agreeableness, Conscientiousness, and Intellect) and a variety of performance criteria(class examination, shooting, exercise, and so on) in the police academy. The Big-Five personality test that was composed of 119 items was administered to 750 students in the police academy and the personality test scores were obtained. Also, life experiences of each student were collected by a questionnaire. Then several performance criteria regarding their training proficiency were also obtained. Correlation analysis was conducted to examine the relationships between the five personality factors and training performance criteria. Results indicated that Extraversion, Emotional Stability, Intellect, and Conscientiousness showed statistically significant relations with a variety of the performance criteria. Among the five factors, Extraversion was related to so many performance criteria. Generally, the more extrovert student showed worse training performance in the police academy. Life experiences were also related to the training performance criteria. Overall, a previous school information about the graduate point average was strongly related to so many training performance, especially a written exam score. Based on these results, the usability of the Big-Five personality test and life experiences information for the purpose of predicting job performance in the police setting, the limitations of this study, and the future tasks in this area were discussed.

keywords
투고일Submission Date
1999-11-11
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date

logo