이 연구에서는 우리나라 공공 도서관에서 적극적으로 수용해야할 정보취약계층에 대한 정보서비스 확산을 위해 필요한 개념과 기본적인 정보서비스 전략을 제안하였다. 공공도서관은 정보취약계층을 크게 장애인과 생활보호대상자, 노인 등으로 구분하여 각 계층의 특성을 고려한 정보서비스를 제공하여야 한다. 이들을 위한 정보서비스는 시설적 배려와 제도적 배려, 기기적 배려로 구분할 수 있다. 시설적 배려는 Information Commons 전략에 따라 정보화 기기와 시설이 통합된 공간에서 참고사서에 의해 협업하는 공간의 배치를 고려한다. 제도적 배려는 도서관에서 이용자 교육과 외부 전문가와의 협업교육을 수행하고, 정보취약계층별에 따른 개인화된 서비스를 제공해야 한다. 기기적 배려는 장애인을 위해 개발된 기기수준과 같이 다른 정보취약계층의 특성을 고려해야 한다.
To promote information service and to encourage active participation from the group categorized as the alienated class(group of people), this study suggests the basic concepts and strategy for the information services to alienated class who does not have full public library services. The paper classifies three separate groups of alienated groups, handicapped, poor(economically unfortunate group) and elderly group. The service shall consider their needs from their own point of concern and interests. There are three distinctive considerations, infra structure(facility building, space, place), administrative consideration, and equipments. Infra-structure includes the planning of the space to facilitate the equipments and reference materials which will be controlled and moderated by a librarian. Administrative service includes the development for the educational system between the end users and external experts. It also includes the individualized education system for each group. Material and equipment consideration should include the each group's specific needs such as the infra-structures which is provided for the handicapped person.
(2006) 국립디지털도서관운영전략 세부계획 보고서 1, 국립중앙도서관:
(2006) 국립중앙도서관 국립디지털도서관 운영전략 세부보고서 1, 서울, 국립중앙도서관
(2007) 이용자 참여의 개념 구조 한국장애인복지에 대한 함의,
(2007년9월20일) 국립디지털도서관-정보소외계층서비스전략, 국립중앙도서관 발표자료
(2002) 독서장애인을 위한 도서관서비스 활성화 방안 모색, 한국도서관협회
(2007) 06 정보격차지수 및 실태조사 주요결과 분석자료집, 한국정보문화진흥원
(2007) 대학도서관의 Information Commons 도입에 관한 연구,
(2007) 대학도서관의 Information Commons 적용모형 연구,
(2006) 2006 장노년층 정보격차 실태조사 , 정보통신부
(2006) 2006 장애인 정보격차 실태조사 , 정보통신부
(2005) Information Commons: Models for eLiteracy and the Integra- tion of Learning,
(2006) Reference ser- vices in the commons environment,
(2004) Learning beyond the Class- room: Envisioning the Information Commons’ ,
(2003) The Information Com- mons: The Academic Library Of The Future,
(2006) Collaboration in an Information Commons key elements for successful support of eliteracy,