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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

일본의 학교도서관법 개정과 사서교사제도

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2004, v.38 no.2, pp.95-118
권은경 (대구대학교)

초록

1997년, 일본 학교도서관법이 개정됨으로써 1953년 법제정 이래 계속 문제시되었던 사서교사배치가 2003년 3월까지 전국적으로 완료되게 되었다. 그러나 일본의 사서교사는 일반교사의 겸임에 지나지 않으므로 학교도서관의 활성화에 공헌해온 학교사서와의 복수직종 병치로 직무분담, 협력방안 등이 현안의 문제가 되고 있다. 일본 학교도서관법의 개정내용과 개정 이후의 문제점, 학교도서관직원으로서 사서교사와 학교사서의 대립과 갈등, 그리고 새로운 학교도서관전문직원제도로서 학교사서의 법제화, 전임사서교사제, 도서관과교사, 미디어 스페셜리스트의 가능성 등을 고찰하였다.

keywords
일본 학교도서관법, 일본 사서교사제도, 사서교사, 학교사서, Japanese school library law, School librarianship in Japan, Teacher librarian, School librarian

Abstract

By amending the Japanese School Library Law in 1997, teacher librarians were legally designated for school libraries in Japan. The most important problem of implementing the amended law is how to assigning tasks between teacher librarians and school librarians. It is because that the teacher librarian has not been full time librarian, and school librarian has actually contributed for activation of school library as a professional while there were no teacher librarian.This paper investigates issues and problems related to the amendment of the law, conflicts caused by juxstaposition of teacher librarian and school librarian, and the possibilities of new school librarianship in Japan.

keywords
일본 학교도서관법, 일본 사서교사제도, 사서교사, 학교사서, Japanese school library law, School librarianship in Japan, Teacher librarian, School librarian

참고문헌

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