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국회도서관의 공공기관 및 정부정보 서비스에 대한 입법관련 종사자와 일반이용자의 이용행태와 만족도 분석

A Study on the User Behaviors and Satisfaction of Legislative Employees and Other Library Users for the Government Information Service of National Assembly Library of Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2009, v.43 no.1, pp.235-250
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.1.235
오동근 (계명대학교)
윤병호 (한국기업평가원)
여지숙 (계명대학교)
김주래 (한국기업평가원)
박상후 (계명대학교)
마을순 (국회도서관)
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초록

이 연구에서는 국회도서관 이용자인 입법관련 종사자와 일반 이용자를 대상으로 국회도서관의 공공기관 및 정부정보 서비스에 대한 설문조사를 바탕으로, 이용행태 및 만족도에 대해 분석하였다. 분석결과 공공기관 및 정부정보의 이용 및 필요성은 입법관련 종사자가 일반 이용자에 비해 더 많은 것으로 나타났다. 응답자들은 전체적으로 국회도서관의 공공기관 및 정부정보 서비스를 개선할 필요가 있으며, 공공기관 및 정부정보를 통합하여 검색․제공할 포털사이트에 대한 필요성 역시 비교적 높게 인식하고 있는 것으로 조사되었다.

keywords
Government Information, National Assembly Library, Library User Behaviors, User Satisfaction, Portal Service, 공공기관 및 정부정보, 국회도서관, 이용행태, 만족도조사, 포털서비스, Government Information, National Assembly Library, Library User Behaviors, User Satisfaction, Portal Service

Abstract

This study analysed the user behaviors and satisfaction for the government information service of Nation Assembly Library of Korea, based on the questionnaires from users including the legislative employees and other library users. The results showed that legislative employees used the services more often and have more needs for the services than other users. Most legislative employees and other library users evaluated that the services should be improved and that it would be desirable to develop a portal system and services providing the integrated search and offering government information as one stop service.

keywords
Government Information, National Assembly Library, Library User Behaviors, User Satisfaction, Portal Service, 공공기관 및 정부정보, 국회도서관, 이용행태, 만족도조사, 포털서비스, Government Information, National Assembly Library, Library User Behaviors, User Satisfaction, Portal Service

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