이 논문의 목적은 현장 사서의 관점에서 현행 문헌정보학 교육의 문제점을 도출해 내고 바람직한 개선방안을 제시해 보고자 하는데 있다. 논의에 필요한 데이터의 수집을 위해 공공, 대학, 전문, 그리고 학교도서관에서 근무하는 사서들을 대상으로 이메일 설문조사를 실시하여 347명으로부터 유효 답변을 회수하였다. 수집한 데이터에 근거하여, 1) 현장 사서들은 현행 문헌정보학의 교과과정과 내용에 대해 어떻게 평가하고 있으며, 2) 그들이 생각하는 사서가 갖추어야 할 전문적인 능력은 무엇인지, 나아가, 3) 현장에서 요구하는 능력을 갖춘 사서를 양성하기 위해서 문헌정보학 교육이 담보해 내야하는 내용은 무엇인지에 대해 논의하였다.
The purpose of this article lies in investigating the problems and limitations of the current LIS education in Korea with an emphasis on the viewpoints of librarians. Also identified are the librarians' suggestions for a better LIS educational system, in particular, for the renovation of the current LIS curriculum to upgrade the competencies of future librarians. To this end, 347 librarians from public, academic, special, and school libraries were e-mail surveyed. And the collected data were analyzed and interpreted to find out the specific problems and suggestions based on the types of libraries as well as the overall problems and suggestions.
(구본영.1992.도서관학․) 정보학 교육 및 교과과정연구. , 서울여자대학교
(1999.) 학부제 하에서 문헌정보학전공의 학부 구성 및 사서 자격 인정에 관한 고찰. ,
김종성. 2004. 학교도서관 영역 교과목 운용실태와 개선방향 연구. ,
(2005.) 문헌정보학 교육과정의 특성화된 프로그램 개발 및 활용에 관한 연구. ,
(2003.) 전문도서관 기반의 지식경영 방법론 연구. ,
(2000.) 국내 문헌정보학 프로그램의 현황 및 교육과정 개선에 관한 연구. , ^한국 도서관
(2003.) 사서교사의 직무분석을 통한 양성기관의 교과과정 개발에 관한 연구. ,
(2003.) 문헌정보학의 코어 교과목 연구. ,
(2003.) 디지털 시대의 도서관정보정책,
(2003.) 전문직 이론을 통해본 사서직의 전문성. ,
(1997.) 대학도서관 목록사서의 역할 및 자격 요건에 관한 연구. ,
한국문헌정보학회 문헌정보학의 이해 편찬위원회 편. 2004. 문헌정보학의 이해 . 서울: 한국도서관협회.
(1997.) 변화하는 도서관환경에 대비한 문헌정보학과의 교과과정 연구. ,
(.1996.) ?gLibrary^information science competencies revisited.?h ,
(1999.) ?gCore competencies^the learning organization.?h ,
D.W. 1985. New directions in library and information science education. Westport,
M. ed. 1993. ?gEducation requirements for a library-oriented career in information Management.?h Library Trends,
(2002.) ?gCompetencies needed for future academic librarians in Pakistan.?h ,
(2003.) ?gInformation studies curriculum based on competency definition.?h,
(2000.) Preparing the information professional: An agenda for the future. ,
(cited2005.8.8) ALA. 1999. ?gcongress on Professional Education.?h,
(cited2005.8.8) ALA. 1992. ?gStandard for accreditation of master's programs in library and information studies.?h,
(cited2005.6.5) ASERL. 2003. ?gASERL Competencies For Research Librarians.,
(cited2005.8.9) SLA. 2003. ?gCompetencies for Special Li- brarians of the 21st Century.,