바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관 교육서비스의 영향요인에 관한 연구

A Study on the Analysis of the Variables Affecting the Educational Services of School Libraries

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2009, v.43 no.4, pp.163-192
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.163
김성준 (전주여자고등학교 사서교사)
서진원 (전북대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구의 목적은 학교도서관의 교육서비스에 영향을 미치는 요인을 규명하고, 각 요인의 인과관계와 영향력의 크기를 분석하여, 교육서비스를 활성화시키기 위한 효과적인 방안을 모색하는 것이다. 이를 위해 문헌연구를 바탕으로 영향요인을 포괄적으로 탐색하여 변수를 선정하였고, 이를 조작적으로 정의하였다. 선정된 변수는 학교구성원의 인식과 지원, 사서교사의 전문성, 사서교사와 교과교사의 협력, 학교교육과정, 사서교사의 시간부족, 교육환경, 교육서비스이며, 이 7개 변수 간의 인과관계에 대한 14개의 가설을 구조방정식모형을 적용하여 분석하였다. 분석결과 학교도서관 교육서비스의 핵심요인은 사서교사의 전문성, 교과교사와의 협력, 학교 교육과정으로 나타났고, 이를 바탕으로 학교도서관 교육서비스의 활성화 방안을 모색하였다.

keywords
School Library, Teacher Librarian, Information Literacy Education, School Library, Teacher Librarian, Information Literacy Education, 학교도서관, 사서교사, 정보활용교육

Abstract

The purpose of this study is to investigate the factors that affect the educational service of school libraries and to seek effective ways to revitalize the services following an analysis of the influence size and the cause and effect of each factor. For this, after deciding the variables through a comprehensive investigation based on documentary research, the variables were operationalized. These variables are school members' recognition and support, teacher librarians' expertise, cooperation between teachers and teacher librarians, the school curriculum, a shortage of teacher librarians' time, the educational environment and educational services. Fourteen hypotheses on the cause and effect among the seven variables were analyzed by applying SEM (Structural Equation Modeling). The result is that the key factors of educational services are teacher librarians' expertise, cooperation between subject teachers and teacher librarians, and the school curriculum. As a result, active methods for the educational services of school libraries were sought.

keywords
School Library, Teacher Librarian, Information Literacy Education, School Library, Teacher Librarian, Information Literacy Education, 학교도서관, 사서교사, 정보활용교육

참고문헌

1.

권은경. 2003. 학교도서관 담당교사의 인식을 통한 도서관 활성화 방안연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 34(1): 147-172.

2.

김병주. 1989. 司書敎師의 役割에 대한 認識硏究. ꡔ圖書館學ꡕ, 17(1): 229-259.

3.

김성준. 2008. 사서교사 평가제도로서 현행 교원평가제의 문제점과 개선방향에 관한 연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 39(4): 421-443.

4.

김종성. 2005. 사서교사의 직무적응 저해요인과 극복방안에 관한 문화기술적 연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 36(1): 237-268.

5.

김진숙, 변태준, 박양하, 송기호, 이병기, 이상훈. 2003. ꡔ학교도서관 평가 적용 및 교육적 효과 측정 연구ꡕ. [서울]: 한국교육학술정보원.

6.

배병렬. 2005. ꡔLISREL 구조방정식모델ꡕ. 서울: 청람.

7.

변우열, 이병기. 2006. 학교도서관 중심의 독서교육 내용체계에 관한 연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 37(4): 111-141.

8.

송기호. 2008. ꡔ교과연계성 강화를 위한 학습주제 중심의 통합 정보활용교육과정에 관한 연구ꡕ. 박사학위논문, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과.

9.

이병기. 2008. ꡔ학교도서관경영통론ꡕ. 고양: 조은글터.

10.

이학식, 임지훈. 2008.ꡔ구조방정식모형 분석과 AMOS 7.0ꡕ. 파주: 법문사.

11.

한국도서관협회 학교도서관 교육과정위원회. 2007. ꡔ도서관과 정보생활 교과교육과정 기준ꡕ. [서울]: 한국도서관협회.

12.

ALA and AECT. 1998. Information Power: Building Partnerships for Learning. Chicago and London: ALA.

13.

Davis, H. S. 1988. “Bibliographic Instruction in Indiana.” Indianan Libraries, 7(2): 1-68.

14.

Eisenberg, M. B., & Berkowitz, R. E. 2000. Information Problem-Solving: the Big Six Skills Approach to Library and Information Skills Instruction. Norwood, N.J.: Ablex.

15.

Ervin, D. 1989. The Effect of Experience, Educational Level and Subject Area on the Philosophical Acceptance, the Perceived Assumption and the Perceived Barriers to Implementation of the Instructional and Curricular Role of the School Library Media Specialist. Ph.D. diss., University of South Carolina.

16.

Haycock, K. 1997. “Integrated Information Skills Instruction.” Emergency Librarian, 25(2): 29.

17.

IFLA & UNESCO. 2002. The IFLA/UNESCO School Library Guidelines. [online]. [cited 2008.9.16] <http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/sguide02.pdf>.

18.

Krashen, S. D. 1995. “School Libraries, Public Libraries and the NAEP Reading Scores.” School Library Media Quartely, 23(4): 235-237.

19.

Lance, K. C., Welborn, L., & Hamilton-Pennell, C. 1993. The Impact of School Library Media Centers on Academic Achievement. Castle Rock, Colorado: Hi Willow Research and Publishing.

20.

Lance, K. C., Welborn, L., & Hamilton-Pennell, C. 2000. Information Empowered: The School Librarian as an Agent of Academic Achievement in Alaska Schools. Revised ed. Juneau, Alaska: Alaska State Library.

21.

Loertscher, David V. 2000. Taxonomies of the School Library Media Program. 2nd ed. San Jose: Hi Willow Research & Publishing.

22.

McCarthy, C. A. 1997. “A Reality Check: The Challenges of Implementing Information Power in School Library Media Programs.” Research and Professional Paper Presented at the Annual Conference of International Association of School Librarianship, Vancouver, 1: 179-196.

23.

Schon, I. 1991. “The Role of School Library Media Specialists.” School Library Media Quarterly, 19(4): 228-233.

한국문헌정보학회지