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대학도서관의 이용자만족도와 충성도에 관한 연구 - K대학도서관의 이용자를 대상으로 -

A Study on the User Satisfaction and Loyalty of University Library Users

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2008, v.42 no.3, pp.281-299
김선애 (경성대학교)
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초록

본 연구는 유럽의 고객만족도모델(ECSI)을 적용하여 대학도서관의 전반적인 품질이 도서관의 이용에 따른 전반적인 만족도와 도서관의 지속적인 이용의사에 미치는 영향을 밝히는데 그 목적이 있다. 설문지는 대학도서관에 대해 이용자들이 지각하는 도서관의 전반적인 품질을 측정할 수 있도록 설계되었으며, 6개(전자자원, 인쇄형태자료, 제공프로그램, 도서관시설, 열람환경, 직원의 전문성·태도)의 변인으로 구성되었다. 분석결과 도서관의 전반적인 품질 중 인쇄형태자료, 열람환경, 직원전문성·태도가 이용자만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그중 열람환경이 가장 큰 영향력을 발휘하는 것으로 나타났다. 이용자들의 지속적인 이용과 관련하여서는 인쇄형태자료, 열람환경, 이용자만족도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 도서관은 이용자들의 충성도를 증가시키기 위해서는 열람환경품질개선, 인쇄형태자료의 품질 개선, 직원의 전문성 및 태도에 관한 품질개선을 통해 이용자 만족도를 향상시켜야 한다.

keywords
Service Quality-Academic Library, User Satisfaction-Academic Library, User Satisfaction Index, User Loyalty, 서비스품질-대학도서관, 이용자만족-대학도서관, 이용자만족도, 충성도, Service Quality-Academic Library, User Satisfaction-Academic Library, User Satisfaction Index, User Loyalty

Abstract

The research purpose for this paper is adopt the European Customer Satisfaction Index(ECSI) on a survey performed on library users to measure users' satisfaction and loyalty factors. A questionnaire is designed to integrate measurement into the library's management system for visual analysis of what users expect from library. Results from the survey show that users expect more improvement in the library environment and collection of printed publications section. Conclusion from the survey, we were able to make the following suggestions to satisfy user expectations: (1) improve library environment (2) increase collections of printed publications and periodical to meet readers' demands (3) offer more fiendly and helpful user service.

keywords
Service Quality-Academic Library, User Satisfaction-Academic Library, User Satisfaction Index, User Loyalty, 서비스품질-대학도서관, 이용자만족-대학도서관, 이용자만족도, 충성도, Service Quality-Academic Library, User Satisfaction-Academic Library, User Satisfaction Index, User Loyalty

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