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공공도서관의 서비스 질 평가에 관한 실증적 연구-서비스 질 요인이 고객만족 및 고객행태에 미치는 영향-

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2002, v.36 no.2, pp.89-117
이종권 (성균관대학교)
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초록

본 연구의 목적은 마케팅분야의 서비스 질 이론을 활용하여 공공도서관의 서비스 질을 측정하고 평가할 수 있는 모형을 구축하는 데 있다. 이를 위해 본 연구는 우선 고객이 기대하는 서비스 질의 중요 요인을 측정, 분석하여 중요도에 따른 우선 개선 요인의 순위를 도출하였다. 또한 서비스 질 요인과 고객만족의 상관관계 및 서비스 질 요인과 고객행태의 상관관계 모형을 구축하고 이를 통계적 방법으로 검증하여 고객만족과 고객행태에 영향을 미치는 서비스 질 요인들의 우선 순위를 도출하였다.

keywords
서비스의 질, 서비스 평가, 고객평가

Abstract

The purpose of this study is to construct a model for measuring and assessing service quality in public libraries based on the theory of service quality in marketing area. Firstly the degree of importance of service factors is measured and ranked according to the value of each factor. This importance ranking indicates the order of service improvement. Secondly the correlation model between service factors and customer’s satisfaction and behaviour is established and verified in statistical method. The result shows that the order of service quality factors which have influence on the customer’s satisfaction and behaviour is the order of service quality factors required preferential improvement.

keywords
서비스의 질, 서비스 평가, 고객평가

한국문헌정보학회지