바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

정보문제 해결능력 형성의 사회심리적 요인에 관한 연구

A Study on the Socio-Psychological Factors in Forming Information Problem-solving Abilities

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2009, v.43 no.4, pp.83-99
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.083
배경재 (성균관대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

정보사회에서 사회 구성원을 주체적인 정보문제 해결능력을 지닌 정보문해자로 만들기 위한 사회적 조건에 대한 문제는 문헌정보학에서 매우 중요한 연구 영역으로 다루어져 왔으나, 각 영향 요인들이 전체적인 관점에서 어떤 관계를 통해 정보문제 해결능력에 영향을 미치고 있는 가에 대한 연구는 미흡하였다. 본 연구는 세상과 자아간의 상호작용을 통해 개인이 경험적인 지식체계를 성립해 나간다는 사회심리학의 이론을 적용하여 전체적인 관점에서 청소년의 정보문제 해결능력에 영향을 미치는 사회심리적 요인이 무엇인지를 밝힌 후 이 요인들이 상호간에 유의미한 관계를 갖는 지 알아보고, 최종적으로 사회심리적 요인이 정보문제 해결능력에 어떤 영향을 미치는 지에 대해 실증적으로 분석하였다.

keywords
Information Literacy, Collaborative Teaching, Socio-Psychological Factors, Information Literacy, Collaborative Teaching, Socio-Psychological Factors, 정보문제 해결능력, 정보문해, 사회심리적 요인, 웹기반 협력수업

Abstract

The holistic approach to the variables that influence people’s information problem-solving abilities is relatively scant compared to the importance of the issue. The purpose of this study is to analyze the socio-psychological factors that have an influence on the information problem-solving abilities of youths, and finally to analyze how these factors influence the information problem-solving abilities of youths. In order to identify the critical socio-psychological factors, related literature was reviewed and the model framework for this research was constructed based on the resulting factors and socio-psychological theories.

keywords
Information Literacy, Collaborative Teaching, Socio-Psychological Factors, Information Literacy, Collaborative Teaching, Socio-Psychological Factors, 정보문제 해결능력, 정보문해, 사회심리적 요인, 웹기반 협력수업

참고문헌

1.

김성환. 2007. ꡔ정보문해 교육이 학생들의 자기효능감과 문제해결능력에 미치는 영향 연구: 질적 연구 기반의 개량형 설문을 바탕으로ꡕ. 석사학위논문, 성균관대학교대학원, 문헌정보학과.

2.

김연례. 2007. ꡔ학교도서관 중심의 정보활용능력 교육 수용 및 확산의 영향 요인에 관한 연구ꡕ. 박사학위논문, 전남대학교 대학원, 문헌정보학과.

3.

박수철. 2006. ꡔ연계교과 학습을 통한 정보 만들기 능력 신장 방안ꡕ. 석사학위논문, 광주교육대학교 교육대학원, 초등전산교육전공.

4.

안혜연. 2005. ꡔ정보문해교육이 사서교육원 학생의 정보기술과 정보문제에 대한 자기효능감에 미치는 영향에 관한 연구ꡕ. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과.

5.

오의경. 2006. ꡔ대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석ꡕ. 박사학위논문, 상명대학교 대학원, 문헌정보학과.

6.

Al-Kahldi, M. A., & I. M. Al-Jabri. 1998. “The Relationship of attitudes to computer utilization: New evidence from a developing nation.” Computers in Human behavior, 14(1): 23-42.

7.

Allport, G. W. 1985. The historical background of social psychology. In G. Lindzey, & E. Aronson, Eds. The handbook of social psychology. New York: McGraw Hill.

8.

Boeree, G. 1999. “Social Psychology Basics.” [online]. [cited 2008.9.17]. <http://webspace.ship.edu/cgboer/socpsy.html>.

9.

Bruning, M. 1994. “Is Money Spent on Libraries a Wise Investment?" Ohio Media Spectrum, 46(3): 18-20.

10.

Chen, G., S. Gully, & D. Eden. 2001. “Validation of a New General Self-Efficacy(NGSE) Scale.” Organizational Research Methods, 4(1): 62-83.

11.

Corrall, S. 1998. “Key skills for students in higher education." SCONUL Newsletter, 15 (Winter): 25-29.

12.

Doyle, C. S. 1992. Development of a Model of Information Literacy Outcome Measures within Nation Education Goals of 1990. Ph.D. diss., Northern Arizona University.

13.

Fitzgerald, M. A. 1999. “Evaluating information: An information literacy challenge." School Library Media Research, 2(July).

14.

Hartzell, G. 2002. What's it take?. In proceedings of the White House Conference on School Libraries by Institute of Museum and Library Services. Washington, DC, June: 4.

15.

Haycock, K. 2000. Information literacy as a key connector for all libraries: What all librarians can learn from teacher librarians. In D. Booker ed. Concept, challenge, conundrum: From library skills to information literacy. In Proceedings of the fourth national information literacy conference hosted by the University of South Australia Library and the Australian Library and Information Association Information Literacy and Special Interest Group. December: 3-5. Adelaide, SA: University of South Australia Library.

16.

Kotyk, A. 2004. “Information literacy: an overview.” PNLA Quarterly, 68(4): 10-37.

17.

Kurbanoglu, S. S. 2003. “Self-Efficacy: a Concept Closely Linked to Information Literacy and Lifelong Learning." Journal of Documentation, 59(6): 635-646.

18.

Kurbanoglu, S. S., Akkoyunlu, B., & Umay, A. 2006. “Developing the information literacy self-efficacy scale." Journal of Documentation, 62(6): 730-743.

19.

Lance, K. C., L. Welborn, & C. Hamillton-Pennell. 1993. The Impact School Library Media Centers on Academic Achievement. Castle Rock: CO. Hi Willow Research Publishing.

20.

Lance, K. C., Marcia J. Rodney., & C. Hamilton-Pennell. 2002. How School Librarians Improve Outcomes for Children: The New Mexico Study. Sante Fe, NM: New Mexico State Library.

21.

Loertscher, D. V., & Woolls, B. 1999. Information literacy: A review of the research and guide for practitioners and researchers. San Jose, Calif: Hi Willow Research and Publishing.

22.

Morner, Claudia J. 1993. A test of library research skills for education doctoral students. Ph.D. diss., Boston College.

23.

Neely, T. Y. 2000. “Aspects of Information Literacy: A Sociological and Psychological Study.” Ph. D. diss., University of Pittsburgh.

24.

Piaget, J. 1964. Six Psychological Studies. New York: Vintage.

25.

Sherman, L. 2003. “The essential link: the school librarian bolsters achievement by reaching out to teachers and students.” Northwest Education, 9(1): 2-6.

26.

Stripling, Barbara K. 1997. “Library Power: A Model for School Change.” School Library Media Quarterly, 25(4): 201-202.

27.

Todd, R. J. 1995. “Integrated information skills instruction: does it make a difference?" School Library Media Quarterly, 23(2): 133-139.

28.

Todd, R. J. 2002. School Librarians as teachers: Learning Outcomes and Evidence –Based Practice. In Proceedings of the 68th IFLA Council & General Conference. Glasgow, August: 18-24.

한국문헌정보학회지