바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

창의력과 자기주도적학습능력에 미치는 독서교육의 영향에 관한 연구

A Study on the Effect of Reading Instruction on the Creative Ability and the Self-Directed Learning Ability

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2006, v.40 no.3, pp.53-71
조미아 (중랑구립면목정보도서관)

초록

본 연구는 독서교육 프로그램의 유형과 독서방식에 따라 창의력과 자기주도적 학습능력이 어떻게 나타나는지 그리고 교육 기간에 따라 창의력과 자기주도적 학습능력에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있는지를 파악하기 위한 것이다. 2005년 4월부터 12월까지 초등학교 6학년 2개 반을 대상으로 한 반은 쓰기 중심 독서프로그램 모형인 ‘Author-Reader-Inquirer Cycle’을 실시하고, 다른 한 반은 말하기듣기 프로그램중심 독서프로그램 모형인 ‘Literature Circles’를 실시하였다. 창의력과 자기주도적 학습능력을 검증하기 위해 사전 1회차 검사, 7월에 단기 교육 사후검사, 2학기말인 12월에 장기 교육 사후검사를 실시하였다. 연구 결과 독서교육은 어린이들의 창의력과 자기주도적 학습능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 또한 쓰기 중심의 독서교육 프로그램이 말하기듣기 프로그램에 비해 효과적이고, 단기 독서교육 보다는 장기 독서교육이 효과적인 것으로 나타났으며, 독서 방식 중에서는 음독, 묵독, 다독, 통독, 발췌독에 비해 정독을 통한 독서방식이 창의력과 자기주도적 학습능력을 향상시킬 수 있는 것으로 나타났다.

keywords
독서교육, 독서방식, 독서방법, 창의력, 창의성, 자기주도적 학습능력, Reading Instruction Program, Reading Method, Creative Ability, Self-Directed Learning Ability, Creativity

Abstract

The purpose of this study is to investigate how the different types of reading instruction programs and reading methods influenced the creative ability and the self-directed learning ability. They were divided into two groups. Class A was taught to use “The Author-Reader-Inquirer Cycle”, which concentrated on the writing-centered reading program model. Class B was taught to use “The Literature Circles”, which concentrated on the speaking and listening-centered reading program model. After reading instruction, the creative ability and the self-directed learning ability increased. The writing-centered reading instruction was more effective than the speaking and listening-centered reading instruction. The reading instruction during the long-period was more effective than that during the short-period. The “intensive reading” among the reading methods had a significant influence on the creative ability and the self-directed learning ability.

keywords
독서교육, 독서방식, 독서방법, 창의력, 창의성, 자기주도적 학습능력, Reading Instruction Program, Reading Method, Creative Ability, Self-Directed Learning Ability, Creativity

참고문헌

1.

(1997) 아동의 자기주도적 학습능력에 영향을 미치는 관련 변인 분석,

2.

(2002) 창의적 독서 지도 방안: 고등학교 7차 국어 교과서에 실린 문학 작품을 중심으로, 아주대학교 교육대학원

3.

(2003) 초등학교 고학년 아동의 독서성향과 창의성향과의 관계 연구, 목포대학교 교육대학원

4.

(2004) 창의력 검사: 창의력 계발을 위한 창의력검사의 이해와 활용, 한국가이던스

5.

(2002) 수준별 독서 활동이 자기주도적 학습에 미치는 효과, 부산대학교 교육대학원

6.

(2004) 독서력 향상을 위한 속독 교육, 건국대학교 교육대학원

7.

(2001) 공공도서관 독서교실 운영 프로그램 모형개발 연구,

8.

(1988) Growth in Reading and How Children Spend Their Time Outside of School,

9.

(2004) The Peter Effect: Reading Habits and Attitudes of Preservice Teachers,

10.

(1992) The Nature and Nurture of the Self-Directed Learner,

11.

(1992) Association of parent- child self-directed learning readiness University of Oklahoma,

12.

(1996) Creating Classroom Cultures that Foster Reading Moti- vation,

13.

(1999) Three Cases of Teacher Knowledge in Elementary Literature-Based Reading Instruction, University of Minnesota

14.

(2004) Early Reading Instruction for Children with Reading Difficulties Meeting the Needs of Diverse,

15.

(1988) Learning to read and write A longitudinal study of 54 children from first through fifth grades Jour- nal of Educational Psychology,

16.

(1994) Effects of reading storybooks aloud to children Journal of Edu- cational Research,

17.

(1995) Those influential literacy teachers: meaning negotiators and motivation builders,

18.

(1999) Reading-skill development and instructional practices facilitating reading growth for students with and without learning disabilities: A one- year longitudinal study, University of Minnesota

19.

(1992) University of Okla- homa,

20.

(2004) What Happens to Precocious Reader's Performance by the Age of Eleven,

21.

(1986) Matthew Effect in Reading Some consequences of indi- vidual differences in the acquisition of literacy,

22.

(1991) A Micro- Experimental Analysis of Silent Reading in Small Group Guided Reading Les- sons University of Illinois at Urbana-Champaign,

23.

(2004) Are Silent Reading Beha- viors of First Graders Really Silent,

한국문헌정보학회지