바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

공공도서관의 어린이 독서치료 효과에 관한 연구

A Study on the Effectiveness of a Bibliotherapy Program for Elementary School Children in the Public Library

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2006, v.40 no.3, pp.353-368
박금희 (이화여자대학교)
정연경 (이화여자대학교)

초록

본 연구는 공공도서관에서 다룰 수 있는 독서치료의 위기상황 범주를 개발하고, 그 중에서 어린이들의 공격성 감소에 미치는 독서치료의 효과에 대한 검증을 통해 독서치료가 공공도서관 서비스로 구현되도록 하는데 그 목적이 있다. 실험연구를 통해 독서치료 프로그램의 효과를 분석한 결과 매우 긍정적인 결과를 얻을 수 있었고, 이러한 독서치료가 공공도서관의 서비스로 이루어지기 위한 방안이 요구된다.

keywords
독서치료, 독서치료 프로그램, 공공도서관, 공격성, 어린이, Bibliotherapy, Bibliotherapy Program, Public Library, Aggressive Behavior, Elementary School Children

Abstract

The purpose of this study is to develop the categories of the bibliotherapy program in the public libraries and to evaluate the effect of group bibliotherapy program for the decreasing aggressive behavior of the elementary school children. The effectiveness of bibliotherapy program was very impressive and its expansion to the public library service is required.

keywords
독서치료, 독서치료 프로그램, 공공도서관, 공격성, 어린이, Bibliotherapy, Bibliotherapy Program, Public Library, Aggressive Behavior, Elementary School Children

참고문헌

1.

남궁희승. , (1997.) 분노조절 프로그램의 효과., 연세대학교 대학원 심리학과.

2.

부산 남구도서관 편, (2004) 성인용, 청소년용, 어린이용 도서목록., 부산 남구도서관

3.

사공철 외. , (1996.) 도서관학정보학 용어사전., 한국도서관협회.

4.

울산 남부도서관 편. , (2004.) 마음 아픈 이들을 위한 자가 치유 도서목록., 울산 남부도서관.

5.

한국도서관협회. , (1999.) 상황별독서목록., 한국도서관협회.

6.

한국독서치료학회. , (2004.) 독서치료의 실제., 학지사.

7.

한윤옥. , (2003.) 독서치료를 위한 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 연구 상황설정 및 분류체계와 관련하여.,

8.

_. , (2004.) 독서치료를 위한 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 연구 II: 사례분석을 통한 상황 설정 및 분류체계 예시.,

9.

홍창희 외. , (2003.) 한국아동인성 검사 실시요강., 한국가이던스.

10.

Bandura, (589-595.) Influence of model reinfor- cement contingencies on the acquisition of imitative response,

11.

Bernstein, J. E. 1977. Books to help children cope with separation and loss. New York,

12.

Burt, (theuniversityofwisconsin.) L. N. 1972. Bibliotherapy Effect of Group Reading and Discussion on Attitudes of Adult Inmates in Two Correctional Institutions. Ph.D. diss.,

13.

Crick,N. R, (1998) Re- sponse decision processes in relational and overt aggression,

14.

Fassler, Mastering stress through books. New York, The Free Press.

15.

Gove, P. B. 1961. Webster's Third New International Dictionary of the English language,

16.

Hannigan, (184-198.) The Librarian in Bibliotherapy Pharmacist or Biblio- therapist?,

17.

Mitchell-Kamalie, L. , (2002.) The application of Bibliotherapy with primary school children living in a violent society., University of the Western Cape.

18.

Mohr, D. Nixon and S. Vickers. 1991. Books that heal, Teacher Ideas Press.

19.

Monroe, M. E. 1971. Reading Guidance and Bibliotherapy in Public a Selection of Papers Presented at a Series of Adult Services Institutes Library School of the University of Wisconsin.,

20.

H. and G. Caplan. 1965. A Framework for studying families in crisis. New York Family Service Association of America.,

21.

Pardeck, J. T. , (1998) Using books in clinical social work practice: A Guide to Bibliotherapy., The Haworth Press.

22.

Rubin, A Guide to Theory and Practice. Phoenix, Oryx Press.

23.

Stein, The mental health role of the preschool teacher,

24.

Tews, (2) Introduction,

25.

Tews, (2) Introduction,

한국문헌정보학회지