학교 도서관의 이용자가 영상세대의 유비퀴터스 이용자, 포스트 디지털 이용자가 되면서 학교도서관의 소장 자료도 이미지와 디지털 자료를 수집하고 보관하여 교수-학습 자료로서 이용되어야만 학교도서관이 그 기능을 다할 수가 있다. 그러므로 사서들이 종이 자료를 다루는 기술은 물론 도서관의 자료를 변환하는 기술도 습득하여 중요한 자료를 변환 시킬 수 있어야 한다. 그리고 교사들이 교과목에 꼭 필요한 이미지나 디지털 자료를 만들 수 있도록 기술적으로 도와주어야 교수-학습자료를 충족시킬 수 있다. 이러한 역할은 사서교사들이 사서자격증을 가지는 것은 물론 첨단 정보기술능력도 갖출 때 수행할 수 있다.
The major role of school librarians in Korea has been providing reading guidance and library user education with paper resources. However, digital users have become more ubiquitous and demand more information with the images and digital materials. Therefore, school libraries need to collect more images and digital materials. At the same time, school librarians have to equip themselves with the ability to cope with this transformation. The qualified school librarians not only should have a teaching certificate but also know about techniques to transform various library materials into digital formats. Teachers and students could use these materials for their Web site homepages and Powerpoint presentations.
(2002.) 학교도서관 활성화 대책 수립 계획연구, 교육인적자원부.
(2003.) 초ㆍ중등학교 및 대학 도서관 발전 종합계획, 교육인적자원부.
(2002.) 학교도서관의 교수-학습지원프로그램운영.,
(2003.) 정보와 도서관 교과교육학,
(2003.) 교육정보센터로서의 학교도서관 활성화 방안, 서울교육대학교 대학원.
(2004.) 미디어전문가를 위한 교수매체 선정기준 연구.,
(2004.) 학교도서관의 발전 방안에 관한 연구.,
(2003.) 학교도서관의 디지털자료실 설치효과에 관한 연구.,
(2004.) 이미지 기술을 이용한 문헌정보학 교수법 개발연구.,
저작물에 이용허락 범위 표시하세요,
디지털 세상에도 정이 흐른다,
(2002.) 학교도서관에서의 전자출판 활용방안연구.,
(2004) Presentation equipment in social studies classes,
(2002) Many states are taking steps to remedy the rising shortage of school librarians,
(2004.) Administering the school library media center,
(2005.) Indexing multimedia and creative works: The problems of meaning and interpretation.,
(2005) "From early on, multimedia rules",
(1998.) ^Sony digital video camera recorder . ,
(2005.) The changing role of the school library media specialist in an information intensive society or Technology and the role of the school librarian revisited. Etec 695. [cited 2005. 11. 30].,