본 연구는 웹 환경에서 이용자들의 정보의 질과 권위에 대한 판단이 웹 탐색과정에서 정보의 선택과 이용에 어떻게 영향을 미치는가를 다루고 있다. 실험실환경에서 교수와 박사과정학생 총 16명을 대상으로 탐색실험을 실시하여, 로그데이터, 생각 소리내어 말하기 (think-aloud), 인터뷰를 통하여 데이터를 수집하였다. 연구결과, 본 연구의 대상자들은 정보에 대한 판단을 탐색과정의 두 가지 단계에서 내리고 있음이 밝혀졌으며, 이는 예측적 판단과 평가적 판단으로 각각 분석되었다. 웹 정보의 질과 권위에 대한 판단성향과 판단에 영향을 미친 요소를 탐색과제의 유형, 이용자의 신분, 학문영역에 따라 비교하였다.
This study examines the effects of the judgment of information quality and cognitive authority on Web searching behavior. Sixteen scholars from diverse disciplines participated in the experiments, and the data were collected combining search logs, think-aloud during the searches, and post-search interviews in the laboratory setting. The results identified two distinct kinds of judgment, predictive judgment and evaluative judgment. The facets of judgment and criteria used for making judgments of quality and authority were analyzed associated with the types of task, status of users, and discipline areas of users.