선행연구를 고찰하여, 정보리터러시 관련 교육에 대한 노출, 각종 정보원에 대한 경험, 정보 이용 관련 교수진의 조언, 개인적 배경 등을 정보리터러시에 영향을 미치는 독립변인으로, 정보리터러시 태도와 실제 능력을 종속 변인으로 추출하고, 대학생을 대상으로 한 측정도구를 고안하여 조사를 수행한 후, 관련 요인의 현황과 요인간 관계 및 영향력 정도를 통계적으로 분석하였다. 정보리터러시의 개인별 집단별 차이, 낮은 도서관이용교육 노출과 교수진의 조언 등이 문제점으로 드러났으며, 컴퓨터와 인터넷 교육, 각종 정보원 이용 경험, 성별과 전공계열 등이 정보리터러시에 영향을 미치는 요인으로 입증되었다. 연구결과에 기초하여 정보리터러시 향상을 위한 사회의 인식전환, 이용교육의 실질적 변화, 고등교육기관 및 관련 협회의 유기적 협력과 노력 등이 제안되었다.
The study is attempted to identify the factors affecting information literacy among undergraduate students. Through literature review, exposure to related education, use experiences in information resources, advice of the faculty, individual background are considered as variables affecting information literacy attitudes and performance. A questionnaire was devised and collected data from 628 students. Then 24 hypotheses were tested statistically. Descriptive analysis shows differences in information literacy, lower exposure to library instruction, and lack of the faculty advice. Results of the hypotheses testing shows computer and internet education, use experience of the various information resources, gender and major areas of study as factors affecting information literacy. Based on the results, recommendations are suggested to improve the information literacy.
(2002.) 정보이용능력 교육프로그램의 비교연구.,
(2001.) 교육혁신과 인적자원 개발을 위한 교육정보화 종합발전 방안 - K세대 육성과 국민의 지식 역량 향상, 교육인적자원부.
(2002.) e-Campus .지식공동체 구현을 위한 대학정보화 활성화 종합방안, 교육인적자원부.
(2004.) 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형 개발 연구.,
(2001.) 한글 SPSS 10.0에 의한 조사방법 및 통계분석, 형설출판사.
(2003.) 제 7차 교육과정 운영의 실제 분석과 과제 한국교육개발원.,
정보활용능력을 위한 온라인 튜토리얼 모형에 관한 연구 . , 연세대학교 대학원
대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구 . , 이화여자대학교 대학원
(2003.) 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구.,
(2001.) 대학에서의 정보소양교육이 정보문제해결과정에 미치는 영향에 관한 연구, 성균관대학교 대학원
(2002.) 대학도서관 이용자 교육이 이용자의 정보 활용 능력에 미치는 영향에 관한 연구,
American Library Association. 1989. Presidential Committee on Infor- mation Literacy,
Association of College and Research Libra- ries. 2000. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Chicago,
Pro- moting Literacy in a Digital Age Approaches to Training for Infor- mation Literacy, Learned Publish- ing
C. 1997. The Seven Faces of Infor- mation literacy. Adelaide, Aslib Press.
C. S. 1992. Development of a Model of Information Literacy Outcome Measures within Nation Education Goals of 1990. Doctoral dissertation, Northern Arizona University.
The Big Six Skills Appoach to Library and Information Skills Instruction. NJ, Alex Publishing.
(s.s.2003) a Concept Closely Linked to Infor- mation Literacy and Lifelong Learning Journal of Documentation,
(2005) Report on a Quebec Study on Information Literacy,
(.2002) Rethinking Information Literacy,
(2001) Assessing Information Literacy among Undergraduates A Discussion of the Literature and the University of California-Berkeley Assessment Experience,
A Role for Libraries?,
(universityofpittsburgh.) T. Y. 2000. Aspects of Information Literacy A Sociological and Psy- chological Study. Ph. D. dissertation,
(6) Information Literacy-the Final Key to an Information Society,
(2) Information Technology as a Liberal Art,
The Learning Environment First-Year Students Teaching Assistants and Information Literacy,
Managing Technology - the Impact of Technology on Information Literacy Education in Libraries,
Information Literacy in Higher Education,
(1) A Reaction to Information Literacy and Higher Education,
National Commission on Libraries and Infor- mation Science.,
National Commission on Libraries and Infor- mation Science.,