바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

어린이도서관 프로그램 개발과 운용을 위한 도서관 실태조사 분석

An Analysis of the State of Libraries in Pursuit of the Efficient Development and Management of Children's Library Programs

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2009, v.43 no.2, pp.53-90
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.2.053
홍현진 (전남대학교)
강미희 (전남대학교)
정미봉 (전남대학교)
정대근 (전남대학교)

초록

어린이도서관의 프로그램 개발과 운용 방향을 제시하기 위하여, 전국의 어린이도서관 80개 기관을 설문조사하였으며, 응답이 회수된 55개 기관을 분석대상으로 하여, 이들 기관의 이용현황 및 주요 이용자 층, 장서 및 예산 현황, 프로그램 유형, 이용대상, 운영기간, 홍보, 평가, 프로그램 성공요인 및 실패요인 등에 대한 실태를 파악하였다. 이와 함께 전국적으로 분포되어 있는 어린이도서관 중 서울, 경인, 인천, 부산, 충북, 전남, 제주 등 지역별로 규모가 큰 21개 어린이도서관을 방문하여, 이들 기관의 프로그램 유형, 프로그램 운용현황, 공간구성, 관련기관과의 연계 및 협력, 자원봉사자 활용 등에 관한 사항을 직접면담을 통해 파악하였다. 또한 미국, 프랑스, 영국, 싱가포르, 일본, 중국 등 해외 6개국의 총 29개 기관을 조사대상으로 선정하여, 직접 방문을 통한 개개 도서관의 프로그램 실제사례와 운용현황 등에 대한 조사를 실시하였다.

keywords
Children's Library, Foreign Children's Library, Children's Library Programs, 어린이도서관, 해외어린이도서관, 어린이도서관 프로그램, Children's Library, Foreign Children's Library, Children's Library Programs

Abstract

The purpose of this study was to examine 80 children's libraries in an effort to suggest some of the right directions for the development and management of children's library programs. A survey was conducted on 80 children's libraries in the nation, and the answer sheets from 55 libraries were gathered and analyzed to find out the extent of use, the major users, the book collections, budgets, the types of programs, the target audience of the programs, the terms of the programs, publicity, evaluation and factors determining the success or failure of the programs. In addition, 21 large children's libraries located in Seoul, Gyeongin, Incheon, Busan, North Chungcheong Province, South Jeolla Province and Jeju Island were visited, and the management were interviewed in order to decipher the types and management of the programs, their spatial construction, tie-ups or collaborations with relevant organizations and the utilization of volunteers. Finally, 29 foreign organizations were selected from six foreign countries including the United States, France, the United Kingdom, Singapore, Japan and China, and the cases and states of their programs' management were checked through personal interviews.

keywords
Children's Library, Foreign Children's Library, Children's Library Programs, 어린이도서관, 해외어린이도서관, 어린이도서관 프로그램, Children's Library, Foreign Children's Library, Children's Library Programs

참고문헌

1.

곽철완, 이정미. 2005. 어린이도서관의 공간계획에 관한 연구: 어린이 부모의 의식조사. 한국도서관․정보학회지 , 36(4): 155-176.

2.

국립어린이청소년도서관. 2007. 세계도서관 현황: 어린이 서비스 중심 . 서울: 국립어린이청소년도서관.

3.

국립중앙도서관. 2004. 국립어린이청소년도서관(가칭) 운영 연구 . 서울: 국립중앙도서관.

4.

김미령, 김선영, 김옥수, 김윤정. 2003. 공공도서관 어린이실 운영실태와 개선방안에 관한 연구. 문헌정보학연구지 , 29: 119-146.

5.

김태관. 2003. 지역문화공간의 효율적 운영에 관한 연구 . 석사학위논문, 단국대학교 산업경영대학원.

6.

느티나무어린이도서관 편. 2004. 작은도서관 운영사례: 느티나무어린이도서관 . 작은도서관 총서, 2. 서울: 국립중앙도서관 작은도서관진흥팀.

7.

설리반, 마이클. 2007. 어린이 서비스의 기초: 어린이사서 역량강화를 위한 자료집 . 국립어린이청소년도서관 역. 서울: 국립어린이청소년도서관.

8.

문화관광체육부. 2008. 국립아시아문화전당 어린이지식문화원 운영조직화사업 . 서울: 문화체육관광부.

9.

어린이도서관연구소 엮음. 2004. 어린이도서관 길잡이: 어린이도서관 설립에서 운영까지 . 고양: 어린이도서관연구소.

10.

어린이와도서관. 2006. 작은도서관 운영사례: (사)어린이와도서관 . 서울: 국립중앙도서관 작은도서관진흥팀.

11.

윤정옥. 2007. 공공도서관의 어린이 독서진흥활동. 한국도서관․정보학회지 , 38(2): 165-184.

12.

이숙현. 2006. 국립어린이청소년도서관 그리고 어린이 서비스. 圖書館文化 , 47(12): 2-3.

13.

이정미, 곽철완. 2005. 어린이도서관의 공간계획에 관한 연구: 어린이의 연령 단계별 공간이용 실태를 중심으로. 한국도서관․정보학회지 , 36(4): 177-198.

14.

정혜경, 김현희. 2005. 한국과 미국 공공도서관의 취학 전 어린이를 위한 이야기 들려주기 프로그램에 관한 비교 연구. 한국문헌정보학회지 , 39(1): 295-320.

15.

청주기적의도서관. 2004. 어린이도서관의 건립 및 운영 , 청주: 청주기적의도서관.

16.

호리카와 테루요. 2007. 아동 서비스론: 의의․개요․활동․현황․평가 . 고향옥 옮김. 파주: 알마. 원전: 兒童サビス論. 1998.

17.

Banks, Carrie. 2004. “All Kinds of Flowers Grow Here The Child's Place for Children with Special Needs at Brooklyn Public Library." Children & Libraries, 2(1): 5-10.

18.

Cerny, R., P. Markey, and A. Williams. 2006. Outstanding library service to children : putting the core competencies to work. Chicago: Association for Library Service to Children, American Library Association.

19.

Collins, J. 2005. “Schools library services: their changing value to the education of London's children." Taylor & Francis LTD, 34(1): 61-76.

20.

Diamant-Cohen, B., E. Riordan, and R. Wade. 2004. “Make Way for Dendrites How Brain Research Can Impact Children's Programming." Children & Libraries, 2(1): 12-20.

21.

Gross, Melissa., Eliza T. Dresang, and Leslie E. Holt. 2004. “Children's in-library use of computers in an urban public library." Library & Information Science Research, 26(3): 311-337.

22.

Hughes-Hassell, Sandra, and Denise E. Agosto. 2007. “Making Storytime Available to Children of Working Parents: Public Libraries and the Scheduling of Children's Literacy Programs." Children & Libraries, 5(2): 43-48.

23.

Juncker, Beth. 2007. “Using Aesthetics as an Approach to Defining a New Children's Cultural Foundation within the Library and Information Science Curriculum." Journal of Education for Library & Information Science, 48(2): 154-165.

24.

Lu, Ya-Ling. 2005. How children's librarians help children cope with daily life: An enhanced readers' advisory service. Ph.D. diss., University of California.

25.

Martinez, Gilda. 2005. Libraries, families, and schools. Partnership to achieve reading readiness: A multiple case study of Maryland public librarians. Ph.D. diss., The Johns Hopkins University.

26.

Massey, S. A., A. C. Weeks, and T. Y. Neely. 2005. “Providing Library Services for Urban Children: Challenges and Strategies." Advances in Librarianship, 2: 73-98.

27.

Massey, S., A. C. Weeks, and A. Druin. 2005. “Initial Findings from a Three-Year International Case Study Exploring Children's Responses to Literature in a Digital Library." Library Trends, 54(2): 245-265.

28.

Powe, Andre. 2007. “The ABCs of Hospital Storytelling at the Brooklyn Public Library." Children & Libraries, 5(3): 28-30.

29.

Schulte-Cooper, Laura. 2002. “The Association's Associations: ALSC Works on Behalf of Children." American Libraries, 33(4): 11.

30.

Sullivan, Michael. 2005. Fundamentals of children's services. Chicago: American Library Association.

31.

Wilson, Patricia J., and R. Leslie. 2001. Premiere events : library programs that inspire elementary school patrons. Englewood, Colo.: Libraries Unlimited.

32.

國立國會圖書館國際. 2006. 日本兒童文學の流れ . 東京: 國立國會圖書館國際子ど も圖書館.

33.

高鷲志子. 2006. 子どもと本の架け橋に: 児童図書館にできること . 東京: 角川學 藝出版.

34.

金澤みどり. 2006. 兒童サ-ビス論 . 東京: 學文社.

35.

島弘. 2003. 圖書館と子どもたち . 東京: 久山社.

36.

杉岡和弘. 2005. 子ども圖書館をつくる . 東京: 勁草書房.

37.

童図書館研究会, 編. 2004. 児童図書館のあゆみ: 児童図書館研究会50年史 . 東京: 敎育史料出版會. 

38.

兒童圖書館硏究會, 編. 2004. 兒童圖書館のあゆみ:兒童圖書館硏究會50年史 . 東京: 敎育史料出版會.

39.

日本図書館研究会編集委員会, 編. 2006. 子どもの読書環境と図書館 . 大:阪: 日本圖書館硏究會.

40.

佐藤凉子. 2004. 兒童サ-ビス論 . 東京: 敎育史科出版會.

41.

大﨑眞希子. 2007. 児童奉仕の実際 「レファレンス」. こどもの図書館 , 54(1).

42.

鈴木直子. 2007.児童奉仕の実際 「本の紹介文を書く」. こどもの図書館 , 54(1).

43.

汐﨑順子. 2007. 児童奉仕の実際 「選書․蔵書構成」. こどもの図書館 , 54(1).

44.

佐藤公. 2008. 博物館と図書館のコラボレーション. こどもの図書館 , 55(2).

45.

坂部豪. 2006. 「子ども読書活動推進計画」 の現状と課題. こどもの図書館 , 53(9).

46.

岡田務. 2006. 地域を巻き込む公共図書館: 郡山市と東松島市の事例から. こどもの 図書館 , 53(7).

한국문헌정보학회지