The purpose of this study is to improve the classification focused on KDC 4th edition for children's materials. For the study, literature study, KDC application and user survey in 51 libraries for children were performed. Based on the results, classification for children's materials is proposed to improve in two ways: classification system itself and arrangement in the shelf. First of all, it is required to scatter the subjects that are centered on specific numbers and to allow various types, characteristics and literature genre of children's materials to be classified in KDC. KDC also should provide specific notes and classification guidelines for interdisciplinary subjects. In the shelf arrangement, it is proposed to consider the introduction of user-friendly call number and arrangement principles by ages or titles. In the end, it is necessary to compose various collections that represent users' needs, and the user education program is needed.
堀川照代. 2007. 兒童サ―ビス論 . 고향옥 옮김. 파주: 알마.
김정현, 문지현. 2007. 국내 어린이도서관의 분류표 현황 분석에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지 , 38(2): 315-335.
김천숙. 2005. 공공도서관의 그림책 분류에 관한 연구 . 석사학위논문, 이화여자대학교대학원, 문헌정보학전공.
김효정 외. 1997. 독서교육의 이론과 실제 . 서울: 한국도서관협회.
문지현. 2008. 어린이도서 분류법 개발 연구 . 박사학위논문, 전남대학교 대학원, 문헌정보학전공.
민경록, 성승경. 2005. 어린이 자료 분류를 위한 KDC의 수정 및 보완: 문학류(800)를 중심으로. 전국도서관대회 주제발표논문집 , 43: 62-89.
박경숙. 2005. 어린이도서관 분류표 현황과 과제. 어린이와 도서관 , 1: 124-141.
장지숙. 2006. 뉴베리수상작 주제 분석을 통한 어린이 독서자료 선정 효율화 방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지 , 17(1): 63-79.
한국도서관협회. 2008. 2007 한국도서관연감.
한국도서관협회 한국십진분류법해설편찬위원회. 1997. 개정 제4판 한국십진분류법 해설 . 서울: 한국도서관협회.
한국도서관협회 분류위원회. 2008. 한국십진분류법(KDC) 제 5판 발간에 관한 공청회. 제45회 전국도서관대회 , 2008년 10월 8일-10일. [광주: 김대중컨벤션센터].
Boyce, J. I., and Boyce, J. I. 2002. “A Reexamination of Shelf Organization for Children's Books [At West Baton Rouge Parish Library].” Public Libraries, 41 (5): 280-283.
Dumas, E. P. 2005. “Give ‘em What They Want! Reorganizing Your Fiction Collection by Genre.” Library Media Connection, 24(2): 20-22.
Fountain, J. F. 2006. Guidelines for standardized cataloging for children In Cataloging Correctly for kids, 4th edition, Chicago: American Library Association (ALA).
Intner, Sheila S., et. al. 2006. Cataloging correctly for kids: an introduction to the tools. IL : American Library Association(ALA).
Smith, R. V. 1999. “Dewey decimal classification of folklore for children: searching for effective, user-friendly arrangements [at the Minuteman Library Network].” Technicalities, 19(8): 4-6.