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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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기업이미지 측정을 위한 모델개발 연구

Model Development for Measuring Corporate Image

초록

유태용(1994)은 기업의 이미지를 나타내는 특성용어들에 내재되어 있는 다섯가지 요인들(知性, 生動性, 非人間性, 野性, 堅實性 요인)을 탐색적으로 알아내었다. 이 연구의 목적은 기업이미지를 나타내는 특성용어들에 내재되어 있는 이러한 요인구조의 타당성을 확인적 요인분석을 통해 검증하고 최종적으로 기업이미지 측정을 위한 모델을 개발하는 데 있다. 이를 위해 유태용(1994)의 연구에 기초하여 기업이미지 측정을 위한 모델을 탐색적으로 설정한 후, 모델개발 및 교차타당화를 위하여 총 789명의 대학생들이 5대 그룹(현대, 대우, 삼성, 엘지, 선경)의 이미지를 평정하였다. 이 자료를 무선적으로 반으로 나누어 395명의 자료를 측정모델의 개발에 사용하였고, 394명의 자료를 측정모델의 교차타당화를 위하여 사용하였다. LISREL을 이용한 확인적 요인분석 결과, 선행연구(유태용, 1994)에서 탐색적으로 밝혀진 다섯가지 요인의 타당성이 지지되었다. 이러한 결과에 기초하여 기업이미지 측정을 위하여 총 30개 특성용어들로 구성된 척도를 제시하였다. 개발된 척도의 유용성을 알아보기 위하여 부수적으로 5대 그룹들 간의 이미지를 중다비교하였고, 다섯개 요인을 동시에 고려하여 5대 그룹이미지의 유사성을 알아보기 위해 군집분석을 실시하였다. 중다비교 결과, 선행연구 결과와 동일하게 삼성이 다섯개 차원에서 전반적으로 가장 좋은 이미지를 지니고 있었고 현대는 다른 기업에 비해 상대적으로 가장 비인간적으로 평가되었다. 군집분석을 한 결과, 선경, 엘지, 대우의 이미지가 전반적으로 유사하였고 삼성과 현대의 이미지는 전반적으로 상이하였다. 마지막으로 앞으로의 연구과제와 연구의 시사점 및 제한점을 논의하였다.

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Abstract

Yoo(1994) exploratorily extracted five factors(Intellect, Vitality, Dehumanization, Propulsion, and Stability) from trait adjectives describing corporate image. The purpose of this study was to confirm the five factors, and develop a model for measuring the corporate image. For this purpose, first of all, exploratory models were established based on the result of Yoo(1994)'s study. Then a confirmatory factor analysis was performed by LISREL 8 to develop the measurement model for the corporate image. In the step of model development, 395 college students rated the image of Korean five largest corporations(Hyundai, Daewoo, Samsung, Lucky-Goldstar, Sunkyong) using 154 trait adjectives describing corporate image. The result of the confirmatory factor analysis indicated the measurement model consisted of the five factors was well fitted to the data, and the model consisted of 30 trait adjectives(6 trait adjectives per a factor) was the best model. Another confirmatoty factor analysis was conducted to cross-validate the model using 394 college students. Result indicated the model was valid across different samples. Based on the five factor model of the corporate image, the five corporations were compared each other. Results from multiple comparison indicated that Samsung had generally good image in almost all of the five dimensions. The image of Hyundai was the worst in terms of Dehumanization factor. These results were exactly consistent with the previous study(Yoo, 1994). Results from cluster analysis indicated the images of Sunkyong, Daewoo, and Lucky-Goldstar were similar each other, and the images of Samsung and Hyundai were quite different. Lastly the implication and the limitation of this study were discussed. Also additional research tasks were suggested.

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투고일Submission Date
1995-10-20
수정일Revised Date
1995-11-20
게재확정일Accepted Date

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