본 연구에서는 우리나라 대학도서관 정보서비스의 질적인 향상 및 이용자 중심적인 서비스를 구현하기 위하여 우리나라와 미국의 주요 대학도서관들에서 시행하고 있는 교수의 교과목 강의 및 연구활동을 지원하는 관련 프로그램을 조사․비교․분석․평가하여 이를 벤치마킹하였다. 그리고 우리나라의 대학도서관 실정에 적합한 교수의 교과목 강의와 연구활동을 실질적으로 지원할 수 있는 웹 2.0(또는 라이브러리 2.0) 관련기술을 적용한 학술정보서비스 모델을 개발하는데 있어서 필요한 제반 고려사항을 제안하였다.
This research aims to analyze the recent status and problems of scholarly information service supporting lectures and research project activities for faculties in Korean university libraries, and to explore the current issues of same fields in U.S. advanced university libraries. Notably, this research suggested considerations for a new model of scholarly information service which is based on web 2.0(/library 2.0) supporting lectures and research project activities for faculties appropriate to Korea university libraries.
고성순, 강혜영. 2005. 유비쿼터스 도서관 시대의 정보서비스에 관한 고찰. 한국문헌정보학회지 , 39(1): 127-145.
구중억, 이응봉. 2006. Open API 기반 OPAC 2.0 서비스 구현 및 유용성에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 40(2): 315-332.
김성희. 2005. 실시간 디지털 정보서비스에 관한 연구. 정보관리학회지 , 22(1): 249-265.
서울대학교 중앙도서관 연구지원서비스. [online]. <http://library.snu.ac.kr/Page?ResearchSupport>.
이수상. 2007. 도서관 2.0의 이해와 서비스 적용사례.. 제39회 한국의학도서관협의회 추계학술대회 , 2007.10.11. [경주: 한국의학도서관협의회].
이용재. 2005. 대학도서관의 전략적 계획 내용 분석. 정보관리학회지 , 22(4): 51-66.
이응봉. 2007. 학술도서관 디지털정보서비스의 향후 전망. 한국문헌정보학회지 , 41(2): 181-202.
장석종. 2007. Library 2.0과 도서관 구현 사례. 2007 KORSA 학술 Workshop 자료집 . [광주]: 학술정보공동활용협의회.
장윤금. 2005. 대학도서관의 교수연구지원 시스템 연구. 정보관리학회지 , 22(4): 197-220.
정재영. 2005. 대학도서관의 효율적인 정보서비스를 위한 주제화모형 개발에 관한 연구. 정보관리학회지 , 22(3): 327-350.
차미경. 2004. 대학도서관 학술정보서비스의 미래 예측을 위한 시나리오 기법의 적용. 한국비블리아 , 15(1): 137-153.
충남대학교 도서관 강의지원서비스. [online]. <http://clins.cnu.ac.kr/dlsearch/TGUI/Theme/Web/main.asp>.
Bailey, A., & Back, G. 2006. “LibX–a Firefox extension for enhanced library access." Library Hi Tech, 24(2): 290-304.
Borgman, C. L. 2006. “What can Studies of e-Learning Teach us about Collaboration in e-Research? Some Findings from Digital Libraries Studies." Computer Supported Cooperative Work, 15(4): 359-383.
Brena, S. 2008. “Twenty-first century game studies in the academy: libraries and an emerging discipline." Reference Services Review, 36(2): 205-220.
Calhoun, K. 2003. “Technology, productivity and change in library technical services." Library Collections, Acquisitions, & Technical Services, 27(3): 281-289.
Floyd, D. M., Colvin, G., & Bodur, Y. 2008. “A faculty-librarian collaboration for developing information literacy skills among preservice teachers." Teaching and Teacher Education, 24(2): 368-376.
Gardner, S. J., Juricek, J. E., & Xu, F. G. 2008. “An Analysis of Academic Library Web Pages for Faculty." The Journal of Academic Librarianship, 34(1): 16-24.
Goodwin, L. et al.. 2005. “Establishing a Center to Support Faculty Research" Innovation Higher Education, 30(4): 251-268.
Ho, J. 2005. “Enhancing Access to Resources Through the Online Catalog and the Library Web Site: A Collaboration Between Public and Technical Services at Texas A&M University Libraries." Technical Services Quarterly, 22(4): 19-38.
Ho, J., & Crowley, G. H. 2003. “User perceptions of the ‘reliability' of library services at Texas A&M University: A focus group study." Journal of Academic Librarianship, 29(2): 82-87.
Koehler, A. E. C. 2006. “Some Thoughts on the Meaning of Open Access for University Library Technical Services." Serials Review, 32(1): 17-21.
Miller, P. 2006. “Library 2.0 = Library + Librarian + Web 2.0." <http://www.talis.com/tdn/node/1301>.
Pattern, D. 2007. “Are you happy with your Opac?" Library + Information Update, 6(10): 32-34.
Piñ, & Anthony A. 2007. “Course Management Systems: Overview and Implications for Libraries." Library Hi Tech News, 24(5): 7-9.
Rodwell, J., & Fairbairn, L. 2008. “Dangerous liaisons? : Defining the faculty liaison librarian service model, its effectiveness and sustainability." Library Management, 29(1/2): 116-124.
The Georgia State University Library Faculty Services. [online]. <http://www.library.gsu.edu/services/pages.asp?ldID=68&guideID=281&ID=2620>.
The Ohio State University Libraries Services for Faculty. [online]. <http://library.osu.edu/sites/about/faculty.php>.
Tom Diamond. 2004. "University of California, Davis Administrative Unit Review: User Services in the General Library." SPEC KIT, 280: 111-115.
University of Illinois at Urbana-Champaign. “Services for Faculty(University Library)." [online]. <http://www.library.uiuc.edu/learn/faculty.html>.
University of Texas at Austin. “Information for Faculty(University of Texas Libraries)." [online]. <http://www.lib.utexas.edu/admin/cird/policies/manual.html>.
Wainwright, E. J. 2005. “Strategies for university academic information and service delivery." Library Management, 26(8/9): 439-456.
Watstein, S. B., & Mitchell, E. 2006. “Do Libraries Matter? The Rise of Library 2.0." [online]. <http://www.talis.com/downloads/whitepapers/DoLibrariesMatter.pdf>.
Wijayasundara, N. D. 2008. “Faculty-library collaboration: A model for University of Colombo." The International Information & Library Review, 40(3): 188-198.