In this study, after Library-Assisted Instruction is set out and executed, it is surveyed and verified the connection between Learning Attitude and Life competence. This study indicates that Learning Attitude and Life skills of Library-Assisted Instruction have close correlation and the extension of Life competence(Communication, Problem Solving, Self-Directed Learning) is under the influence of Learning Attitude. This study suggests that cooperative learning, Information Processing Model and constructivism learning theory have to be adopted as a means of increasing more educational effects and extensions of Library-Assisted Instruction.
김안나, (2003) 국가수준의 생애능력 표준설정 및 학습체제 질 관리 방안 연구(Ⅱ), 한국교육개발원
민혜령, (2001) 정보소양 통합교육이 초등학생의 문제해결능력에 미치는 영향에 관한 연구,
박경숙, (1976) 학업에 대한 자아개념 . 태도 . 학습습관 검사 개발에 관한 연구 in: 한국교육, 한국교육개발원
방재현, (2002) 농업계 고등학교 담임교사의 지도성과 학생의 학습태도와의 관계분석,
백미자, (2007) 도서관활용수업이 사회과의 자기주도적 학습능력에 미치는 영향,
변우복, (2006) 학교도서관 활용 교수-학습 자료 개발 연구, 한국교육학술정보원
송기호, (2008) (개정3판)학교도서관 교육의 실제, 한국도서관협회
송기호, (2008) 교과 연계성 강화를 위한 학습주제 중심의 통합 정보활용 교육과정에 관한 연구,
유소영, (1996) 학교도서관과 교육, 건국대학교 출판부
유현숙, (2004) 국가수준의 생애능력 표준설정 및 학습체제 질 관리 방안 연구(Ⅲ), 한국교육개발원
이보석, (2005) 도서관 정보 활용 프로그램을 통한 자기 주도적 학습 및 정보 활용 능력 신장에 관한 연구,
이석재, (2003) 생애능력 측정도구 개발 연구:의사소통 능력,문제해결능력,자기주도적 학습능력을 중심으로, 한국교육개발원
이승길, (2005) 학교도서관 활용수업이 고등학생의 자기주도적 학습능력에 미치는 영향,
이승재, (2006) 도서관활용 수업이 독서활동 및 자기 주도적 학습 태도에 미치는 영향,
이혜심, (2004) 고등학교 1학년 학생들의 생애능력 수준,
정현희, (2004) 인문계 고등학교 3학년 남학생의 학습태도,부모의 양육태도 및 교사의 태도가 시험불안에 미치는 영향,
Haycock,Carol-Ann, (1988) Cooperative Pro- gram Planning A model that works, Emergency Librarian
OECD, (2003) OECD Programme for Intet- national Student Assessment, OECD